Podczas tegorocznej edycji zawodów Best of Autoglass, sześciu najlepszych monterów starło się w krajowym finale o tytuł mistrzowski oraz możliwość reprezentowania Polski w międzynarodowym finale Best of Belron w Barcelonie. Byliśmy obecni podczas finałowych zmagań.
Zwycięzcą mistrzostw został Przemysław Rożniakowski, natomiast drugie miejsce zajął Hubert Nowak – obaj pojadą na międzynarodowy finał do Barcelony.
Finał polskiej edycji przeprowadzany w 3 etapach
Polski finał konkursu Best of Autoglass przeprowadzany jest w 3 etapach. Zanim jednak do niego dojdzie, finalistów wyłania się z grupy 150 osób, których obserwuje przez rok zespół 5 trenerów technicznych, którzy jeżdżą po wszystkich oddziałach w Polsce i monitorują jakość serwisowania szyb wśród pracowników.
– Nasi montażyści są testowani. Nowo przyjęci cztery razy w roku, doświadczeni montażyści mają natomiast jeden test w roku. Ci, którzy mają największą liczbę punktów z tych testów, czyli najlepsi, trafiają do finałów. Finalistów mamy sześciu i z tych osób wyłaniamy naszego reprezentanta na Best of Belrone – wyjaśnia Jarosław Kuciński, główny sędzia techniczny Autoglass.
W pierwszym etapie sprawdzana jest wiedza teoretyczna uczestników finału krajowego. W drugim odbywają się zawody z serwisowania szyby czołowej. Oprócz sprawnego wykonania usługi naprawy szyby, sprawdza się np. takie elementy jak jakość kontaktu z klientem czy… poziom uwagi montera, co jest szczególnie istotne, ponieważ sędziowie stosują różne “pułapki”, które mają na celu rozproszenie uczestnika.
Podczas zawodów są zastawiane pułapki, które monterzy muszą wychwycić zanim przystąpią do naprawy lub wymiany szyby. Zostają wyciągnięte baterie z lampy lub niektóre części z zestawów naprawczych, zabrudzane jest wnętrze auta, w nadmuchy powietrza wsypywane jest confetti lub szyba zostaje zabrudzona substancją oleistą.
– W procedurze jest tak, że montażysta musi najpierw sprawdzić, czy w zestawie jest wszystko, co powinno być. Jeśli tego nie sprawdzi przed wyjazdem i pojedzie do klienta, może się okazać, że brakuje jakiegoś ważnego elementu. Finalnie mamy stracony czas i zdenerwowanego klienta, dlatego każdy punkt jest sprawdzany. Sprawdzamy nawet, czy monterzy zaproponują wymianę wycieraczek, bo przy każdej operacji z szybami powinno się wycieraczki wymienić – mówi Piotr Trzcionka.
Warto nadmienić, że procedury przeprowadzania usługi wymiany szyby lub jej naprawy są bardzo mocno wyśrubowane, a w samych zawodach sprawdzane są parametry, które pozornie wydają się nieistotne. Poziom dbałości o detale podkreśla poniższa wypowiedź.
– Podczas zawodów uczestnicy mają np. krokomierze. Sprawdzamy, kto ile kroków wykonał przy montażu szyb, bo zależy nam na ergonomii. Im mniej kroków wykona monter, tym mniejsze odczuwa zmęczenie. Im mniejsze zmęczenie, tym lepsza koncentracja i lepiej się pracuje. Każda operacja jest wykonana na najwyższym poziomie jakościowym. Kolejnym elementem jest bezpieczeństwo naszych ludzi i przywiązujemy do tego bardzo dużo uwagi. Koledzy z innych krajów Autoglassu mówią, że my jako Polska jesteśmy wzorem, jeśli chodzi o zasady bezpieczeństwa – wyjaśnia Piotr Trzcionka, dyrektor sprzedaży Autoglass.
Krajowe eliminacje Best of Autoglass wygrał Przemysław Rożniakowski. Na drugim miejscu uplasował się Hubert Nowak, natomiast podium zamknął Robert Kieczmerski. Wśród sześciu finalistów krajowego cyklu znaleźli się również: Dominik Grabowski, Remigiusz Mańczak oraz Bartek Kędzierski.
Polscy finaliści powalczą w międzynarodowym finale Best of Belron
Zawodnicy z pierwszego i drugiego miejsca wybiorą się do Barcelony na finał Best of Belron. Wygrany krajowych zawodów – Przemysław Rożniakowski – będzie reprezentować tam polskie barwy w zawodach ogólnoświatowych.
Zawody Best of Belron odbywają się co 2 lata. Konkurs powstał w 2000 roku i przyciąga dużą publikę. Technicy z całego świata demonstrują swoje umiejętności, rywalizując o miano najlepszego z najlepszych. W ciągu dwóch dni kwalifikowani technicy są testowani pod kątem wszystkich aspektów ich wiedzy zawodowej, w kategoriach:
- naprawa
- wymiana
- rekalibracja
- obsługa klienta
– Na zawodach są sędziowie, którzy badają różne kwestie, których trzeba przestrzegać. Dobrze zamontowana szyba to nasze bezpieczeństwo. Niewiele osób o tym wie, ale szyba czołowa bierze udział w pracy elementów systemu bezpieczeństwa. Żeby poduszka powietrzna zadziałała, musi się oprzeć na szybie. Jeżeli szyba jest źle zamontowana i wypadnie, to poduszka się nie oprze i wtedy kierowca lub pasażer uderzy w konsolę. Dodatkowo obecne szyby różnią się od tych sprzed kilku lat. W szybie zamontowane są różne systemy bezpieczeństwa i komfortu jak aktywny tempomat, sensor zmierzchu czy deszczu. – mówi Piotr Trzcionka.
Serwisowanie szyb samochodowych bardziej skomplikowane niż sądzisz
Serwisowanie szyb samochodowych przez wiele lat uległo ewolucji. Wraz z rozwojem systemów bezpieczeństwa i komfortu, do szyb samochodowych dokładane są różnego rodzaju czujniki i sensory, np. system ADAS, który podczas wymiany szyby monter musi skalibrować.
– Jest to skomplikowany proces, który trwa ok. godzinę. Często do tego w samochodach trzeba zrobić jazdę próbną, czyli wyjechać na drogę i zobaczyć jak wszystko działa. Te procedury są bardzo ściśle określone, stąd sędziowie wnikliwie je sprawdzają – wyjaśnia Piotr Trzcionka, dyrektor sprzedaży firmy Autoglass.
Istnieją także coraz bardziej nowatorskie metody naprawy szyb. Monterzy Autoglass przechodzą szkolenia z ich wykorzystania, a podczas zawodów muszą wykazać się zdobytą wiedzą i praktyką.
– W naprawie czołowej szyby samochodowej wykorzystujemy urządzenie, które nazywa się Arkt. Jest to unikalne w Polsce urządzenie w technologii Belron. Działa na zasadzie podciśnienia, czyli zasysamy z miejsca uszkodzonego zanieczyszczenia i powietrze, wtłaczamy w to miejsce żywicę i utwardzamy światłem ultrafioletowym. W dużym uproszczeniu przypomina to proces naprawy zęba przez dentystę, tylko powierzchnia jest inna. Po utwardzeniu żywicy spolerowujemy ją do powierzchni szkła – wyjaśnia Jarosław Kuciński, główny trener techniczny Autoglass.
Szyba samochodowa – wymiana czy naprawa? Podejście firmy Autoglass
Autoglass poprzez liczne szkolenia oraz konkursy, takie jak zawody, które obserwowaliśmy, kształci specjalistów w zakresie serwisu szyb. Co warto odnotować, firma nie jest nastawiona na sprzedaż jak największej ilości nowych szyb. W podejściu firmy wymiana jest ostatecznością i ma być dokonywana tylko, kiedy niemożliwa jest naprawa.
– Mimo, że jesteśmy producentem szyb samochodowych, to tak naprawdę nie zależy nam na sprzedaży szyb. Wyprodukowanie szyby wymaga wiele energii, koszt jest duży i pozostawia ślad węglowy itp. Szybę przeważnie można naprawić. Mamy do tego specjalne urządzenia. Mamy obecnie technologię, która pozwala naprawić tzw. oczka, czyli odpryski do wielkości monety 5 zł. Zawsze rekomendujemy klientowi naprawę a nie wymianę, jeżeli jest taka możliwość. Wiemy o tym, że szyba naprawiona ma 98% właściwości szyby nowej, czyli jest absolutnie bezpieczna – mówi Piotr Trzcionka.
Mistrzostwa Best of Autoglass odbyły się w dniach 2-3 marca w Warszawie.
Komentarze