Sprzęgło eClutch firmy Bosch ma umożliwić bardziej ekonomiczną jazdę pojazdami wyposażonymi w manualną przekładnię, wyposażonymi w system Start-Stop. Rozwiązanie to ułatwi także poruszanie się w korkach, ograniczając je do użycia pedału hamulca i gazu, bez ryzyka, że silnik zgaśnie.
Zastosowanie elektronicznego sprzęgła eClutch zwiększa oszczędność paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Sprzęgło odcina silnik i przekładnię, kiedy kierowca nie przyspiesza, silnik wyłącza się, a realne zużycie paliwa maleje średnio o 10 proc.
Cena elektornicznego sprzęgła jest znacznie niższa, niż koszt konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów, czyniąc je atrakcyjną alternatywą w segmencie małych samochodów. Różnica pomiędzy sprzęgłem eClutch a kompletną automatyzacją skrzyni biegów jest taka, że eClutch umożliwia automatyzację samego sprzęgła, a nie przekładni. Pedał sprzęgła przesyła tylko jeden sygnał elektryczny do aktuatora, który uruchamia sprzęgło.
eClutch wykrywa, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, wyłącza sprzęgło i odcina dopływ paliwa do silnika. Efekt ten kierowcy mogą częściowo symulować ręcznie, gdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia wyłączą sprzęgło. W przyszłości system będzie automatycznie wykonywał taką funkcję oraz dodatkowo wyłączał silnik. Taka technologia umożliwia obniżenie zużycia paliwa o 10 proc.
eClutch umożliwia także realizację innych funkcji. Można je wykorzystywać do wspomagania zmiany biegów, co zapobiega szarpnięciom silnika, często odczuwanym w takiej sytuacji. Specjalny czujnik rejestruje początek procesu zmiany biegów i dostosowuje prędkość obrotową silnika. Dzięki temu zmiana biegów jest płynna i komfortowa.
Zastosowanie eClutch umożliwia też połączenie napędu hybrydowego i manualnej skrzyni biegów. Dotychczas napęd hybrydowy był możliwy tylko w wersji z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ przy skrzyni manualnej nie była możliwa koordynacja obydwu układów napędowych – silnika spalinowego i elektrycznego. Zaletami sprzęgła eClutch są tu: możliwość utrzymania manualnej skrzyni biegów w samochodzie z napędem hybrydowym oraz niższa cena podstawowych wersji układów hybrydowych, którą podwyższała dotychczas konieczność stosowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 22 sierpnia 2013, 19:52 0 0
w przyszłości będziemy mieli co robić :-)
Odpowiedz
Anonim, 23 sierpnia 2013, 20:42 0 0
ho ho kocham te robotę :))))))))))))))))))))
Odpowiedz
Anonim, 29 sierpnia 2013, 8:31 0 0
kolejny dobry ,,drogi'' psujący się element-będzie robótka :) GMU
Odpowiedz