Poprzednie artykuły opisywały dostępne na rynku rozwiązania służące do zmiany przełożeń w samochodach osobowych, jak również porównanie klasycznych skrzyń biegów z dwusprzęgłowymi i ich innowacyjność. Pytanie czy prowadząc warsztat samochodowy można zarobić na wymianie sprzęgła w dwusprzęgłowych skrzyniach biegów?
Zachęcamy do zapoznania się z poprzednim artykułem dzięki któremu zdobędą Państwo więcej informacji technicznych na temat tego rozwiązania: Sprzęgło podwójne – rynek aut osobowych wykorzystujących innowacyjne rozwiązanie LuK 2CT.
Najlepszym przykładem będą tutaj auta produkowane przez koncern Volkswagen, który już od kilkunastu lat, stosuje w produkcji seryjnej pojazdów skrzynię biegów o nazwie DSG lub S-Tronic i jest tym samym liderem na rynku w ilości wyprodukowanych aut ze skrzynią dwusprzęgłową. Od roku 2003 wersja 6-biegowa z podwójnym mokrym sprzęgłem montowana jest w różnych modelach tego koncernu. Dwusprzęgłowa 7-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem suchym stosowana jest od roku 2008 w autach z silnikami, których moment obrotowy wynosi nawet 350 Nm.
Dla warsztatów samochodowych stanowi to ogromny potencjał. Szacunkowo, park pojazdów, sprzedanych tylko w Polsce, wyposażonych seryjnie w dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG lub S-Tronic ze sprzęgłem suchym pierwszej i drugiej generacji to ponad 370 tysięcy samochodów. Dochodzą do tego jeszcze samochody chętnie importowane z zagranicy i perspektywa stałego zwiększania ich ilości na naszym rynku.
Przykładowe modele wyposażone w skrzynię dwusprzęgłową ze sprzęgłem suchym:
- VW: Golf, Passat, Polo, Touran, Caddy, Jetta, Beetle, Scirocco,
- Skoda: Fabia, Octavia, Superb, Yeti, Roomster, Rapid
- Seat: Altea, Ibiza, Leon, Toledo
- Audi: A1, A3, TT
z jednostkami napędowymi takimi jak m.in.:
- Benzynowe: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4, 1.4 TSI, 1.4 TFSI, 1.6, 1.8 TSI, 1.8 TFSI
- Diesel: 1.6 TDI, 1.9 TDI
Do przeprowadzenia poprawnego demontażu i montażu podwójnego sprzęgła niezbędne są narzędzia specjalne. Na początek z wałka wejściowego skrzyni biegów należy zdemontować podwójne sprzęgło, a przy montażu należy je ponownie wprasować. Ponadto, kluczowe jest odpowiednie ustawienie sprzęgieł K1 i K2 przy użyciu podkładek regulacyjnych, jak również sprawdzenie prawidłowości tego ustawienia. Będzie to miało decydujące znaczenie dla prawidłowej adaptacji modułu sprzęgła i w następstwie prawidłowej pracy skrzyni biegów.
Wiele warsztatów, dokonujących napraw tych pojazdów demontuje w własnym zakresie tylko skrzynię biegów, a demontaż i montaż sprzęgła zleca innym „specjalistycznym” serwisom np.: zajmującym się naprawą automatycznych skrzyń biegów, w następstwie czego:
- koszt usługi dla klienta końcowego jest wyższy
- potrzebny jest dodatkowy czas na transport skrzyni biegów do zewnętrznej firmy
- marża jest uzyskiwana tylko od jednej usługi: demontażu i montażu skrzyni biegów
Firma Schaeffler oferuje warsztatom pełne wsparcie podczas naprawy, są to m.in.: Zestawy narzędzi specjalnych opracowane przez firmę LuK, filmy instruktażowe pokazujące całą procedurę wymiany krok po kroku, broszury techniczne, zestawy naprawcze sprzęgła zawierające wszystkie niezbędne elementy podczas montażu, jak również portal REPXPERT stanowiący darmową bazę wiedzy dla mechaników dzięki którym:
- koszt dla klienta końcowego jest niższy
- nie ma konieczności korzystania z zewnętrznych usług – oszczędność czasu
- dochód warsztatu zwiększa się o wartość dodatkowej usługi wykonanej we własnym zakresie
- warsztat staje się jednym z tych „specjalistycznych” warsztatów, które wykonują ten rodzaj usług
Poniższa tabela, w sposób szacunkowy, prezentuje ekonomiczne uzasadnienie zakupu zestawu narzędzi do wykonywania samodzielnych napraw sprzęgieł 2CT.
Zakupu narzędzi można dokonać na dwa sposoby:
- w sklepie bonusowym REPXPERT za punkty
- za pośrednictwem swojego dostawcy części zamiennych
Pełna broszura techniczna zawierająca procedurę montażu modułu sprzęgła do 7-biegowej skrzyni biegów 0AM (VW) znajduje się tutaj: LINK
Zachęcamy do przeczytania kolejnych artykułów z serii „Schaeffler LuK 2CT”:
Komentarze