Zwiększenie wydajności akumulatorów dla samochodów elektrycznych – taki jest cel projektu IntLiIon. Dzięki wykorzystaniu inteligentnego sterowania pracą akumulatora, partnerzy projektu planują znacząco zwiększyć moc, bezpieczeństwo i żywotność pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Przeszkodą na drodze codziennego korzystania z samochodów elektrycznych są akumulatory, które nie oferują jeszcze optymalnej wydajności, bezpieczeństwa i trwałości. Inteligentny system sterowania pracą akumulatora ma zapewnić w przyszłości bardziej efektywne wykorzystanie energii gromadzonej przez akumulator i zwiększenie zasięgu samochodów z napędem elektrycznym.
Indywidualne sterowanie ogniwami
Projekt IntLiIon ma na celu stworzenie inteligentnych technik transmisji danych dedykowanych akumulatorom litowo-jonowym. Jego częścią jest badanie systemów komunikacyjnych zwiększających efektywność sterowania i nadzoru każdego z ogniw akumulatora, których liczba może dochodzić do 100. Innowacyjna metoda, w której wykorzystuje się obwód elektryczny akumulatora do transmisji danych stanowi fundament technologiczny projektu.
„Power Line Communication” ma umożliwić w przyszłości przesyłanie ważnych informacji do centralnego sterownika. Pozwoli to uniknąć dodatkowego, kosztownego okablowania do przesyłu danych, jakie dotychczas było stosowane we wszystkich systemach akumulatorowych.
– „Każde ogniwo akumulatora będzie indywidualnie nadzorowane i sterowane” – wyjaśnia dr Jens Strobel, koordynator projektu ze spółki Robert Bosch GmbH – „Ponadto możliwe będzie optymalne wykorzystanie potencjału energetycznego akumulatora: jeżeli któreś z ogniw akumulatora litowo-jonowego nie będzie pracowało z najwyższą efektywnością, będzie można wymienić to ogniwo na nowe, bez konieczności wymiany całego akumulatora. Taka procedura chroni zasoby, obniża koszty i toruje drogę zrównoważonemu rozwojowi mobilności.” – dodaje.
Partnerzy projektu
Projekt badający możliwości wykorzystania obwodu elektrycznego akumulatora do przesyłu danych zgromadził spółkę Robert Bosch GmbH jako koordynatora projektu oraz spółkę Pro Design Electronic GmbH, szkołę wyższą w Hanowerze oraz Instytut technologii w Hanowerze (KIT). Całkowity budżet projektu wynosi 4,3 mln euro.
Komentarze