Co zrobić, by hamulce nie piszczały?

, 15 listopada 2016, 11:42

Ekspert firmy Textar radzi jak upewnić się, że klient warsztatu nigdy nie będzie narzekał na piszczące hamulce.

Każdy dźwięk to efekt drgań przedmiotu, który dźwięk wywołuje. W tym konkretnym przypadku pisk jest efektem rezonansu w jaki wpada układ hamulcowy podczas pracy i projektanci tego układu muszą zwracać uwagę nie tylko na jego skuteczność, ale także cichą pracę. Mechanicy utożsamiają często piszczenie z klockami hamulcowymi niskiej jakości, ale to tylko część prawdy.

Faktycznie, odpowiedni dobór stopnia twardości mieszanki ciernej w połączeniu z nakładkami tłumiącymi drgania na tylnej płytce klocka pomaga znacząco zredukować rezonanse. Dalszą redukcję dają specjalne nacięcia na tylnej płytce współpracujące z nacięciami w tłoczku. Czasem stosowane są specjalne ciężarki umieszczone na klockach lub jarzmie zacisku – wszystko po to, żeby przesunąć częstotliwość drgań poza zakres rezonansowy i uniknąć pisku.

Jak widać, żeby tłumienie drgań było skuteczne, poszczególne elementy układu muszą do siebie pasować. Dlatego tak ważny jest właściwy dobór części – zarówno pod względem kształtu, jak i materiału oraz sposobu wykonania. Klocki hamulcowe Textar stosowane są przez wielu producentów samochodów na pierwszy montaż. Mechanik sięgając po nie, jako po część zamienną, ma gwarancję montażu identycznej części jak ta, którą przed momentem zdemontował z samochodu. Z kolei tanie zamienniki mogą być wykonane z nieodpowiedniej mieszanki i dla oszczędności, nawet całkowicie pozbawione warstwy tłumiącej na tylnej płytce. Jednak nie liczy się tylko sama część, ważna jest także procedura montażu.

– „Markowe klocki Textar dostarczane są w komplecie ze wszystkimi elementami potrzebnymi do ich montażu. Wymiana tych drobnych elementów na nowe gwarantuje nie tylko odpowiednio bezpieczne zamocowanie klocka w jarzmie, ale również to, że wskutek luzów nie zaczną powstawać przypadkowe drgania, które mogą zacząć rezonować i drażnić kierowcę piskiem” – wskazuje Mirosław Przymuszała, przedstawiciel marki Textar w Polsce.

Dowiedz się więcej

Nowe tarcze do Porsche w ofercie producenta
Nowe tarcze do Porsche w ofercie producenta

Textar wprowadza do swojej oferty wentylowane tarcze hamulcowe do Porsche 981. Zostały one wykonane w technologii PRO+. Model 981 to trzecia generacja Porsche Boxter, którego produkcja przypadła na lata 2012-16. Najnowszym uzupełnieniem oferty firmy Textar są wentylowane tarcze hamulcowe do tego modelu auta oraz spokrewnionego z nim Porsche Cayman 981c (03.2013-16), które wyposażono w silnik […]

Ta firma została wyróżniona przez AD Polska
Ta firma została wyróżniona przez AD Polska

Jak co roku firma AD Polska przyznała wyróżnienia dla dostawców i produktów dostępnych w ofercie tej sieci. Jedną z nagród otrzymała marka Textar. W pierwszy weekend października miało miejsce coroczne spotkanie przedstawicieli i dystrybutorów sieci AD Polska z kluczowymi producentami i dostawcami. Podsumowano na nim działalność firmy na przestrzeni mijającego roku, doceniając jednocześnie najlepszych kontrahentów. […]

Nowości w ofercie klocków hamulcowych Textar
Nowości w ofercie klocków hamulcowych Textar

Wśród nowych referencji klocków hamulcowych Textar znalazły się między innymi produkty do Audi A4 i A8 oraz Peugeot 308. Nowa referencja klocków hamulcowych (nr 2521405) przeznaczona jest na tylną oś dwóch modeli Audi. W przypadku A8 (D4), obejmuje wersje S8 plus quattro (produkowane od 11/2015), 3.0 TDI quattro (05/15) i 2.0 TFSI quattro (09/16). Z […]

Komentarze

Brak komentarzy