Bosch zdobywa miliardowe zamówienia na… komputery

, 12 stycznia 2021, 14:55

Podczas targów technologicznych CES 2021, które w tym roku odbywają się online, firma Bosch zaprezentowała strategię swoich działań na najbliższe lata. Poruszono m.in. kwestie związane z motoryzacją, w tym komputerami samochodowymi, których Bosch produkuje i sprzedaje coraz więcej.

Podczas wirtualnej konferencji prasowej, Bosch streścił swoją, podejmowaną w ostatnich latach, działalność w zakresie wdrażania nowych technologii we wszystkich segmentach rynku, w których marka jest obecna. Wspomniano m.in. o Internecie Rzeczy, szybkim teście na koronawirusa, a nawet o zaangażowaniu na rzecz eksploracji księżyca… Przedstawiono jednak także kilka istotnych spostrzeżeń i planów dotyczących nieco bardziej przyziemnego rynku, czyli motoryzacji.

Ekologia Like a Bosch

Hasłem przewodnim konferencji Boscha było „Sustainable #LikeABosch”, które zapewne większość z nas kojarzy z nowej kampanii reklamowej niemieckiej marki. Bosch podkreśla w niej swój wkład w ochronę środowiska. Od roku 2020, wszystkie 400 lokalizacji przedsiębiorstwa na świecie osiągnęło neutralność pod względem emisji CO2. Jako pierwsze globalne przedsiębiorstwo przemysłowe, Bosch jest neutralny pod względem emisji CO2 w odniesieniu do produkcji własnej oraz zużycia energii. Koncern Bosch, jako pierwszy producent części i akcesoriów samochodowych, przyłączył się do inicjatywy Science-Based Targets, mając do zrealizowania konkretny cel: emisje w obrębie łańcucha wartości mają zostać obniżone do 2030 roku o 15%.

Komputery za miliardy

Centralnym obszarem działania, który pozwoli firmie Bosch umocnić wiodącą rolę w segmencie systemów elektronicznych wykorzystujących oprogramowanie, są komputery samochodowe. Na początku roku koncern utworzył nowy dział branżowy Cross-Domain Computing Solutions, zatrudniający w sumie 17 tys. pracowników. Prowadzi on prace w zakresie rozwoju sprzętu i oprogramowania dla komputerów samochodowych, czujników i sterowników przeznaczonych dla wszystkich segmentów motoryzacji.

Wszechstronne urządzenia elektroniki samochodowej, produkowane przez Bosch, skupiają w centralnych modułach elektronicznych coraz więcej funkcji pojedynczych sterowników. Od 2019 roku komputery samochodowe Bosch kontrolują w produkowanych seryjnie pojazdach takie funkcje, jak systemy wspomagania kierowcy i systemy jazdy. Wkrótce dołączą do nich centralne komputery obsługujące funkcje kokpitu i elektronikę nadwozia. Bosch może zaoferować gotowe do produkcji komputery do wszystkich zastosowań w nowoczesnych pojazdach, czym nie może obecnie pochwalić się żadna inna firma. Bosch pozyskał obecnie zamówienia na komputery samochodowe o wartości kilku miliardów euro – tylko od zeszłego lata przybyło zamówień na 2,5 miliarda euro.

Komputery samochodowe odgrywają kluczową rolę w dążeniach firmy Bosch do rozszerzenia swojej roli w systemach elektronicznych, intensywnie wykorzystujących oprogramowanie. Rynek tych systemów jest wart około 20 miliardów euro i do 2030 roku ma rosnąć o 15 procent rocznie. Aby sprostać temu zapotrzebowaniu, nowy dział Cross-Domain Computing Systems i jego 17 000 współpracowników rozpoczął działalność w styczniu 2021 roku. W ramach tej jednostki Bosch łączy projektowanie hard- i softwaru do komputerów samochodowych, czujników oraz jednostek sterujących dla wszystkich zastosowań w pojeździe.

Bosch: rozwój elektroniki samochodowej

Dzięki ogromnej mocy obliczeniowej rzędu kilku miliardów operacji na sekundę, komputery centralne są w stanie przetwarzać nawet duże zbiory danych, potrzebne do zautomatyzowanej jazdy, usług opartych na danych i do ciągłych aktualizacji oprogramowania. Udział oprogramowania w wartości pojazdu wzrośnie z zaledwie 10 procent obecnie do 30 procent w przyszłości (żródło: McKinsey). Rozwój ten podkreśla, jak ważne będą bity i bajty dla pojazdów w przyszłości. Komputery samochodowe, które mogą obsługiwać taki zakres oprogramowania i ilości danych, staną się więc wkrótce standardem we wszystkich pojazdach, czy to kompaktowych, klasy premium czy w 40-tonowych ciężarówkach. Bosch opracowuje komputery obsługujące zarówno kokpit i funkcje łączności sieciowej, systemy wspomagania kierowcy i zautomatyzowaną jazdę, jak i układ napędowy oraz elektronikę nadwozia. Oznacza to, że będzie można skoncentrować kontrolę nad wszystkimi centralnymi funkcjami pojazdu za pomocą zaledwie kilku wysokowydajnych centralnych komputerów.

Weźmy np. centralny komputer w kokpicie, który opracowuje firma Bosch. W kolejnej generacji pojazdów przejmie on zadania realizowane do tej pory aż przez dziesięć jednostek sterujących. W rezultacie producenci samochodów będą mogli znacznie zmniejszyć liczbę sterowników, sięgających w niektórych modelach do ponad 100. Ponadto zainstalowanie większej liczby centralnych komputerów o wysokiej mocy pozwoli zaoszczędzić na okablowaniu, a tym samym obniżyć koszty, ciężar i przestrzeń instalacyjną.

W nadchodzących latach komputerom samochodowym zostaną powierzone zadania z różnych obszarów pojazdu lub domen, jak nazywają je eksperci. Kiedy tak się stanie, tylko jeden centralny komputer będzie odpowiedzialny za sterowanie nie tylko ruchem pojazdu, ale także np. elektroniką nadwozia. Takie komputery centralne będą wtedy jeszcze potężniejsze: w ciągu ostatnich 20 lat moc obliczeniowa jednostki sterującej początkowo przeznaczonej do nawigacji wzrosła 3000-krotnie. To prawie trzykrotnie więcej niż wzrost przewidywany przez prawo Moore’a, które mówi, że moc obliczeniowa komputerów podwaja się co dwa lata. W rezultacie nowoczesny komputer w kokpicie może sterować nie tylko wyświetlaczami, systemem informacyjno-rozrywkowym i poleceniami głosowymi, ale także zadaniami z innych obszarów, takich jak niektóre funkcje asystentów.

Budowa modułowa – przyszłość motoryzacji

Bosch oferuje komputery samochodowe jako skalowalny zestaw zawierający odpowiedni system elektroniczny, w tym hard- i software, spełniający wszystkie wymagania i warunki. Ostatecznym celem jest stworzenie architektury oprogramowania i systemów dla całego pojazdu, w której wszystkie centralne komputery, czujniki i jednostki sterujące są ze sobą doskonale kompatybilne. Taka modułowa budowa zapewnia producentom samochodów dodatkową elastyczność przy opracowywaniu komputerów do różnych modeli pojazdów. Jeśli na przykład zdefiniowano podstawową architekturę sprzętu i oprogramowania, to komputer można dostosować do określonego systemu zgodnie z życzeniem klienta. W przypadku pojazdów klasy premium, dodatkowe moduły oprogramowania lub specjalne chipy są następnie dodawane do płytek drukowanych, aby zapewnić więcej funkcji. W przypadku pojazdów kompaktowych, strukturę komputera pojazdu można tak zmodyfikować, aby zapewniał centralne sterowanie podstawowymi funkcjami związanymi z bezpieczeństwem. Dzięki zasadzie modułowości wysokowydajne komputery mają również ogromny potencjał biznesowy, ponieważ Bosch może dzięki nim wejść na duży rynek.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!