Jakie naprawy opłacają się najbardziej (w Polsce i w Europie) – wyniki kalkulatora napraw

29 lipca 2020, 10:48

W nowej edycji naszego kalkulatora napraw zaproponowaliśmy trzy popularne usługi warsztatowe. Która z nich okazała się najbardziej opłacalna? Przedstawiamy nasze wyliczenia dla rynku polskiego oraz łączne wyniki dla Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Wymiana sprzęgła, przednich amortyzatorów czy opon? Która z tych usług warsztatowych jest najbardziej opłacalna dla warsztatu samochodowego? Odpowiedzi na to pytanie poszukaliśmy zarówno na rynku polskim, jak i ośmiu innych krajów europejskich.

Aby badanie było jak najbardziej wiarygodne, jako naprawiany pojazd wybraliśmy dobrze znany na całym kontynencie model Volkswagena Passata B7 z 2010 roku, a konkretnie wersję z popularnym silnikiem 2.0 TDI (140 KM), napędem na przód i manualną skrzynią biegów. Opłacalność każdej naprawy badaliśmy sprawdzając cenę usługi, marżę na częściach oraz poświęcony przez mechanika czas (założyliśmy, że usługę będzie wykonywał jeden pracownik warsztatu).

Przyjęliśmy przykładowe marki produktów i, we wszystkich ośmiu krajach, szacunkowe ceny detaliczne, oferowane przez dużych dystrybutorów. Z pewnością produkty te można kupić taniej, a warsztaty dodatkowo uzyskują od nich zróżnicowane rabaty. Jednakże do analizy musieliśmy przyjąć orientacyjne ceny i średnie rabaty, jakie udzielane są przez dystrybutorów.

Opłacalne naprawy? Matematyka nie kłamie…

Najbardziej opłacalną ze wszystkich powyżej wymienionych usług okazała się wymiana opon. Zarówno w Polsce jak i w każdym z krajów, w którym dostępny był nasz kalkulator. Co prawda zarówno średnia cena za usługę wymiany opon jak i marża nakładana przy ich sprzedaży jest znacznie niższa niż w przypadku sprzęgła czy amortyzatorów, jednak ze względu na stosunkowo krótki czas trwania takiej operacji, to właśnie ta usługa okazuje się najbardziej opłacalna.

Widać to doskonale zarówno na polskim rynku jak i w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Litwa, Czechy, Słowacja, Rumunia, Bułgaria, Węgry, Chorwacja).

Ceny za usługę dla jednych mogą wydawać się stosunkowo niskie w porównaniu ze spotykanymi w sieciowych warsztatach lub w dużych miastach. Dla innych ceny te są wysokie. Należy jednak pamiętać, że w ankiecie brały udział warsztaty zrzeszone w różnych sieciach oraz te niezrzeszone, z małych i dużych miejscowości, z różnych krajów (tego samego regionu geograficznego). Jednakże mając świadomość cen z własnego rynku można z łatwością porównać je do podanych średnich wyników.

Relacja czasu do ceny usługi i marży

Zakładając, że na jednym stanowisku w warsztacie, przez cały dzień będzie wykonywana ta sama usługa (bez przerwy), zysk z wymiany opon (uwzględniając marżę z ich sprzedaży) będzie o ponad 100 euro wyższy niż z wymiany zestawu sprzęgła oraz ponad 200 euro wyższy niż z wymiany amortyzatorów. Zysk, o którym mowa w artykule nie uwzględnia oczywiście kosztów prowadzenia działalności.

Do wyliczeń zastosowano średnie kursy walut poszczególnych krajów z początku lipca 2020
Do wyliczeń zastosowano średnie kursy walut poszczególnych krajów z początku lipca 2020

Warto zauważyć, że wspomniane zyski na rynku polskim są w większości przypadków niższe niż wynosi średnia dla wszystkich ośmiu badanych krajów. Najmniejsza rozbieżność jest widoczna przy usłudze wymiany amortyzatorów, największa zaś przy wymianie zestawu sprzęgła. We wszystkich krajach wymiana opon pozostaje najbardziej opłacalna z wszystkich trzech wymienionych w naszym kalkulatorze.

Przeczytać o podobnym przypadku można też w starszym artykule.

Wymiana opon wypada szczególnie korzystnie w relacji ceny do poświęconego na pracę czasu. W większości przypadków usługa ta trwa krócej niż godzinę, w przeciwieństwie do zajmujących więcej czasu operacji takich jak wymiana sprzęgła czy amortyzatorów. Oznacza to, że wykonując wymianę opon bez przerwy, można by podczas dnia pracy na jednym stanowisku obsłużyć aż 11 samochodów – znacznie więcej niż przy innych czynnościach.

Ciekawą obserwacją jest także dość znaczna różnica w cenach usług pomiędzy warsztatami należącymi do sieci, a tymi działającymi samodzielnie. W przypadku każdej z opisanych usług, cena w warsztacie sieciowym jest wyższa. Zapewne wyższe przychody w warsztatach sieciowych okupione są koniecznością spełniania wyższych standardów. A na ile przekłada się to na zyski? To już muszą ocenić we własnym zakresie właściciele warsztatów.

W tabeli pokazany jest podział na warsztaty niezależne i sieciowe na przykładzie rynku polskiego. Jak jest w pozostałych krajach? Możemy przypuszczać, że tendencja jest podobna.

O badaniu

Podczas analizy danych wprowadzanych do kalkulatora przez użytkowników, usunęliśmy podwójne głosowania oraz wypełnienia, których wyniki skrajnie odbiegały od wstępnie oszacowanego wyniku, wskazując na wpisanie zupełnie przypadkowych liczb. W badaniu wzięło udział 453 przedstawicieli warsztatów samochodowych z ośmiu krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

slawas, 30 lipca 2020, 8:41 3 -5

Ja rozumiem że to jest badanie ankietowe i Wy jedynie opracowaliście wyniki, ale nie zgadzam się z tezą że na wymianie opon zarabia się najwięcej.
To badanie dobitnie świadczy że nie wszyscy przy wycenie napraw korzystają z katalogu roboczogodzin, bo gdyby tak było, to nie miałoby znaczenia jaką pracę przy aucie wykonujemy, nasza dniówka ze stanowiska zawsze będzie taka sama (oczywiście przy idealnym założeniu braku przerw między naprawami i obłożeniu stanowiska w 100%).
z ostatniej tabeli wynika że cena roboczogodziny przy oponach to w przybliżeniu 137zł, przy sprzęgle 111zł a przy amortyzatorach 115zł
Więc snucie wniosków przy błędnych założeniach jest nieprofesjonalne.

Ja od siebie mogę dodać że najlepiej zarabia się na wymianie żarówek, biorę 20zł za 5 min pracy (czyli roboczogodzina wychodzi 240zł a dniówka prawie 2tys zł)

Odpowiedz

pepe, 30 lipca 2020, 9:44 2 -1

popieram kolegę, też wymieniam żarówki zaczynając cenę usługi od 20 zł, + marża na żarówce ( h4/h7 10,-) - a klient się cieszy że ma " od ręki " i wszyscy zadowoleni.

Odpowiedz

Antont, 30 lipca 2020, 10:11 1 0

Ja wyciągam z tej ankiety wniosek ze bardziej opłaci się robić prostsze rzeczy, takie jak pepe pokazał żarówki, akumulatory, bo wtedy stawka za czas wychodzi najlepsza. Opony też są takim przykładem, choć żarówka jeszcze lepszym. Nie robię silników ale przy nich to tylko się narobić można a klient i tak będzie narzekał że drogo.

Odpowiedz

Wanad, 30 lipca 2020, 10:39 1 0

Zauważcie że sieciowe warsztaty w tym sondazu mają lepsze wyniki, pewnie to efekt niższych cen zakupu w hurtowni. Ale mogę sie założyć, że mają wyższe koszty ha ha ha.

Odpowiedz

Jurek, 24 kwietnia 2022, 16:24 0 0

A ja sobie wymieniam sam żarówki i zostaje mi w kieszeni 20 zł, choć zajmuje mi to o 2 minuty dłużej.

Odpowiedz

Anonim, 30 lipca 2020, 11:40 0 -5

To wymieniaj żarówki 8 godz. ?

Odpowiedz

pepe, 30 lipca 2020, 9:28 1 -1

Najbardziej podoba mi się "Zysk, o którym mowa w artykule nie uwzględnia oczywiście kosztów prowadzenia działalności" - prowadząc równolegle serwis ogumienia i warsztat samochodowy, z własnego doświadczenia: takie wyliczenia są oderwane od rzeczywistości. Uwzględniając koszty działalności wymiana opon wcale nie jest bardziej opłacalna, są bardzo zbliżone, a nawet uważam że przechylają się na korzyść usług warsztatowych. najlepiej widać to po warsztatach, które poszerzają usługi o wulkanizację - najpierw zachwyt a po roku, półtora to tylko ewentualnie wymiana opon przy okazji innych napraw czy przegladów okresowych

Odpowiedz

Wanad, 30 lipca 2020, 10:32 0 0

Też widzę, że to teoretyczne wyliczenie ale daje porównanie pokazujące, że warto robić drobne usługi o czym akurat wiedziałem i robię.

Odpowiedz

Anonim, 30 lipca 2020, 12:24 1 0

Najlepiej zarabia się na poprawkach po kimś. Jeśli naprawiło się prawidłowo to cena i zysk jest dowolny i rośnie proporcjonalnie do ilości wcześniejszych magików.

Odpowiedz

Wacek, 30 lipca 2020, 14:20 0 0

a tu masz rację

Odpowiedz

Adam Te., 1 sierpnia 2020, 14:15 2 0

Widzę ,że tu niektórzy Amerykę odkryli ?? a po co np. kupuje się tester akumulatorów ? żarówki , pióra , trochę kosmetyków na warsztacie ? dla zabawy ? aby kurz zbierały ? Pozdrawiam

Odpowiedz

Szuu, 13 sierpnia 2020, 10:48 0 -1

dodam tylko że prowadząc warsztat samochodowy i serwis ogumienia: ile mechanik zużyje własnej siły na wymianę sprzęgła a ile na wymianę opon przez ten sam czas

Odpowiedz

Karol, 24 kwietnia 2022, 16:34 0 0

Jak się boisz, że za bardzo się siłujesz to idź do Biedronki na kasę, tam się tylko siedzi.

Odpowiedz

karamba, 24 kwietnia 2022, 16:33 0 0

Największy zysk to ma fabryka samochodów. Czysto i w cieple mechanicy montują fury bez pretensji o wysoka cenę.

Odpowiedz