Menu
Infomracje Części Technika Po godzinach
16:00 Konkurs OSRAM – wyniki 09:13 Głośna praca przy rozruchu 2.0 TDI [FILM] 23.04 Czy do starych silników należy wlewać “gęstszy” olej? 23.04 Retrofity LED – legalne czy nie, vademecum wiedzy – MotoFocus TV 23.04 Brembo prezentuje roczny raport zrównoważonego rozwoju

Układ napędowy

EV Academy – wspólny projekt NRF i EV REPAIR

EV Academy jest wspólnym przedsięwzięciem NRF oraz polskiej sieci franczyzowej EV Repair Garage. Celem powołanej do życia akademii jest szkolenie mechaników do pracy z pojazdami elektrycznymi w całej Europie. Mechanicy i warsztaty mogą wybierać spośród 4 poziomów szkolenia, od podstawowego do specjalistycznego.

Zmiana w ostatniej chwili normy Euro7. Czy silniki spalinowe nadal pozostaną na rynku?

Norma Euro7 – to rozporządzenie miało bowiem zasadniczo zmienić przemysł motoryzacyjny w Europie, niemal całkowicie uniemożliwiając dystrybucję samochodów spalinowych. Jednakże europejskie władze zupełnie zmieniły zdanie na ten temat. Postanowiły usunąć z projektu normy, znaczną liczbę ograniczeń dotyczących samochodów osobowych. Co te zmiany będą oznaczać w praktyce?

Dalszy rozwój samochodu hybrydowego: era PHEV

W niedawno opublikowanym artykule pisaliśmy o pozornie nieatrakcyjnym wyglądzie samochodów hybrydowych, ich wcześniejszej historii oraz wzroście ich popularności na początku XXI w. Niedawno pojawiła się nowa wersja tej technologii: pojazdy hybrydowe typu plug-in.

NSK poszerza asortyment łożysk zapobiegających korozji elektrycznej

Po zakończeniu ocen wydajności firma NSK będzie mogła zaoferować szerszą gamę technologii zapobiegających korozji elektrycznej łożysk układów napędowych eAxle wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych (EV). Wśród nowych opcji znajduje się nakładka na łożyska wykonana w technologii overmoldingu (obtryskiwanie) i szczotki przewodzące, które mają umożliwić skuteczniejsze spełnianie wymagań producentów OEM z branży motoryzacyjnej.

Samochód hybrydowy, w który nikt nie wierzył

Pojazdy hybrydowe są obecne na światowych drogach od ponad trzech dekad, a ich łączna liczba stale rośnie. Choć na początku nie wiązano z nimi wielkich nadziei, a nawet dziś wielu uważa je za ewolucyjny ślepy zaułek, to wydaje się, że technologia ta będzie z nami przez bardzo długi czas. W dzisiejszym artykule przedstawiamy różne popularne […]

Wydajność silników spalinowych

W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają samochody osobowe z napędem alternatywnym, a jednym z najczęstszych argumentów za silnikami elektrycznymi jest ich wyższa wydajność w porównaniu z jednostkami spalinowymi. Od momentu powstania silników benzynowych i wysokoprężnych nie ustają prace nad poprawą ich wydajności. W dalszym ciągu silniki te mają jednak poważne mankamenty. W artykule omówimy […]

Działanie suchych sprzęgieł mechanicznych

Technologia, bez której jeszcze kilkadziesiąt lat temu trudno było wyobrazić sobie branżę motoryzacyjną, obecnie jest na wymarciu. Różnorodność sprzęgieł mechanicznych skurczyła się obecnie do bardzo małych ilości, ponieważ dzisiaj tylko najprostsze samochody (oraz niektóre sportowe modele) posiadają ręczną skrzynię biegów. Z technicznego punktu widzenia ma ona jednak kilka bardzo interesujących cech. W artykule omówimy sprzęgła […]

Przełomowe rozwiązanie, które obniży ceny i zwiększy zasięg samochodów elektrycznych?

Inżynierowie Stellantis i Saft zaprezentował  innowacyjny prototyp akumulatora magazynującego energię, który łączy funkcje falownika i ładowarki. Dzięki zintegrowaniu tych funkcji akumulator jest bardziej wydajny, co ma przełożyć się na większy zasięg pojazdów elektrycznych, a jednocześnie akumulator ma być bardziej niezawodny, tańszy i zajmować mniej miejsca wewnątrz pojazdu. Prace projektowe, modelowanie oraz symulacje zajęły 25-osobowemu zespołowi […]

Jakie są rodzaje układów napędowych w samochodach osobowych? Podstawowe informacje

Wszystkie koła samochodu osobowego mają zawsze kontakt z nawierzchnią – nie zmieniło się to od momentu, kiedy powstały. Nas jednak interesują bardziej sposoby ich łączenia z układem napędowym, a także liczba tych połączeń – więcej o nich w poniższym artykule. Omówione zostaną wersje układów napędowych w samochodach osobowych, które przez lata zyskały największe uznanie na […]

70 niutonometrów na kilogram masy silnika – przełomowy napęd już w fazie testów

Silnik o masie nieco przekraczającej 74 kg jest w stanie wygenerować moment obrotowy w wysokości 5200 niutonometrów. Jego szczytowa moc to ok. 374 KM, a moc ciągła jest niższa zaledwie o jedną czwartą. Mowa o najnowszym, ultra-kompaktowym napędzie, który jest już testowany w warunkach drogowych. Jego twórcą jest firma ZF, która właśnie zaprezentowała możliwości swojego […]

Układ napędowy, nazywany także układem przeniesienia napędu, odpowiedzialny jest za transfer energii mechanicznej, wytwarzanej przez silnik pojazdu, do kół jezdnych. W układzie tym znajdziemy szereg podzespołów, które są narażone na zużycie eksploatacyjne oraz usterki – sprzęgła, koła zamachowe, skrzynie biegów, półosie napędowe itd. Układy napędowe samochodów różnią się od siebie konstrukcyjnie – istnieje kilka ich rodzajów. Inny układ posiadają auta z napędem na przednie lub tylne koła, a także na obie osie kół (4×4). Schematy współczesnych układów napędowych, informacje o ich elementach, a także o nowościach rynkowych, znajdziesz w tej kategorii.