Gdzie Bosch produkuje wycieraczki samochodowe? (cz. 1)

, 21 marca 2018, 10:00

Nawet tak niewielki element pojazdu jak wycieraczki szyb podlega ciągłym modyfikacjom wraz z rozwojem rynku motoryzacyjnego. Firma Bosch jest jednym z innowatorów w tym segmencie. Byliśmy z wizytą w fabryce wycieraczek.

Historia wycieraczek

Za twórcę wycieraczek automatycznych, w formie przypominających te współczesne, uważa się Polaka – Józefa Hofmanna (ur. w 1876 r. w Krakowie). Był on słynnym pianistą, który tylko dla zabawy parał się wynalazczością. Nie zaprojektował on wycieraczek od zera, lecz tylko rozwinął znane już, powstałe na zachodzie koncepcje (więcej w artykule). Jako muzyk zainspirował się… metronomem.

Co ciekawe, początkowo wycieraczki samochodowe miały wielu przeciwników. Uważano, że rozpraszają one kierowcę podczas jazdy, co może powodować różnego typu zagrożenia. Rozpoczęły się poszukiwania bardziej skutecznego rozwiązania. Nie znaleziono go do dziś.

Fabryka Bosch w Tienen

Mimo że współcześnie stosowane wycieraczki nadal bazują na patencie zgłoszonym przez polskiego wynalazcę, przez lata znacznie zmienił się ich wygląd, metody wykonania i charakterystyka pracy. Firma Bosch swoje wycieraczki produkuje w kilku lokalizacjach, z których najważniejszą jest belgijskie Tienen. W fabryce w Tienen, odległym od Brukseli o kilkadziesiąt minut jazdy samochodem, powstają i są testowane nowe wersje wycieraczek. Wytwarzane tu produkty trafiają na pierwszy montaż do nowych samochodów oraz na rynek części zamiennych. Obiekt jest też głównym dostawcą gumy do wycieraczek płaskich Aerotwin dla innych fabryk. Fabryka w Tienen została założona w 1973 roku i ma ok. 130 tys. m2 powierzchni.

Tienen jest dla Boscha głównym centrum kompetencji, jeżeli chodzi o produkcję piór i gumy wycieraczek. Tu prowadzone są badania i testy, tu nowe modele i wersje po raz pierwszy opuszczają taśmy produkcyjne. Każda nowa generacja wycieraczek jest wytwarzana najpierw w Tienen. Jeżeli przez kilka miesięcy proces produkcyjny przebiega prawidłowo, linia może zostać przeniesiona do innego kraju. Także w Tienen Bosch wytwarza gumę do produkcji wycieraczek, która trafia później do innych zakładów produkcyjnych. Oprócz Tienen, Bosch posiada jeszcze trzy fabryki wycieraczek, zlokalizowane w Pecinci w Serbii oraz w Chinach. Standardy w innych fabrykach są kopią tych obowiązujących w Tienen. Nie jest możliwe wykorzystywanie tam np. innej klasy stali czy tworzywa o innych parametrach. Wówczas nie można byłoby np. wykorzystywać procesu ultradźwiękowego zgrzewania elementów, który jest niezbędny do zachowania stabilnego połączenia.

Jakie wycieraczki produkuje Bosch?

W Tienen powstają zarówno wycieraczki szkieletowe jak i płaskie ze znaczną przewagą tych drugich. Powód jest prosty – znaczna część tutejszej produkcji trafia na pierwszy montaż do montowni samochodów, a producenci aut dziś wybierają już niemal wyłącznie płaskie wycieraczki. Rocznie Tienen wytwarza ponad 40 mln piór wycieraczek, a także całe ramiona i gumę, oraz inne komponenty przeznaczone do pozostałych fabryk np. silniczki wycieraczek.

Wycieraczki Bosch Aerotwin

Choć na liniach produkcyjnych Tienen można znaleźć także wycieraczki starszych typów, najwięcej zasobów wykorzystuje się tu na produkcję modeli Aerotwin, czyli płaskich wycieraczek, których pióra wykonane są z syntetycznej gumy o dwóch różnych stopniach twardości. Obecnie produkowane są dwie generacje wycieraczek Aerotwin – starsza GWB2S1 oraz nowsza GWB2S3. Modele różni nieco technologia produkcji.

Wycieraczki Aerotwin wykonane są w całości z syntetyków i pokryte specjalną powłoką PPP – Power Protection Plus, której właściwości zapewniają długą żywotność i bezszelestną pracę na szybie.

W kolejnych częściach naszej relacji zdradzimy szczegóły dotyczące produkcji wycieraczek Bosch, metod przeprowadzania testów produktów oraz planów wprowadzania na rynek nowych modeli.

Dowiedz się więcej

Fabryka wycieraczek Bosch w Tienen (cz. 2)
Fabryka wycieraczek Bosch w Tienen (cz. 2)

W kolejnej części naszej relacji przedstawiamy szczegóły dotyczące metod produkcji wycieraczek Aerotwin marki Bosch, będących flagowym produktem firmy.

Jak Bosch testuje wycieraczki samochodowe (relacja – cz. 3)
Jak Bosch testuje wycieraczki samochodowe (relacja – cz. 3)

W ostatniej części naszej relacji z fabryki wycieraczek Bosch w Tienen, opowiemy o tym jak testowane są prototypy oraz gotowe produkty. Zdradzimy także nad jakimi wycieraczkami nowej generacji pracuje obecnie niemiecki producent.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

china, 22 marca 2018, 22:39 5 -1

w Chinach ?

Odpowiedz