Ten niewielki i, wydawać by się mogło, prosty element konstrukcji pojazdu w pewnym sensie zrewolucjonizował motoryzację, umożliwiając jazdę nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Od momentu wynalezienia wycieraczek samochodowych (mamy tu polski akcent) zasada ich działania nie zmieniła się. Nie oznacza to jednak, że nie podlegają one ewolucji.
Skąd się wzięły wycieraczki?
Na początku XX wieku, kiedy to zaczęły poruszać się po drogach samochody wyposażone w szyby (niekoniecznie posiadające dach), pojawiło się zapotrzebowanie na kilka nowych wynalazków. Na liście niezbędnych rzeczy figurowało rozwiązanie, które umożliwi poruszanie się samochodem w czasie opadów deszczu czy śniegu.
Jak to często bywa, rozwiązanie najprostsze okazało się najbardziej skuteczne. Za twórcę wycieraczek automatycznych, w formie przypominających te współczesne, uważa się Polaka – Józefa Hofmanna (ur. w 1876 r. w Krakowie). Był on słynnym pianistą, który tylko dla zabawy parał się wynalazczością. Zapisał się w historii jako wybitny talent fortepianowy, a także za sprawą opatentowania aż 70 wynalazków, m.in. spinacza i urządzenia do mierzenia siły dotyku pianisty.
W rzeczywistości Hofmann nie zaprojektował wycieraczek od zera, lecz tylko rozwinął znane już, powstałe na Zachodzie koncepcje. Dotąd wycieraczki poruszane były ręcznie, przez kierowcę. Na początku XX w. znana amerykańska wynalazczyni Mary Anderson opracowała mechanizm poruszania nimi z wewnątrz pojazdu. Hofmann, inspirując się bliskim mu metronomem, służącym do podawania tempa utworu, stworzył projekt wycieraczek, poruszających się samoczynnie.
– ,,Byłoby szkoda, gdyby w branży zapoczątkowanej przez naszego rodaka brakowało polskich akcentów” – mówi Maciej Nowopolski, współwłaściciel firmy Oximo, produkującej wycieraczki samochodowe. – ,,Z tego względu, staramy się na każdym kroku podkreślać historyczne zasługi Józefa Hofmanna, a także wprowadzać innowacje do produkowanych przez nas wycieraczek, tak aby ponownie produkt ten był kojarzony z Polską.”
Wynalazek Józefa Hofmanna trafił na odpowiedni moment – przykuł uwagę inżynierów Forda, którzy rozpoczynali seryjną produkcję samochodów – znacznie rozpowszechniło to patent Polaka. Co ciekawe, początkowo wycieraczki samochodowe miały wielu przeciwników. Uważano, że rozpraszają one kierowcę podczas jazdy, co może powodować różnego typu zagrożenia. Rozpoczęły się poszukiwania lepszego i bardziej skutecznego rozwiązania. Trwają do dziś…
Ewolucja wycieraczek
Pierwszy system napędzanych elektrycznie wycieraczek wprowadziła firma Bosch w 1926 r. Kolejne lata to dalsza ewolucja tego elementu pojazdu. Wprowadzono spryskiwacze szyb, wycieraczki ze spojlerem.
– ,,Bosch jest także twórcą dwuskładnikowej gumy pióra – znanej z wycieraczek linii Aerotwin i Twin (nazwa właśnie od 2 rodzajów gumy – twardej i miękkiej). W 1999 r. Bosch wprowadził na rynek bezprzegubową, płaską wycieraczkę Aerotwin. Najnowsze rozwiązanie to technologia Power Protection Plus (PPP), stosowana w wycieraczkach Aerotwin. Pióro w tej technologii jest wykonane z 2 rodzajów syntetycznej gumy i pokryte opatentowaną powłoką polimerową. Dzięki temu wzrasta żywotność pióra, a praca wycieraczki jest cichsza." – opowiada Jacek Pudło z firmy Bosch.
Swój udział w tworzeniu wycieraczek, które znamy dziś miała także marka Champion:
– „W przypadku rozwiązań OE, Champion wprowadził bagnetowe połączenie dla wycieraczek płaskich. Obecnie jest to dominujące rozwiązanie używane przez większość europejskich producentów samochodów. Dla rynku Aftermarket, Champion wprowadził „Master connector” system dla wycieraczek płaskich, który jest bazą do wszystkich złączek w ofercie marki Champion. Będziemy dalej rozwijać nasze rozwiązania i już posiadamy nową koncepcję wycieraczek płaskich, które zostaną wprowadzone na rynek w 2017 roku. Wycieraczki Champion Easyvision są dostepne w opcjach bezpośredniego łącza, retro-fit lub standardowego pióra, zaprojektowane żeby zapewnić skuteczne działanie i trwałość. Gama 15-tu referencji MultiClip pokrywa 95% samochodów osobowych dostępnych na rynku, zapewniając szybką i łatwą instalację do każdego z 7 głównych rodzajów mocowań wycieraczek." – mówi Marcin Sochaczewski – Dyrektor Marketingu Federal-Mogul Motorparts Polska, odpowiedzialny za markę Champion.
Sama metoda działania wycieraczek nie zmieniła się przez dekady, choć oczywiście istnieje kilka różnych możliwych układów ich pracy. Właśnie z powodu tej pozornej technologicznej stagnacji, wielu kierowców (a nawet i mechaników) nie przykłada szczególnej wagi do doboru odpowiednich wycieraczek, podczas ich zakupu. Tak naprawdę wycieraczki zmieniają się. Producenci prześcigają się w opracowywaniu wciąż nowych technologii, zapewniających jeszcze lepszą skuteczność, większą trwałość czy optymalną aerodynamikę. Jak niemal każdy podzespół współczesnego samochodu, wycieraczki muszą spełniać wyśrubowane wymagania, aby trafić na pierwszy montaż czy osiągnąć sukces na aftermarkecie.
Na co producenci wycieraczek zwracają szczególną uwagę?
– „Producenci wycieraczek samochodowych starają się dostarczać klientom coraz to nowsze rozwiązania wpływające na jakość wycieraczek samochodowych i skuteczność ich pracy. Elementy, które są w szczególności brane pod uwagę to użyty do produkcji materiał, dopasowanie produktu do szyb, trwałość (długość pracy), łatwość montażu czy uniwersalność adaptorów. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki tworzone są różne rodzaje/ typy wycieraczek. Szczególną uwagę zwraca się na ciągłe udoskonalanie przylegania piór wycieraczek do szyb samochodowych, tak aby wyeliminować najmniejsze nawet smugi i pozostawić szybę gładką, pomimo upływającego czasu pracy wycieraczek. Użycie syntetycznego bądź naturalnego kauczuku do produkcji piór wycieraczek wpływa na jakość ich pracy. Guma powinna być miękka i elastyczna, by skutecznie wycierała szybę. Natomiast obudowy wycieraczek są obecnie bardziej trwałe, co zapobiega ich uszkodzeniom w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych." – mówi Magdalena Korytko z firmy ProTechnic.
Na niektóre elementy wycieraczek, które w znacznym stopniu podnoszą ich skuteczność zwykle nie zwracamy uwagi. Także dlatego, że nie są widoczne gołym okiem.
– „To czego nie widać, a zdecydowanie podnosi skuteczność pracy wycieraczki i ogranicza jej zużycie i uszkodzenia (np. na mocno zapylonej lub oblodzonej szybie) to specjalna innowacyjna powłoka nanografitowa. Ta powłoka naniesiona jest na krawędź natarcia pióra wycieraczki. Powłoka nanografitowa zmniejsza tarcie w miejscu styku z szybą, dzięki czemu wycieraczka pracuje cicho, krawędź zużywa się wolniej i jest odporna na mikro uszkodzenia. Wycieraczki z powłoką nanografitową uzyskują trwałość o ok. 40% wyższą od wersji standardowych." – mówi Jarosław Cichecki z firmy HELLA. – „W ofercie HELLA jest tylko jeden rodzaj wycieraczek o najlepszym stosunku jakości do ceny z naciskiem na jakość. Nasza oferta zawiera zarówno wycieraczki płaskie jak i klasyczne przegubowe." – dodaje.
Decydują detale
Pojedyńcze pióra wycieraczek kosztują od kilku do kilkudziesięciu złotych. Wiele modeli wygląda bardzo podobnie. O ich różnicy jakościowej, przekładającej się na cenę, decydują drobne, acz istotne detale. Jaka jest różnica pomiędzy wycieraczką „budżetową”, a tą z wyższej półki?
– „Przede wszystkim chodzi o jakość gumy z jakiej jest wykonana wycieraczka. Czy jest to naturalna czy syntetyczna guma, gdyż ma to wpływ na jej jakość i odporność na promienie UV. Kolejna rzeczą jest pokrycie tejże gumy – to ma z kolei zasadniczy wpływ na trwałość/wytrzymałość oraz tolerancję na ekstremalne temperatury, niskie jak i wysokie. Następnie można mówić o konstrukcji samego ramienia tzn. typ i grubość użytej stali do produkcji ramienia, czy stal użyta do produkcji elementów dociskająco-formujących jest odporna na rdzę, oraz jakość plastików. Na jakość wycieraczki wpływają także łączniki oraz plastik użyty do ich wykonania. Dodatkowo w przypadku marki Champion, wycieraczki Premium dostarczają lepszych rozwiązań, jeśli chodzi o konektory i elementy dodatkowe jak spojlery/dysze spryskiwaczy itp., które są takie same lub niemalże takie same jak te z OE zapewniając takie same parametry użytkowe." – wyjaśnia Marcin Sochaczewski – Dyrektor Marketingu Federal-Mogul Motorparts Polska.
Wycieraczki płaskie
Swego rodzaju krokiem milowym w historii wycieraczek było opracowanie konstrukcji piór płaskich.
– „Wprowadzenie wycieraczek płaskich o równomiernym docisku pióra pozwoliło na zwiększenie skuteczności oczyszczania." – wyjaśnia Jacek Pudło z firmy Bosch. – „Bosch udoskonala też materiał pióra. Najpierw wprowadzono gumę dwuskładnikową, gdzie górna, miękka część zapobiega piskom, a dolna, twarda skutecznie oczyszcza szybę. Następnie wprowadzono polimerową powłokę przeciwpoślizgową, zapewniającą cichą pracę pióra."
Płaskie pióra są nowoczesne i skuteczne, jednak zdaniem ekspertów, niewystarczająco, by wyprzeć z rynku pióra tradycyjne. Oba rozwiązania mają swoje niezaprzeczalne zalety, ale i wady.
– „Do powstania wycieraczek płaskich doprowadziła potrzeba dalszego zwiększania aerodynamiki pojazdów. Ich kompaktowa konstrukcja ma niższy współczynnik oporu powietrza, ale podczas pracy przy szybszej jeździe samochodem elastyczne pióra podatne są na działanie wiatru. Prowadzi to do nierównego oczyszczania szyby i generuje większy hałas. Zjawiska takiego nie zaobserwujemy w tradycyjnych konstrukcjach wycieraczek. Uchwyt, na którym zamocowane jest pióro, ma równomierny docisk na całej swojej długości. Ale taka konstrukcja stawia większy opór, co nie idzie w parze z coraz bardziej opływowymi kształtami nadwozia samochodów." – uważa Rafał Suprowicz z firmy Valeo.
W motoryzacji nie ma jednak takich mankamentów, których nie dałoby się zlikwidować lub zastąpić lepszym rozwiązaniem.
– „Zmianie ulegają też mocowania wycieraczek. Coraz więcej producentów wprowadza mocowania zakładkowe toplock lub bolcowe sidelock, które obniżają wysokość ramiona wycieraczki. W wyniku tego system oczyszczania szyb staje się nie tylko narzędziem czysto funkcjonalnym, ale i elementem designu nowoczesnego samochodu." – mówi Jacek Pudło z firmy Bosch.
Hybrydy
To modne we współczesnej motoryzacji słowo dotyczy nie tylko układów napędowych w pojazdach. Niektórzy producenci postanowili spróbować połączyć zalety wycieraczek z piórami płaskimi oraz tych tradycyjnych.
– „Profilowany spojler, bez tradycyjnego mechanizmu dociskowego, odpowiada za zachowanie optymalnej aerodynamiki, a tym samym obniża hałas powodowany pędem powietrza. Jednocześnie jest zintegrowany z gumowym piórem, które na całej długości wzmocnione jest sprężystym rdzeniem. Całość zapewnia maksymalny i równomierny docisk podczas wycierania szyby niezależnie od prędkości jazdy." – zachwala rozwiązanie Valeo – wycieraczki z linii First, Rafał Suprowicz. -„Już dziś rynek wycieraczek hybrydowych rośnie dynamicznie. Przewidujemy, że w niedługim czasie wyprą one na liniach fabryk samochodów tradycyjne konstrukcje” – dodaje ekspert Valeo.
Hybrydowe wycieraczki zostały zastosowane po raz pierwszy w 2005 r. Oczywiście na rynku OE. Wyprodukowała je i wprowadziła do użytku firma DENSO. Dziś hybyrydy są coraz chętniej wybierane przez producentów pojazdów na pierwszy montaż, ale nie brakuje ich także na aftermarkecie – dzięki specjalnym adapterom można instalować je także w starszych modelach pojazdów. Oprócz produktów DENSO, Valeo First, na rynku wtórnym można spotkać m.in. wycieraczki HYBRID marki PROTECHNIC.
– „Wycieraczki HYBRID łączą w sobie zalety dwóch typów wycieraczek, tj. skuteczność tradycyjnych wycieraczek szkieletowych oraz elegancję i aerodynamikę wycieraczek płaskich. Smukły kształt oraz rdzeń umieszczony w obudowie wycieraczki, stanowiący mocną konstrukcję, gwarantują przyleganie do powierzchni szyby i zmniejszony opór powietrza. Dlatego też są polecane „amatorom prędkości”. Wycieraczki HYBRID są też bardziej wytrzymałe od klasycznych." – mówi Magdalena Korytko z firmy ProTechnic.
Najprostsze rozwiązania są najlepsze – to oklepane powiedzenie można w pełni odnieść do sytuacji na rynku wycieraczek. Mechaniczne pióra oczyszczają szyby pojazdów od ponad wieku. Jak widać nie jest to jednak rynek, który stoi w miejscu. Współczesne wycieraczki są coraz bardziej skuteczne, aerodynamiczne, trwałe, a ich producenci zacięcie rywalizują o względy potencjalnych nabywców. Bez wątpienia pracownicy warsztatów i sklepów powinni śledzić wszelkie trendy i nowości, by być w stanie skutecznie doradzać klientom. Zwłaszcza teraz, gdy sytuacja za oknem zmusi wielu kierowców do podjęcia decyzji o wymianie wycieraczek na nowe.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Ciekawski..., 15 października 2015, 11:39 0 0
"...mówi Maciej Nowopolski, współwłaściciel firmy Oximo, produkującej wycieraczki samochodowe"
Gdzie Oximo produkuje wycieraczki?
Odpowiedz
Tomek, 27 marca 2018, 14:17 0 -1
Oximo to importer chińskich wycieraczek, a nie polski producent!
Odpowiedz
Anonim, 26 października 2015, 15:44 0 -1
Cienki ten artykuł, gdzie informacja że Hybrydy to wycieraczki od Denso (NWB), które było ich prekursorem na rynku OE i teraz na Aftermarkecie a w/w firmy co najwyżej kopiują ten produkt.
Odpowiedz
Piotrek , 29 kwietnia 2016, 10:03 0 -2
Super artykuł :) Jeśli mowa o wycieraczkach samochodowych to moje ulubione zamawiam z [LINK] Jakość mega, wytrzymałe dopasowane do auta ! Użytkują się bez problemu
Odpowiedz
Kuba , 10 maja 2016, 12:26 0 -7
Od dłuższego czasu zamawiam wycieraczki od visee.pl . Na ich stronie można wyszukać sobie model specjalny do auta które posiadasz, są na prawdę wysokiej jakości i bardzo wydajne. Cicha praca i metalowe mocowanie wycieraczki do ramienia. Ja mam model standard więc jest w 100 % sprawdzony
Odpowiedz
Mateusz, 18 maja 2016, 8:32 0 -7
na rynku mnostwo firm z wycieraczkami, wiadomo ze jedne drozsze, gorsze itp. Mi upodobał sie jeden model - wycieraczki płaskie, a co wymieniam to kupuje od innej firmy, po prostu testujac ktore lepsze. Jak sie okazuje wycieraczki, wycieraczkom nie sa rowne. Obecnie mam od visee i chyba z tych jestem najbardziej zadowolony, najlepszej jakosci i najlepiej sie sprawuja.
Odpowiedz
Agus, 19 lipca 2016, 14:25 0 -4
Posłuchałam waszej rady i zamówiłam na [LINK] , jak coś będzie nie tak to się do was zgłoszę!!:) nie no jak narazie mam prawie 2 miesiące, działają bez zarzutu, dobrze zbierają wodę, nie hałasują Pomogła mi wyszukiwarka na ich stronie:) wcześniej wycieraczki zamawiał mi brat i nawet nie wiedziałam,że jest taka opcja na stronach:)
Odpowiedz
Paulina, 10 sierpnia 2016, 16:23 0 -2
Nie warto kupować wycieraczek z marketów. Raz się przejechałam i nigdy więcej! Wole dać parę złotych więcej i mieć pewność że wycieraczki starczą mi na min 1 sezon. Z polecenia znajomych kupiłam wycieraczki GERMAN - które użytkuję od 3 miesięcy. Pierwsze wrażenia: bardzo ciche, bardzo fajnie przylegają do szyby, nie robią smug
Odpowiedz
Dariusz, 15 sierpnia 2016, 11:21 0 -2
Również zakupiłem wycieraczki GERMAN co były bardzo dobrym wyborem. Dla mnie najważniejsze jest bezpieczeństwo, a dzięki nim naprawdę czuję się komfortowo w trasie nawet podczas dużej ulewy. Miałem kiedyś też inne wycieraczki, jakieś badziewie marketowe, ale bez wątpienia te GERMANY biją je o głowę.
Odpowiedz
Glowczi, 16 sierpnia 2016, 13:33 0 -2
Mi wycieraczki marketowe bardzo mocno tarły w mojej polówce i wtedy przekonałem się, że jednak to nie jest taki mały i nieważny element. Bez dobrych wycieraczek ani rusz! Na visee sprawdziłem jakie wycieraczki do mojego samochodu, zamówiłem i chodzą gładko jak po maśle :p Komfort jazdy plus trzy punkty!
Odpowiedz
lolek, 7 lutego 2017, 21:40 3 -1
Słabiutkie to klakierstwo visee ale cóż chłopaki próbują dotrzeć do klientów różnymi sposobami. Niech produkcją wycieraczek zajmują sie profesjonaliści których producenci samochodów wybierają na pierwszy montaż a nie podrabiacze w ładnych opakowaniach..
Odpowiedz
Tomek, 27 marca 2018, 14:16 0 -1
bardzo dobre wycieraczki i do tego polskie produkuje polska firma Motgum, szczerze polecam, używane z głową wytrzymują nawet 5 lat
Odpowiedz
mr X&mr Y, 27 marca 2018, 15:39 0 0
Denso to najlepsze wycieraczki. Obecnie testuję Hybrydy. Estetyczny wygląd , cicha praca, świetnie zbierają czego chcieć więcej.
Odpowiedz
Traker, 5 czerwca 2019, 21:10 0 0
Pierwsze słyszę o tej firmie... chyba za mało się interesuję. Znam liderów typu valeo, heyner, bosh i wiem że od tych firm kupuje się jakość. Do tego Valeo w fabrykach zakładają. Ale o tych co ty piszesz to pierwsze słyszę.
Odpowiedz
TomekDoradcaValeo, 14 sierpnia 2019, 22:21 0 0
Witaj Traker,
Miło mi, że kojarzysz naszą markę! Korzystałeś już z naszych wycieraczek w swoim samochodzie?
Odpowiedz
xtech, 27 marca 2018, 18:18 1 0
no visee to w sposób ordynarny się wbija.
co za różnica jakie masz wycieraczki jeśli masz porysowaną szybę.
Odpowiedz
jacob, 12 sierpnia 2019, 20:50 0 0
Ale jak się nie ma jeszce porysowanej szyby to lepiej brać lepszej jakości wycieraczki i pilnować ich wymian żeby sobie kłopotów nie narobić;
Odpowiedz
fanon, 30 listopada 2018, 21:23 0 0
Ja właśnie mam wycieraczki Valeo First i muszę przyznać, że rzeczywiście świetnie się sprawdzają. Docisk do szyby jest idealny.
Odpowiedz
Traker, 5 czerwca 2019, 21:09 0 0
Jak na budżetowe rozwiązania to faktycznie są całkiem niezłe aczkolwiek wolę rozwiązania hybrydowe. Tam docisk jest idealny na powierzchni szyby i nie ma mowy o smugach
Odpowiedz
jacob, 12 sierpnia 2019, 20:49 0 0
Jak odpowiednio długo pojeździsz to każe wycieraczki się zużyją, a wcale nie jestem pewny czy hybrydy nie zużywają się w podobnym stopniu co zwykłe wycieraczki. Guma pewnie dokładnie taka sama.
Odpowiedz
TomekDoradcaValeo, 14 sierpnia 2019, 22:07 0 0
Witaj Jacob,
Wycieraczki hybrydowe ze względu na zdecydowanie lepszy docisk sprawiają, że opady zbierane są z szyby Twojego auta dużo efektywniej w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji. Jeżeli chodzi o ich zużycie to Valeo zaleca wymianę wycieraczek co rok.
Pozdrawiam
Tomek,
Doradca online Valeo Polska
Odpowiedz
TomekDoradcaValeo, 14 sierpnia 2019, 22:05 0 0
Witajcie!
W ramach kampanii informacyjnej mam przyjemność być Waszym doradcą online. Pozostaję do dyspozycji dla wszystkich zainteresowanych tematyką części samochodowych Valeo. Jeśli macie jakiekolwiek pytania, chętnie na nie odpowiem zarówno w tym jak i skorelowanych wątkach.
Tomek,
Doradca online Valeo Polska
Odpowiedz