Czy zestawy świateł do jazdy dziennej są legalne?

, 9 lipca 2013, 11:28

Czy światła do jazdy dziennej montowane w samochodach, które fabrycznie nie posiadają takiego oświetlenia, są legalne? Ze względu na wciąż pojawiające się wątpliwości postanowiliśmy wyjaśnić tę sprawę.

Montaż zestawu LED narusza homologację auta?

Zdjęcie: HellaJeden z naszych Czytelników, pod artykułem dotyczącym montażu świateł do jazdy dziennej poruszył bardzo istotną kwestię, która wciąż budzi kontrowersje wśród osób z branży motoryzacyjnej. Poniżej prezentujemy fragment komentarza:

,,(…) O ile mi wiadomo każdy pojazd jest homologowany jako całość, w określonej kompletacji. Wszelkie przeróbki różnych zespołów pojazdu, w tym również świateł, stanowią naruszenie homologacji. W spornych sytuacjach np. jazda przy obowiązkowych włączonych światłach mijania całą dobę (w Polsce), "stłuczka" itd. używanie takich świateł może być uznane, i słusznie, jako jazda bez włączonych obowiązkowych świateł.".

Zestawy świateł do jazdy dziennej oferowane są przez wielu producentów oświetlenia samochodowego. Niektóre z nich bez większych problemów mogą zamontować sami kierowcy, bez pomocy mechanika i udziału specjalistycznych narzędzi. Nie można jednak montażu takich świateł traktować w ten sam sposób, co tuningu pojazdu.

O homologację pojazdu z zamontowanymi światłami do jazdy dziennej spytaliśmy Mikołaja Krupińskiego, rzecznika prasowego Instytutu Transportu Samochodowego:

Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażania (Dz. U. z 2003 roku, Nr 32, poz. 262 z późn. zm.) stwierdza, że części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

  • oznakowane są znakami homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – "E" lub Unii Europejskiej – "e";
  • oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu;
  • oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu;
  • oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji.

 

Dodatkowo, homologowane światła do jazdy dziennej, stosowane w celu poprawy widoczności pojazdu w czasie jazdy w dzień, powinny być oznaczone dodatkowym symbolem RL".

Poprawny montaż i homologowany produkt

Zdjęcie: PhilipsZ wyjaśnienia przedstawiciela Instytutu wynika, że zestawy świateł do jazdy dziennej mogą być legalnie montowane w samochodach, pod warunkiem, że spełniają odpowiednie wymogi i posiadają wskazaną homologację. Różnią się od innego typu dodatków, stosowanych np. przy tuningu, które spełniają jedynie funkcję estetyczną, a nie związaną z poprawą bezpieczeństwa użytkowania pojazdu.

Zastrzeżeń wobec stosowania diodowych świateł dodatkowych nie mają także diagności. Muszą one jednak spełniać ściśle określone warunki. Karol Rytel, specjalista ds. organizacyjno-technicznych Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów powiedział nam:

Z punktu widzenia stacji kontroli pojazdów diagnosta podczas badania technicznego pojazdu sprawdza m.in. warunki techniczne określone w Ustawie Prawo o ruchu drogowym i  rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia.

Światła do jazdy dziennej w przepisach występują jako nieobowiązkowe wyposażenie, które może być w pojeździe. Natomiast jeżeli one są zamontowane to powinny spełniać szczegółowe warunki tj. liczba świateł, barwa światła, rozmieszczenie, sposób działania w zależności od daty pierwszej rejestracji pojazdu".

Światła zamontowane na pojeździe powinny posiadać oznakowania homologacyjne, które gwarantują spełnienie szczegółowych wymagań regulaminu EKG ONZ dot. świateł do jazdy dziennej. Na badaniu technicznym diagnosta nie dokonuje weryfikacji homologacji pojazdu, natomiast sprawdza warunki techniczne i oznakowania homologacyjne poszczególnych elementów (o ile jest to możliwe).

Mandat za jazdę na światłach do jazdy dziennej?

Podczas jazdy z użyciem świateł do jazdy dziennej, które nie są fabrycznym wyposażeniem samochodu kierowca może otrzymać mandat, jeśli światła nie będą działały lub nie będą prawidłowo zamontowane. Nie otrzyma on natomiast upomnienia za jazdę bez odpowiednich świateł, jak sugerował nasz Czytelnik:

W kwestii świateł do jazdy dziennej – do roku 2009 polskie przepisy wymagały, by podczas jazdy na światłach dziennych paliły się światła pozycyjne. Było to sprzeczne z prawodawstwem unijnym (Regulamin nr. 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ). Ten stan rzeczy zmieniło rozporządzenie ministra infrastruktury z 4 maja 2009 r. opublikowane w Dzienniku Ustaw z 20 maja, które zmieniło obowiązujące normy, dostosowując je do europejskich przepisów prawnych." – mówi Mikołaj Krupiński z ITS.

 

W Polsce przepis o obowiązkowej jeździe z włączonymi światłami przez całą dobę wprowadzono 17 kwietnia 2007 r. Od 7 lutego 2011 roku zgodnie z Dyrektywą 2008/89/WE wszystkie nowe modele pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony sprzedawane na terenie UE są obowiązkowo wyposażane w lampy do jazdy dziennej.

 

Dowiedz się więcej

Poprawny montaż świateł do jazdy dziennej
Poprawny montaż świateł do jazdy dziennej

Instalacja świateł do jazdy dziennej jest prosta, ale wymaga trzymania się kilku zasad. Istotny jest też odpowiedni dobór produktów – posiadających homologację. Montaż DRL Żeby przeprowadzić instalację świateł do jazdy dziennej w prawidłowy sposób, wystarczą podstawowe narzędzia jak śrubokręt i wkrętarka. Najpierw jednak trzeba zwrócić uwagę na model i producenta produktu. Musi on posiadać odpowiednie […]

OSRAM wprowadza nowe światła LED do jazdy dziennej
OSRAM wprowadza nowe światła LED do jazdy dziennej

W ofercie firmy OSRAM pojawiły się nowe produkty LED. Są to światła do jazdy dziennej LEDriving PX-4. Posiadają homologację ECE R87 E4 i są objęte 3-letnią gwarancją producenta. Światła do jazdy dziennej LEDriving PX-4 Każda z lamp ma cztery punkty świetlne LED o temperaturze barwowej 6000 K, która zapewnia dobrą widoczność pojazdu na drodze. Niewielki pobór […]

Nowe modele świateł do jazdy dziennej w ofercie MaxLed
Nowe modele świateł do jazdy dziennej w ofercie MaxLed

Firma MaxLed wprowadziła do swojej oferty nowe światła do jazdy dziennej. Są to modele 404 CREE oraz MaxLed 409 z nakładkami. MaxLed 404 CREE Model MaxLed 404 CREE to jedne z najmniejszych lamp na rynku posiadające homologacje E4-87R. Dzięki długości wynoszącej 12,5cm lampy nadają się do montażu praktycznie w każdym samochodzie osobowym. Zastosowanie diod o […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 11 lipca 2013, 10:22 1 -1

Teraz poproszę artykuł o bardzo tanich światłach do jazdy dziennej oferowanych na allegro, które tylko udają, że mają homologację - bo RL0087 to nie jest numer homologacji. Ostatnio pojawiły się światła, które niby mają naniesione odrębne numery homologacyjne, ale nikt ze sprzedających kopii dokumentu homologacyjnego nie posiada i nie jest w stanie udostepnić, temat kończy się odsyłaniem do producenta lub dystrybutora.. "Światła zamontowane na pojeździe powinny posiadać oznakowania homologacyjne, które gwarantują spełnienie szczegółowych wymagań " - stwierdzam, że chińscy producenci 'świecidełek' nanosząc cokolwiek na swoje produkty precyzyjnie dostosowali się do naszego a być może i unijnego prawa..

Odpowiedz

Anonim, 11 lipca 2013, 11:45 0 -1

Niestety przedmówca ma rację . Niewielka część DRL spełnia wymogi. Większość to świecidełka dające właścicielom złudne poczucie bezpieczeństwa.

Odpowiedz

Anonim, 11 lipca 2013, 18:29 2 -1

Troszke czuje tu nutę niezadowolenia tych którzy sprzedają te tzw. oryginały - drogie. Oczywiście są lampy chińskie i to bardzo kiepskie ale są tez zupełnie dobre spełniające warunki ustawy.Od oceny jaki producent jest dobry są końcowo uczciwi diagności na SO.

Odpowiedz

Anonim, 11 lipca 2013, 19:23 8 0

"Niestety przedmówca ma rację . Niewielka część DRL spełnia wymogi. Większość to świecidełka dające właścicielom złudne poczucie bezpieczeństwa." A co mają światła dzienne do bezpieczeństwa ?? testy wykazały że nic. Nie ma żadnych badań które potwierdzają takie twierdzenie. Owszem są statystyki, które podaje rząd ale jak zwykle nie poparte niczym i tyle samo prawdziwe jak to że zus zarabia lepiej dla emerytów niż ofe, co po przebadaniu sprawozdań finansowych okazało się nieprawdą. Jest prawo i trzeba je stosować a to że jest nieżyciowe jak 80% przepisów to już inna bajka. Bezpieczeństwo to głównie DOBRE DROGI, SPRAWNE SAMOCHODY, WYSZKOLENI I WYPOCZĘCI KIEROWCY, cała reszta jak światła progi zwalniające i ograniczenia prędkości w mieście np do 30 km to działania podejmowane po to żeby coś robić nie ważne co ale zawsze coś.

Odpowiedz

Anonim, 15 lipca 2013, 17:25 13 -1

Kolega widzę że żyje jeszcze w jaskini. Po co zatem ABS, pasy bezpieczeństwa, poduszki, ESP, opony zimowe, nie mówiąc o wspomaganiu kierownicy, czy wogóle o lusterkach wstecznych. I tak wszystko zależy od kierowcy i super drogi.
Ujmę to tak: jeśli każdy z tych elementów spowoduje że 1 osoba mniej zginie na drodze, to warto je stosować.
Zgadzam się że światła są w 90% niepotrzebne. Jednak w 10% sytuacji lepiej je mieć. Nikt nie jest w stanie mnie przekonać że ciemny samochów w słoneczny dzień jadąc przez las, jest tak samo widoczny bez świateł jak i z właczonymi światłami.

Odpowiedz

Xmen66, 28 lipca 2020, 12:52 1 0

Ale niestety wielu idiotów jeździ w poże wieczornej na światłach dziennych bo oni widzą jeszcze przy takim oświetleniu ale ich styłu nie widać bo tylne pozycyjne nie świecą

Odpowiedz

Anonim, 15 marca 2014, 12:35 5 -2

O czym w ogóle mowa to ze ludzie giną na drogach to jest wyłącznie wina ludzka 99,9% a swiatła czy sa czy ich niema kwestia punktu widzenia jedno jest pewne ze sa potrzebne w nocy a homologacja jest potrzebna aby napedzac legalny rynek a nie tandetnych podróbek z azji

Odpowiedz

zaqwe, 20 kwietnia 2016, 17:23 2 -4

ja jezdze caly rok bez swiatel mam znicze

Odpowiedz

Absurdy, 15 grudnia 2017, 1:55 5 -1

Można opowiadać o świecidełkach, a może lepiej o bezsensownym zużyciu paliwa na świecenie
Światła do dziennej jazdy są absurdem nie poprawiają niczego innego tylko wpływy do budżetu (podatek i akcyza) za bezmyślnie zużyte paliwo. W Wielkiej Brytanii prawo tworzy się dla ludzi a nie dla reperowania budżetu, tam warunki pogodowe są gorsze jak u nas i wystarcza przepis nakazujący oświetlenie w złych warunkach widoczności.

Odpowiedz

Anonim, 25 listopada 2020, 16:18 0 0

czy światła led z kierunkowskazami kupione w internecie są legalne.

Odpowiedz