Kia Niro/e-Niro I gen: co sprawdzić przed zakupem, co wymienić po? Najczęstsze usterki modelu.

27 lutego 2025, 8:00

Kia Niro zdobyła dość dużą popularność w Polsce. Samochód na rynek wszedł w 2016 roku i niewiele później doczekał się także wariantów zelektryfikowanych, w postaci hybrydy PHEV oraz wersji zupełnie elektrycznej. Czy warto kupić Niro? Jakie usterki zgłaszali użytkownicy?

kia niro

Kia Niro I generacji: przekrój modelu

Kia Niro to koreański kompaktowy crossover (segment C), który pierwszy raz pojawił się na wystawach w 2013 roku w formie prototypu. Samochód miał swoją oficjalną premierę 2,5 roku później, w 2016, na targach w Chicago oraz miesiąc później w Genewie. Niro można uznać za swoiste przełamanie lodów w katalogu producenta: to pierwszy model Kii z napędem hybrydowym, co jest zasługą budowy na tej samej platformie, co ówczesny Hyundai Ioniq.

Rok po premierze, w 2017, pokazano pierwsze efekty pracy nad dalszą elektryfikacją Kii Niro, czyli model hybrydy typu Plug-In (PHEV). Samochód w dalszym ciągu bazował na silniku spalinowym 1.6 GDI o mocy 101 KM, a napęd w gruncie rzeczy nie różnił się niczym od standardowej hybrydy. Dołożono jednak akumulator o pojemności 8,9 kWh, który miał pozwalać na przejechanie 60 kilometrów na jednym naładowaniu.

kia niro

Z kolei w 2019 roku Kia zdecydowała się na jeszcze jeden krok w przód i zaprezentowała model zupełnie elektryczny, czyli e-Niro. Tutaj zastosowano dwa różne układy napędowe: słabszy, o mocy 135 KM i baterii 39,2 kWh (zasięg WLTP ok. 310 km) oraz mocniejszy, o mocy 204 KM i baterii 64 kWh (zasięg WLTP 610 km).

W takich konfiguracjach Kię Niro sprzedawano do 2022 roku. Później w salonach pojawił się następca, czyli Niro II generacji.

Kia Niro/e-Niro: jakie usterki występują w modelu?

Pierwszym problemem występującym w hybrydowych modelach jest przenikająca do oleju benzyna. Sytuację zgłosiła spora część użytkowników. Objawia się ona podnoszącym się poziomem oleju oraz charakterystycznym zapachem spod korka wlewu. Niektórzy kierowcy podają, że autoryzowane serwisy nie chcą podejmować się naprawy, dopóki samochód nie wystosuje jakiegoś błędu. Usterka może być charakterystyczna dla aut hybrydowych, które nie dogrzewają silnika spalinowego w trakcie podróży. Warto jednak podjąć się diagnostyki: powodem najczęściej jest zbyt duża dawka benzyny podawana przez wadliwe wtryskiwacze lub pompę paliwa.

Szarpanie, przeciąganie biegów

Bardzo często zgłaszaną usterką jest odczuwalne szarpanie, wibracje, czy przeciąganie biegów w Niro. Problem jest o tyle poważny, o ile ponowne objawy mogą powodować zupełnie różne komponenty.

Niektórzy kierowcy zgłosili, że pomógł serwis układu zapłonowego, a źródłem były cewki. Inni natomiast, że hałasy są słyszalne ze skrzyni biegów — i tutaj również wadliwe są synchronizatory, które już po niedużych przebiegach mogą działać niepoprawnie. Kolejni natomiast twierdzą, że autoryzowany serwis nie potrafi znaleźć przyczyny. Wada występuje dość często w Niro, dlatego warto zainteresować się historią serwisową, jeśli w oglądanym egzemplarzu pojawią się jakiekolwiek objawy.

kia niro

Drobne usterki elektroniczne

Poza wyżej opisywanymi problemami, kierowcom zdarzało się mieć drobne „gremliny” związane z elektroniką pojazdu. Chodzi tutaj o sporadycznie zawieszający się system multimedialny, zacinający się tempomat adaptacyjny, niekiedy problemy z ładowaniem w wersji EV i PHEV.

Niektórzy zgłaszali także problemy z klamkami, które w skrajnych przypadkach potrafiły po prostu odpaść.

Kia Niro II generacji: jakie występują problemy?

II generacja Kii Niro na rynku jest dopiero trzeci rok, jednak w niektórych przypadkach już mogą zdarzyć się pojedyncze usterki. Dotyczą one głównie skrzyni biegów, która nie ma fabrycznie biegu wstecznego: ten jest zależny od silnika elektrycznego. Kierowcy skarżą się na błędy związane z taką konstrukcją i brak możliwości jazdy do tyłu.

kia niro

Mechanicznie trudno się doszukiwać większych awarii: jedyne problemy z II generacją dotyczą głównie jakości wykonania i właśnie prądnicy odpowiedzialnej za poruszanie się do tyłu. Nie jest to jednak żadna reguła, a pojedyncze przypadki.

Czy warto kupić Kię Niro?

Kia Niro zyskuje dobre noty wśród kierowców. Poza powtarzalnymi usterkami opisywanymi powyżej, samochód cieszy się pozytywnymi opiniami i bezawaryjnością.

W przypadku I generacji trudno doszukać się informacji o wadach modelu elektrycznego. Wersje hybrydowe miewają jednak pojedyncze problemy ze skrzynią biegów i silnikiem spalinowym. Odpowiednie oględziny i prześledzenie historii serwisowej będą wystarczające, by zakupić godny egzemplarz, który posłuży przez lata.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 28 lutego 2025, 12:45 0 0

Samochód elektryczny, problem z ładowaniem... no faktycznie, taki drobiazg :)

Odpowiedz