Okazuje się, że Peugeot 307 to samochód, który lubi dostarczać mechanikom materiałów do zabawy w detektywa. Tym razem jeden z naszych Czytelników przysłał do nas nietypowy opis usterki auta, w którym przegrzewał się silnik.
Przegrzewający się silnik 307
Peugeot 307 był już bohaterem jednego z odcinków cyklu. Tym razem mamy jednak do czynienia z zupełnie innym egzemplarzem, acz w tej samej wersji silnikowej 1.4 SOHC 75 KM (rocznik 2002). Auto od nowości było w rękach jednego właściciela, pokonało 210 tys. km.
Pewnego dnia do warsztatu naszego Czytelnika przyjechał samochód, którego właściciele skarżyli się na ciągłe niedogodności. Silnik Peugeota przegrzewał się. Nie działo się to jednak zawsze, ale od czasu do czasu. Przegrzanie powodowało wyrzucanie wody z układu chłodzenia. Samochodem na co dzień jeździła kobieta, która nie miała w zwyczaju zbyt często zaglądać pod maskę. Nie potrafiła też dostarczyć mechanikom zbyt wielu dokładnych informacji na temat objawów usterki.
Znanych było kilka faktów. Warsztat naszego Czytelnika nie był pierwszym, który próbował naprawić uciążliwą usterkę pojazdu. Wcześniej w dwóch innych warsztatach naprawiana była głowica (zdjęcie głowicy, wymiana uszczelki, planowanie głowicy). Pierwszy rozrząd wymieniono przy 120 tys. km, drugi wraz z pompą wody wymieniono po 207 tys. km, przy okazji drugiej naprawy głowicy. Termostat był wymieniany kilkukrotnie, podobnie jak płyn chłodniczy. Teoretycznie wszystko powinno być w porządku, jednak silnik nadal przegrzewał się. Dalsza jazda mogła powodować kolejne problemy z głowicą itd.
Wiele napraw, brak rozwiązania
Samochód dotarł do warsztatu po poważnych naprawach i z brakiem błędów w pamięci sterownika silnika.
Mechanicy postanowili szukać rozwiązania problemu metodą prób i błędów. Przejrzeli dokładnie wszystkie podzespoły, które potencjalnie mogłyby powodować awarię. Nagle ktoś przez przypadek poruszył element, w którym krył się powód całego zamieszania. Co to było? Zapraszamy Czytelników do podejmowania prób rozwiązania zagadki.
Za nadesłanie opisu usterki dziękujemy warsztatowi: Mechanika Pojazdowa Stanisław Cempiel ul. Krakowska 125, 43-300 Bielsko-Biała www.cempiel.pl
Rozwiązanie zagadki podamy już wkrótce. Tymczasem zapraszamy do podawania własnych propozycji diagnozy w komentarzach pod tym artykułem.
Autora najtrafniejszej wypowiedzi nagrodzimy upominkiem*!
*W celu kontaktu prosimy o zalogowanie się (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)
Napisz do nas
Zdarzyło Ci się spotkać z podobnie trudną do zdiagnozowania usterką? Nadal nie wiesz co dolega pojazdowi Twojego klienta? Napisz do nas! Opublikujemy Twój przypadek na łamach portalu.
Prosimy o maile na adres: redakcja@motofocus.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 27 marca 2013, 13:20 0 0
Często w takich przypadkach powodem jest okresowa nieszczelność układu chłodzenia. Wiele kobiet używa auto na krótkich dystansach, gdzie pojazd nie jest intensywnie eksploatowany i pozornie wydaje się, że wszystko jest ok. Ponadto kobieta pod maskę nie zagląda, bo się nie zna. Problemy pojawiają się przy dłuższych odcinkach lub korkach, silnik się nagrzewa, wrasta temperatura cieczy chłodzącej i ciśnienie w układzie - pozornie szczelny układ zaczyna szwankować. Wtedy pojawiają się drobne wycieki, które z czasem powodują większy ubytek płynu i przegrzewanie się silnika. Mechanik wtedy podejrzewa, że do wycieku płynu doszło z powodu przegrzania, tymczasem do przegrzania doszło z powodu małej ilości płynu chłodzącego.
Przyczyną może być pęknięty wąż lub nieuszczelniająca opaska na wężu albo pęknięty (rozklejony) zbiorniczek wyrównawczy. Przyczyną również może być nieszczelna chłodnica, nagrzewnica lub jej węże.
Odpowiedz
Anonim, 27 marca 2013, 19:22 0 0
a może korek w zbiorniczku wyrównawczym?Szkoda,że nie napisane czy wentylator się załączał
Odpowiedz
Anonim, 27 marca 2013, 21:41 0 0
Pewnie zapchany był jakiś kanał wodny, który powodował niedostateczny przepływ cieczy
Odpowiedz
Anonim, 28 marca 2013, 8:36 0 0
Przyjmując że mechanik sprawdził wszystkie czujniki, drożność układu oraz rzeczywistą temperaturę panującą w układzie Najpewniej przyczyną będzie nieszczelny przewód płynu chłodzącego (lub/i nagrzewnica chłodnica) co powodowało wzmożone ciśnienie w układzie poprzez "zasysanie" powietrza ewentualnie podejrzewałbym zapchany przewód odpowietrzający, takie objawy może powodować również uszkodzona pompa wodna. Opisy tych sytuacji są troszkę zbyt mało szczegółowe aby dokładnie zdiagnozować przyczynę ale zawsze można próbować zgadywać :)
Odpowiedz
Anonim, 28 marca 2013, 8:49 1 -2
Zacząłbym od wymiany korka zbiorniczka wyrównawczego
Odpowiedz
Anonim, 28 marca 2013, 9:02 2 0
Dosyć często nie tylko w tych samochodach jest skorodowany przewód przy wtyczce do włącznika wentylatora . Przy krótkich odcinkach silnik nie mam możliwości nagrzania się do temperatury przy której będzie potrzebne schłodzenie płynu , natomiast przy dalszej trasie bądź w korkach może okazać się że płyn się tak nagrzeje że wentylator powinien się włączyć i w takiej sytuacji może przez zawór bezpieczeństwa w korku wyrzucić płyn.
Odpowiedz
Anonim, 28 marca 2013, 12:48 0 0
Stawiam na czujnik który załącza wentylator lub bezpiecznik albo inny element który mógł nie kotaktować i wentylator się nie załączał przez co silnik się grzał. Możliwe są też nieszczelności w układzie przez co nie ma ciśnienia i płyn wrze w niższej temperaturze ale to już podali przedmówcy. Diagnos
Odpowiedz
Anonim, 28 marca 2013, 20:06 3 0
zablokowany wentylator chłodnicy.
Odpowiedz
Anonim, 28 marca 2013, 21:05 0 0
zaćiśnięty lub zgniecony wąż od zbiorniczka do pompy wody.
Odpowiedz
Anonim, 29 marca 2013, 16:52 3 0
Troszkę mało danych, ale wydaje mi się że to kwestia elektryczna. Słaby styk na łączach, przekaźnikach lub na bezpiecznikach. Mogły one powodować okresową niesprawność wentylatora chłodnicy.
Odpowiedz
Anonim, 30 marca 2013, 12:34 0 0
Stawiam na skorodowane styki przy przekaźnikach wentylatora chłodnicy.
Odpowiedz
Anonim, 30 marca 2013, 12:35 0 0
83.24.123 - Zapomnialem sie zalogowac :)
Stawiam na skorodowane styki przy przekaźnikach wentylatora chłodnicy.
Odpowiedz
Anonim, 31 marca 2013, 18:12 0 0
stawiam na kostke pinową -korozja
Odpowiedz
Anonim, 31 marca 2013, 18:13 1 0
nie dodałem przy właczniku termicznym wentylatora
Odpowiedz
Mechanik, 3 stycznia 2018, 13:05 0 -1
A może pęknięty zbiorniczek płynu w łączeniu (tam gdzie jest min/max)? W momencie dużego ciśnienia płyn wypychało przez tą szparę?
Odpowiedz
Dawid, 28 grudnia 2023, 5:43 0 0
To poprostu zle odpowietrzony uklad chłodzenia w peugeot 207 jest smieszna obudowa termostatu z odpowitrznikiem, moze sie tam robić kieszeń powietrzna, przy odpowietrzanie na uruchmionym silniku poprzez odpowietrznik, zbiornik ciśnieniowy, lub co najlepsze czujnik temperatury. Dodatkowo wentyl na rurze nagrzewnicy to też odpowietrznik.
Czesto też uszkodzeniu ulega sama obudowa termostatu gdyz Orginal jest z plastiku.
Odpowiedz