Wtrysk wody zamiast benzyny

, 2 września 2016, 14:16

Zaawansowane silniki benzynowe tracą mniej więcej jedną piątą paliwa pobieranego ze zbiornika. Zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych, część benzyny służy do chłodzenia zamiast do napędzania.

Dzięki nowemu rozwiązaniu z wtryskiem wody, Bosch pokazuje, że nie musi tak być. Dodatkowe wstrzyknięcie wody pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 13 procent, szczególnie podczas przyspieszania lub przy szybkiej jeździe na autostradzie. „Wprowadzając wtrysk wody pokazujemy, że silnik spalinowy kryje w zanadrzu jeszcze kilka możliwości" – mówi dr Rolf Bulander, szef działu Bosch Mobility Solutions, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Oszczędność jest widoczna zwłaszcza w przypadku silników trzy– i czterocylindrowych, budowanych według zasad downsizingu (tego rodzaju silniki znajdują się pod maską współczesnych samochodów klasy średniej). Dodatkowa moc dla silnika z turbodoładowaniem.

Innowacyjne rozwiązanie Boscha czyni silnik nie tylko bardziej oszczędnym, ale również mocniejszym. „Wtrysk wody może dostarczyć dodatkowej mocy każdemu silnikowi z turbodoładowaniem" – mówi Stefan Seiberth, prezes działu branżowego Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH. Wcześniejszy punkt zapłonu oznacza, że silnik pracuje bardziej efektywnie. Dzięki temu możliwe jest, aby silniki nawet w potężnych samochodach sportowych mogły rozwijać dodatkową moc.



Podstawą tej innowacyjnej techniki silnikowej jest prosty fakt – nie wolno dopuścić do przegrzania silnika. Aby tego uniknąć niemal w każdym silniku benzynowym jest wtryskiwane dodatkowe paliwo. Paliwo odparowuje i chłodzi w ten sposób elementy silnika. Tę zasadę fizyki wykorzystali inżynierowie Boscha wprowadzając wtrysk wody. Rozpylona woda jest wtryskiwana do przewodu dolotowego jeszcze przed zapłonem mieszanki paliwa. Duże ciepło parowania wody zapewnia skuteczne chłodzenie. W związku z tym potrzebna jest tylko niewielka dodatkowa ilość wody. Na każde sto przejechanych kilometrów zużywa się zaledwie kilkaset mililitrów. W efekcie niewielki zbiornik wody, który dostarcza wodę destylowaną do układu wtryskowego, musi być uzupełniany najwyżej co kilka tysięcy kilometrów. A jeśli zbiornik znów będzie pusty, silnik będzie nadal pracować bez problemu – choć bez wyższego momentu obrotowego i niższego zużycia paliwa uzyskiwanych przez wtryśnięcie wody.

 

Czy to rozwiązanie weszło już do produkcji seryjnej?
Pierwszym pojazdem wyposażonym seryjnie w innowacyjny i przełomowy system wtrysku wody jest model BMW M4 GTS. Pojazd z turbodoładowanym silnikiem sześciocylindrowym oferuje zwiększoną moc i optymalne zużycie paliwa nawet przy pełnym obciążeniu. Bosch dostarcza części do system wtrysku wody montowanego w BMW M4 GTS.
 

Jak wysokie jest zużycie paliwa w cyklu jazdy?
Według testu zużycia (WLTC), który będzie obowiązywał w przyszłości, wtrysk wody pozwala zaoszczędzić nawet do 4 procent paliwa. W rzeczywistych warunkach jazdy można osiągnąć więcej; zużycie paliwa można zmniejszyć nawet o 13 procent podczas energicznego przyspieszania lub jazdy na autostradzie.
 

Czy wtrysk wody powoduje rdzewienie silnika?
Nie. Woda nie pozostaje w komorze spalania; paruje przed spalaniem mieszanki w silniku i zostaje w całości usunięta wraz ze spalinami do otoczenia.
 

Jak często należy uzupełniać zbiornik wodą?
System wtrysku wody wymaga jedynie niewielkiej jej ilości. Zbiornik trzeba uzupełniać średnio tylko co 3000 kilometrów. Osobny zbiornik na wodę musi być napełniany wodą destylowaną.
 

Czy woda w zbiorniku może zamarznąć?
Po zatrzymaniu silnika woda spływa z powrotem do swojego zbiornika, gdzie może zamarznąć. Po ponownym uruchomieniu silnika woda rozmraża się.

Czy istnieje coś takiego jak bezpośredni wtrysk wody?
Bosch wykorzystuje system wtrysku pośredniego, do kolektora dolotowego, ponieważ ma wyraźne zalety techniczne i jest tańszy. To sprawia, że ta koncepcja wtrysku wody nadaje się do produkcji na dużą skalę, a także dla wielu segmentów pojazdów.

Dowiedz się więcej

Co Bosch pokaże na Automechanice?
Co Bosch pokaże na Automechanice?

Podczas targów Automechanika Bosch przeniesie nas w przyszłość, pokazując jak będą komunikowały się ze sobą urządzenia diagnostyczne. Ma to podnieść efektywność serwisowania pojazdów, zwiększyć stopień wykorzystania urządzeń diagnostycznych i wyznaczyć nowe standardy obsługi klienta. W hali targowej nr 9 odwiedzający będą mogli na żywo zobaczyć funkcjonowanie tzw. „Connected Workshop” czyli warsztatu, w którym urządzenia komunikują […]

KTSy z oprogramowaniem ESI[tronic] – promocja
KTSy z oprogramowaniem ESI[tronic] – promocja

Bosch przygotował specjalną ofertę sprzedażową w testerów usterek z oprogramowaniem ESI[tronic]. Akcja promocyjna polega na sprzedaży modułu KTS 540 lub KTS 570 z oprogramowaniem ESI[tronic] SD/SIS na 12 miesięcy. SD/SIS to obszerny program do Diagnozy Sterowników wraz z pełnym Systemem Informacji Serwisowych SIS, czyli wskazówkami ułatwiającymi usunięcie usterki w pojeździe. Stworzone zostały 2 pakiety. Pierwszy […]

Żarówki Bosch – jeszcze więcej światła!
Żarówki Bosch – jeszcze więcej światła!

Program 12V żarówek Bosch pozwala szybko i łatwo odnaleźć produkt idealnie spełniający oczekiwania kierowców. Użytkownicy mają do wyboru jedną spośród 4 linii żarówek: Pure Light, Longlife Daytime, Gigalight Plus 120 oraz Xenon Silver. Linia żarówek Pure Light to standardowy program żarówek o jakości OEM, stosowanych w reflektorach oraz pozostałym oświetleniu. Duża liczba referencji (ponad 50) […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

komentator, 6 września 2016, 8:42 1 0

Czyli jednak ten patent z wodą działa. Jak jakiś czas temu pewien Polak zrobił takie coś w aucie, to był wyśmiewany i ścigany przez policję za nielegalne przeróbki. Teraz jak trafiło to w niemieckie ręce, to nagle jest legalne, przełomowe i odkrywcze. Szkoda, że w Polsce pomysły są tak tłumione w zarodku i nic z tego nie ma.

Odpowiedz

golabek, 8 stycznia 2017, 20:59 0 0

Oglądałem też ten filmik i twórca tej instalacji podawał gorącą parę wodną, a nie mgiełkę zimnej wody. W dodatku przy jego instalacji to samochód mógł mieć co najwyżej więcej mocy co i tak jest wątpliwe przy tego typu instalacji. Na pewno jednak nie wpłynęlo to na spalanie.

Gdybym coś takiego wymyślił to potwierdził bym to na hamowni w filmiku, a nie podawał jakieś dane od czapy...

Odpowiedz

obi-1, 8 września 2016, 12:46 1 0

tzw innowacyjność teraz polega na odkrywaniu od nowa tego,co babcia już dawno ustaliła.

Odpowiedz

robsonik1313, 8 września 2016, 16:39 0 -1

Może bez kłamliwej euforii: nie zamiast(jak w tytule) tylko jako kilkuprocentowy dodatek i chodzi głównie o dostarczenie dodatkowego tlenu (z wody), w autach wyścigowych stosowano to już ~40 lat temu. Do tego bajki o chłodzeniu silnika dodatkowym! paliwem. Paliwo służy do spalania a nie do chłodzenia (do tego są: olej i czynnik chłodzący) a paliwo tylko przy okazji "schładza warunki fizyczne" odparowując.

Odpowiedz

bbbbb, 8 września 2016, 20:35 1 0

wtrysk wody wynalazek z czasów II wojny światowej stosowany w silnikach lotniczych po wojnie stosowany koncepcyjnie w wielu silnikach i pojazdach

Odpowiedz

rysiu, 9 września 2016, 9:19 0 0

Widze tutaj orędownika teorii spiskowych i tych mówiących o planowym ciemiężeniu polskiej myśli technicznej.. - wtrysk wody podobnie jak uwarstwiony wtrysk paliwa - to nie są polskie wynalazki. Nawet jeśli w czasach demoludów ktoś się tym bawił to oznacza to tylko tyle, że próbował dostosować znane teorie do warunków panujących w biednej peerelowskiej Polsce.

Odpowiedz

bdb bdb, 24 czerwca 2018, 14:56 0 0

Polski wtrysk wody to CWS, instalacja dotryskująca wodę do dolotu

Odpowiedz