Sprzęgło podwójne jest obecnie najlepszym możliwym połączeniem zalet automatycznych i manualnych skrzyń biegów. Klasyczna skrzynia biegów automatyczna kojarzona jest przede wszystkim z komfortem podróżowania, prostotą obsługi i automatyczną zmianą przełożeń. Manualna to dynamiczna zmiana przełożeń, precyzja działania, niższe zużycie paliwa.
Zalety przekładni manualnej:
- Niskie zużycie paliwa
- Optymalna zmiana przełożeń
- Idealne połączenie pomiędzy obrotami (RPM) i prędkością (km/h)
- Przyjemność z jazdy
- Sportowy / dynamiczny styl jazdy
Zalety przekładni automatycznej:
- Wygoda podróżowania
- Ciągłe przekazywanie mocy silnika
- Automatyczna zmiana przełożeń
- Łatwość obsługi
- Ochrona przed błędami podczas użytkowania
Wspomniane już wcześniej skrzynie biegów manualne, automatyczne i dwusprzęgłowe to nie wszystko, istnieją również inne mniej popularne rozwiązania. Przykładem mogą być bezstopniowe skrzynie CVT, w których zmiana przełożenia regulowana jest za pomocą łańcucha, a rozwiązanie to wszyscy kojarzą ze skuterami. Skrzynie manualne zrobotyzowane używane głównie w małych miejskich autach gdzie w uproszczeniu zamontowana jest skrzynia manualna ale za zmianę biegów odpowiada komputer, a z racji tego że ze środka pojazdu zniknął pedał sprzęgła jest mylona ze skrzynią automatyczną. Do tego jeszcze kilka rozwiązań używanych głównie w sportach motorowych takie jak np. skrzynie sekwencyjne, skrzynie kłowe lub manualne ze sprzęgłem dwutarczowym do przenoszenia bardzo dużego momentu obrotowego silnika.
Warto przyjrzeć się dokładniej zużyciu paliwa: za punkt odniesienia możemy przyjąć samochód osobowy wyposażony w manualną skrzynię biegów (MT). Porównanie go z innymi rozwiązaniami takimi jak automatyczna skrzynia biegów (AT), dwusprzęgłowa skrzynia biegów mokra (DCT wet) i dwusprzęgłowa skrzynia biegów sucha (DCT dry) obrazuje poniższy wykres.
Widzimy na nim że skrzynia automatyczna (AT) powoduje wzrost zużycia paliwa o 5%-15%. Pojazd z dwusprzęgłową mokrą (DCT wet) zużywa mniej więcej tyle samo paliwa co ten ze skrzynią manualną. Jedynie pojazdy wyposażone w dwusprzęgłową suchą (DCT dry) są w stanie generować oszczędność paliwa nawet na poziomie 11%, a to jest już realna oszczędność na każdym przejechanym kilometrze jak również zmniejszona emisja CO2.
Przyjrzyjmy się nieco historii powstawania rozwiązania jakim jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów i system sprzęgła podwójnego. Pierwszy patent na takie rozwiązanie powstał już roku 1939-1940 jednak został wykorzystany dopiero w 1984 roku kiedy Porsche zastosowało ją w modelu 962 przygotowanym na wyścigi LeMans (1 miejsce w ’86). DCT nie trafiła dalej do produkcji seryjnej ponieważ elektronika nie była jeszcze wystarczająco zaawansowana, a sama zmiana biegów była zbyt „sportowa”.
Przełom nastąpił w roku 2003 gdy dzięki współpracy takich firm jak LuK (dwumasowe koło zamachowe), BorgWarner (sprzęgło) i Continental (elektronika) powstała 6-biegowa dwusprzęgłowa mokra skrzynia biegów dla VW o nazwie DSG (Direct-Shift-Gearbox). 2008 rok przyniósł 7-biegową dwusprzęgłową suchą skrzynię biegów VW DSG (LuK – sprzęgło, DKZ / Continental – elektronika). Następne lata to stały rozwój tej technologii i zastosowanie jej przez innych producentów pojazdów np. 2010 rok Ford PowerShift i Renault EDC (LuK – sprzęgło, DKZ / Getrag – skrzynia biegów) oraz 2013 gdy Honda zastosowała suchą i mokrą dwusprzęgłową skrzynię biegów (LuK – sprzęgło, DKZ / Honda – skrzynia biegów).
Zachęcamy do przeczytania kolejnych artykułów z serii „Schaeffler LuK 2CT”.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Lonia, 5 lipca 2020, 10:29 2 0
Zapomnieliście o kosztach Eksploatacji jak szybko trzeba wymieniać na nową i ile to kosztuje skrzynia bezstopniowa nie dają przyjemność z jazdy ale oszczędzają zespół napędowy są długowieczne skrzynia dwu sprzęgłowe twoją radość kierowcę i nie oszczędzają zespołu napędowego co skraca żywotność
Odpowiedz