Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?

, 4 listopada 2014, 9:34

Według powszechnie panującej opinii, na zimę powinno się wymieniać felgi aluminiowe na stalowe. W rzeczywistości różnica pomiędzy stosowaniem obu typów nie jest duża.

Koronnym argumentem zwolenników stosowania felg stalowych na zimę jest to, że alufelgi w trudnych warunkach atmosferycznych i w kontakcie z solą drogową szybciej ulegają korozji. Jednak w rzeczywistości to właśnie felgi stalowe są bardziej narażone na występowanie rdzy. Wynika to z tego, że często bywają zarysowywane, np. podczas zakładania kołpaków.  Felgi aluminiowe są lepiej zabezpieczone.  Są lakierowane nie tylko kolorem bazowym, a później lakierem bezbarwnym, ale także podkładem antykorozyjnym. Dzięki temu felga aluminiowa jest lepiej chroniona przed rdzą niż stalowa, która nie ma tylu warstw lakieru.

Często powtarzanym argumentem za felgami stalowymi jest to, że w przypadku nawet małego poślizgu, gdy samochód zatrzymuje się np. dopiero na krawężniku, felgi mogą ulec uszkodzeniu i modele aluminiowe są droższe w ewentualnej naprawie. Trudno się z tym nie zgodzić. Naprawa felg aluminiowych na pewno jest trudniejsza i droższa, ale są one też mocniejsze i tym samym trudniej je uszkodzić niż stalówki.

Na pewno w okresie zimowym należy unikać felg aluminiowych o skomplikowanych wzorach, ponieważ są trudniejsze w myciu i konserwacji. Nie powinno się także zakładać modeli wysoko polerowanych lub chromowanych. Za względu na płytszą warstwę ochronną dużo łatwiej je uszkodzić i w warunkach zimowych mogą ulec przyspieszonej korozji.

Nie do końca prawdą jest też to, że felgi aluminiowe muszą być droższe od stalowych. Do tych drugich trzeba dokupić kilka dodatków, jak chociażby śruby i kołpaki, przez co koszt końcowy może być wyższy niż w przypadku najtańszych felg aluminiowych.

Dowiedz się więcej

Gdzie w Europie trzeba wymieniać opony na zimowe?
Gdzie w Europie trzeba wymieniać opony na zimowe?

W zeszłym roku w Polsce pojawił się pomysł wprowadzenia obowiązku wymiany opon na zimowe po 1 listopada. Pomysł w końcu upadł i wciąż to od kierowców zależy, czy chcą wymieniać opony na zimowe, czy też wolą jeździć na ogumieniu letnim. Okazuje się, że pod tym względem jesteśmy w mniejszości. Według proponowanych regulacji, polscy kierowcy mieliby […]

Historia opony zimowej
Historia opony zimowej

Pierwsza gumowa opona została opracowana w 1839 r. Dopiero w zaawansowanej fazie rozwoju tych produktów nastąpił podział na różne typy, dostosowane do warunków pogodowych. Opony zimowe to pomysł wciąż „młody”. Powstały raptem 80 lat temu w śnieżnej Finlandii. Historia opon sięga czasów Mezopotamii, czyli 3,5 tys. lat p.n.e. Wtedy pojawiły się pierwsze, prymitywne opony, bowiem […]

Opony z homologacją – czym się wyróżniają?
Opony z homologacją – czym się wyróżniają?

Opony homologowane znajdują się na oryginalnym wyposażeniu nowych aut, ale i na rynku wtórnym. Czy rzeczywiście takie ogumienie jest lepsze od standardowego? Mówi się, że opony z homologacją projektowane są pod kątem danego pojazdu. W praktyce jednak nie zawsze jest to prawdą. Najprościej można podzielić homologacje na dwa rodzaje. W pierwszym producent samochodu wybiera jeden, […]

Rynek sprzedaży opon w 2014 roku
Rynek sprzedaży opon w 2014 roku

Po spadku sprzedaży opon w ostatnich latach, sytuacja powoli się stabilizuje, a sprzedaż idzie w górę. Jaki typ opon był najczęściej wybierany przez kierowców w 2014 r.? Sprzedaż opon w 2014 r. Sprzedaż ogumienia na rynkach europejskich do wszystkich najpopularniejszych typów pojazdów jest wyższa niż w 2013 roku – opony osobowe zanotowały wzrost o 2%, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!