Procedura wymiany oleju w automacie Aisin w Volvo XC60

, 9 czerwca 2021, 10:53

Niniejsza procedura opisuje sposób wymiany oleju dla automatycznej skrzyni biegów Aisin TG-81SC stosowanej w samochodzie Volvo XC60 (D4, T5, T6) z rocznika modelowego od 2013. W skrzyni znajduje się ok. 7.5 litra oleju. Do wymiany powinny wystarczyć 4 litry oleju RAVENOL ATF T-WS Lifetime.

UWAGA! Skrzynia może być wyposażona w termostat oleju ATF. W takim wypadku kontrolując poziom oleju należy najpierw rozgrzać skrzynię do temperatury 80°C, następnie zaczekać aż temperatura spadnie do 50°C i skontrolować poziom oleju.

Skrzynia posiada korek do uzupełniania oleju zabudowany od góry (rys. 1). Napełnienie skrzyni w ten sposób wymaga jednak demontażu niektórych elementów komory silnika. Znacznie szybszym sposobem jest uzupełnienie oleju przez otwór kontroli poziomu (od dołu).

Przed przystąpieniem do wymiany oleju należy przeanalizować całą procedurę wymiany, która przebiega następująco:

Procedura wymiany oleju w skrzyni TG-81SC

  1. Zlokalizować podwójny otwór kontrolno-spustowy służący do spuszczania oleju i kontrolowania jego poziomu (rys. 2).
  2. Wykręcić korek kontrolny (rys. 3), a następnie korek spustowy (rys.4). Ze skrzyni biegów powinno wylać się ok. 3-4 litrów starego oleju.
  3. Ze względu na zabudowanie filtra wewnątrz skrzyni biegów, nie wymienia się go podczas wymiany oleju.
  4. Wkręcić korek spustowy siłą 35 Nm (rys. 4).
  5. Przez otwór w korku spustowym, napełniać skrzynię biegów olejem RAVENOL ATF T-WS Lifetime, aż nadmiar oleju zacznie wylewać się z otworu kontrolnego (ok. 3-4 litrów). Wtedy zakręcić korek kontrolny (rys. 3).
  6. Uruchomić silnik, wybrać kolejno wszystkie położenia skrzyni biegów „P”, „R”, „N”, „D”, zatrzymując się w każdym na kilka sekund. Wykonać czynność dwukrotnie.
  7. Odkręcić korek kontrolny (rys. 3). Przez otwór w korku spustowym, uzupełniać skrzynię biegów olejem, aż nadmiar zacznie wylewać się z otworu kontrolnego. Wtedy zakręcić korek kontrolny i wyłączyć silnik.
  8. Podłączyć urządzenie diagnostyczne do pojazdu, połączyć się ze sterownikiem skrzyni biegów i w parametrach rzeczywistych obserwować temperaturę oleju ATF.
  9. Uruchomić silnik, wybrać kolejno wszystkie położenia skrzyni biegów „P”, „R”, „N”, „D”, zatrzymując się w każdym na kilka sekund. Wykonać czynność dwukrotnie.
  10. Po rozgrzaniu oleju ATF w skrzyni do 50°C pozostawić silnik na biegu jałowym, dźwignię zmiany biegów ustawić w położeniu „P”.
  11. Przy włączonym silniku, dźwigni zmiany biegów w położeniu „P” i przy oleju rozgrzanym do temperatury 50°C odkręcić korek kontrolny (rys. 3).
  12. Nadmiar oleju ATF powinien się wylać. Jeżeli przez otwór kontrolny (rys. 3) nie wylewa się olej, należy uzupełnić jego poziom i wrócić do punktu nr 7.
  13. Wymienić oring i ponownie wkręcić korek poziomu oleju (7 Nm).
  14. Po zakończeniu wymiany oleju ATF należy przy pomocy urządzenia diagnostycznego skasować w sterowniku automatycznej skrzyni biegów inspekcję olejową.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!