Opony z homologacją – czym się wyróżniają?

, 4 lutego 2015, 10:03

Opony homologowane znajdują się na oryginalnym wyposażeniu nowych aut, ale i na rynku wtórnym. Czy rzeczywiście takie ogumienie jest lepsze od standardowego?

Opona z homologacją

Mówi się, że opony z homologacją projektowane są pod kątem danego pojazdu. W praktyce jednak nie zawsze jest to prawdą. Najprościej można podzielić homologacje na dwa rodzaje. W pierwszym producent samochodu wybiera jeden, bądź kilka modeli opon, które poddaje homologacji i przyjmuje jako tzw. Original Equipment (w skrócie OE). Są to standardowe bieżniki z wybitym oznaczeniem homologacji na ścianie bocznej. Obie firmy zawierają zatem ścisłą współpracę między sobą w zakresie opon dedykowanych do danego modelu auta. Producent pojazdu może zastrzec w okresie gwarancji montaż następnych opon wyłącznie z homologacją. Taki rodzaj homologacji jest bardzo powszechny, najczęściej występuje w najpopularniejszych rozmiarach opon np. 205/55R16 do aut produkowanych masowo.

Drugi rodzaj jest dokładnie tym, co większość osób uważa za homologacje. Producent samochodu zamawia od danej marki opon specjalny model, który będzie w pełni dostosowany do auta. Takie ogumienie, mimo iż zwykle posiada taką samą nazwę, co standardowe, często ma nieco zmodyfikowaną rzeźbę bieżnika, może mieć zmienioną mieszankę, czy konstrukcję wewnętrzną. Wszystko to ma na celu uzyskanie pożądanych osiągów, właściwości jezdnych oraz komfortu podróżowania. Należy jednak zaznaczyć, że drugi wspomniany rodzaj homologacji, występuje na ogół w autach najwyższych klasy takich jak: Ferrari, Porsche, czy Aston Martin.

– „Opony z homologacją przechodzą również kilkumiesięczne testy sprawdzające zgodności wymiarów, wytrzymałości, hamowania, głośności oraz rzeczywistych osiągów. Wszystko oczywiście po to, aby dany model auta był dopracowany i spełniał oczekiwania użytkowników." – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Czy opony z homologacją są lepsze? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od samochodu. Jeżeli jest nim jeden ze wspomnianych super samochodów to warto zastosować się do zaleceń producenta – są to bieżniki stworzone specjalnie na potrzeby danego modelu, idealnie dopasowane pod kątem przyczepności nawet przy większych prędkościach. Ponadto są doskonale dostosowane do zawieszenia, co gwarantuje jeszcze większe czucie auta, a co za tym idzie, przyjemność z jazdy.

W przypadku aut produkowanych masowo montaż opon homologowanych nie jest konieczny. Może okazać się na przykład, że opony które nie były na oryginalnym wyposażeniu sprawdzą się lepiej, niż te które zostały wybrane przez producenta. Wszystko zależy od wielu czynników, a w szczególności od kierowcy. Zdarza się, że model innej marki posiada mieszankę i wzór bieżnika, które bardziej odpowiadają kierowcy. Rzecz jasna, można również pozostać przy tych wybranych przez producenta pojazdu, ponieważ na pewno nie wybrałby on opon, które źle spisywałyby się w danym modelu.

Należy uważać także podczas zakupu opon z OE innej marki niż ta, której auto posiadamy. Czasami występuje sytuacja, w której montaż danych opon w samochodach innych producentów nie jest możliwy. Producenci opon przy niektórych homologacjach odgórnie zaznaczają, że nie mogą być stosowane w innych modelach aut. Trzeba więc upewnić się przed zakupem, czy można takie ogumienie użytkować.

Dowiedz się więcej

Historia opony zimowej
Historia opony zimowej

Pierwsza gumowa opona została opracowana w 1839 r. Dopiero w zaawansowanej fazie rozwoju tych produktów nastąpił podział na różne typy, dostosowane do warunków pogodowych. Opony zimowe to pomysł wciąż „młody”. Powstały raptem 80 lat temu w śnieżnej Finlandii. Historia opon sięga czasów Mezopotamii, czyli 3,5 tys. lat p.n.e. Wtedy pojawiły się pierwsze, prymitywne opony, bowiem […]

Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?
Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?

Według powszechnie panującej opinii, na zimę powinno się wymieniać felgi aluminiowe na stalowe. W rzeczywistości różnica pomiędzy stosowaniem obu typów nie jest duża. Koronnym argumentem zwolenników stosowania felg stalowych na zimę jest to, że alufelgi w trudnych warunkach atmosferycznych i w kontakcie z solą drogową szybciej ulegają korozji. Jednak w rzeczywistości to właśnie felgi stalowe […]

Rynek sprzedaży opon w 2014 roku
Rynek sprzedaży opon w 2014 roku

Po spadku sprzedaży opon w ostatnich latach, sytuacja powoli się stabilizuje, a sprzedaż idzie w górę. Jaki typ opon był najczęściej wybierany przez kierowców w 2014 r.? Sprzedaż opon w 2014 r. Sprzedaż ogumienia na rynkach europejskich do wszystkich najpopularniejszych typów pojazdów jest wyższa niż w 2013 roku – opony osobowe zanotowały wzrost o 2%, […]

Komentarze

Brak komentarzy