Na podstawie analizy poszczególnych przypadków firma Gates stwierdziła, że montaż napinacza w silnikach 1.4/1.6 16V grupy VAG przysparza wielu problemów. Szczególną uwagę należy zwrócić na poniższe zagadnienia.
Zdjęcie 1 przedstawia dwie różne wersje napinacza automatycznego (głównego napędu), które występują w zestawach rozrządu Gates. Napinacze te stosuje się wymiennie.
Możliwe błędy montażowe:
Stwierdzono, co następuje:
– napinacz może być zamontowany w wielu nieprawidłowych pozycjach dając wrażenie, że wszystko jest w porządku
– właściwy moment obrotowy dokręcenia śruby napinacza jest kluczowy
– dostęp wzrokowy jest ograniczony, gdy silnik jest zainstalowany w samochodzie.
W rezultacie nie trudno o błędy.
Niewłaściwa pozycja płytki wspornikowej (Zdj. 2, 3 i 4) spowoduje brak możliwości napięcia lub niewłaściwe napięcie paska.
Jeżeli napinacz zostanie dokręcony, gdy płytka wspornikowa jest usadowiona na łbie śruby (Zdj. 5 i 6), płytka ulegnie deformacji (Zdj. 7), moment dokręcenia śruby napinacza będzie niewłaściwy oraz prawdopodobnie wystąpi niewspółpłaszczyznowość napinacza.
Niewłaściwy moment dokręcania (zbyt niski) może spowodować luzowanie śruby (ze względu na wibracje) powodując przenoszenie obciążeń na trzpień śruby a w rezultacie jego zerwanie (Zdj. 8).
Nawet, jeżeli płytka wspornikowa usadowiona jest prawidłowo nad łbem śruby, może wystąpić sytuacja, w której napinacz będzie zamocowany niewłaściwie w stosunku do bloku silnika po dokręceniu śruby. Pozostanie wtedy szczelina pomiędzy napinaczem i blokiem silnika (Zdj. 9), która może doprowadzić do uszkodzeń opisanych powyżej.
Skutki zbyt wysokiego momentu dokręcenia:
– deformacja napinacza prowadząca do przegrzewania łożyska
– uszkodzenie gwintu w aluminiowym bloku silnika, konieczna dalsza naprawa (Zdj. 11)
– zerwanie śruby
Montaż/ Napięcie:
Ten silnik jest bardzo wrażliwy na niewłaściwe ustawienie napinacza. Dlatego też procedura montażowa/napinania musi być ściśle i precyzyjnie przestrzegana. Niedotrzymanie tego warunku doprowadzi do poważnego uszkodzenia silnika.
WAŻNE: Silnik musi być zimny
1) Główny napęd
Ustaw silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP). Skośny ząb na kole wału korbowego (Zdj.12) musi znajdować się w jednej linii z prawym żebrem pozycjonującym (Zdj.13).
Zablokuj koła pasowe na walkach rozrządu (Zdj.14), użyj narzędzia Gates GAT4635 (narzędzie VAG nr. 10016).
Upewnij się, czy gwint w bloku silnika w dalszym ciągu jest prawidłowy.
Zainstaluj nowy napinacz.
Dokręć palcami śrubę napinacza, upewniając się, że napinacz pozostaje we właściwej pozycji (Zdj. 10).
Zamontuj nowy pasek rozrządu PowerGrip firmy Gates
Obróć napinacz w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara do momentu, gdy wskazówka pokryje się z nacięciem na płytce wspornikowej (Zdj. 15).
Dokręć śrubę napinacza (20 Nm)
Obróć walem korbowym 2 obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra i sprawdź pozycję wskazówki (dostosuj, jeżeli potrzeba).
2) Napęd pomiędzy wałkami
Zdjęcie 16 przedstawia napinacz w napędzie pomiędzy wałkami.
Przy instalacji tego napinacza upewnij się, że:
– występ płyty wspornikowej został usadowiony w otworze w głowicy cylindra na 6 godzinie (Zdj. 17).
– napinacz został obrócony w lewo, aż wskazówka pokryje się z występem na płytce wspornikowej
– śrubę napinacza dokręcono momentem 20 Nm
– obrócono wałem korbowym dwa obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra i sprawdzono pozycję wskazówki (dostosowano w razie potrzeby).
Niewłaściwa pozycja występu płytki wspornikowej spowoduje niewspółpłaszczyznowości napinacza, a w konsekwencji uszkodzenie napędu.
W jednym z analizowanych przypadków napinacz zamontowany był do góry nogami, z występem płytki wspornikowej unieruchomionym pod częścią głowicy na 11 godzinie (Zdj. 18). Przy dokręcaniu śruby napinacza, zespół podstawy uległ deformacji, ponieważ nie było otworu do wpasowania występu płytki wspornikowej.
W rezultacie lewe koło wałka rozrządu i pasek rozrządu ocierały o tylną osłonę. Krawędź paska była “pochłaniana” do momentu jego pęknięcia. Ślady powstałe na zespole podstawy napinacza oraz szczątki pozostałe w osłonie napędu (Zdj. 19) jednoznacznie określały przebieg usterki.
Wybór prawidłowego zestawu PowerGrip:
W zależności od numeru silnika należy upewnić się, czy stosuje się prawidłowy zestaw rozrządu PowerGrip:
Zestaw K015565XS stosuje się w następujących silnikach:
Seat
Leon 1.4 AHW ->I AHW160 000
Toledo1.4 AHW ->I AHW160 000
Volkswagen
Bora 1.4 AHW ->I AHW160 000
Bora 1.4 AKQ ->I AKQ242 000
Golf 1.4 AHW ->I AHW160 000
Golf 1.4 AKQ ->I AKQ242 000
Lupo 1.4 AHW ->I AHW160 000
Lupo 1.4 AKQ ->I AKQ242 000
Polo 1.6 AJV ->I AJV005 000
W pozostałych przypadkach zastosowanie znajduje zestaw K025565XS.
Zestaw K01 i K02 różni się napinaczem dla układu pomiędzy wałkami rozrządu.
Szerokość koła napinacza T43078 występującego w zestawie K01 wynosi 18 mm, w przypadku T43140 z zestawu K02 jest to 19 mm (Zdj. 20). Napinacze te nie mogą być stosowane wymiennie.
Najbardziej aktualne dane dotyczące zastosowań dostępne są w katalogu internetowym na stronie www.gatesautocat.com.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 16 lipca 2011, 23:43 2 0
winni najbardziej są ci pożal się konstruktorzy i tak po paru latach wrócą do starych i sprawdzonych rozwiązań .
Odpowiedz
Anonim, 8 stycznia 2012, 20:33 3 -1
W tych silnikach wałki rozrządu się zacierają ,jest to częstym powodem uszkodzeń napędu rozrządu.Przy naprawach głowicy warto sprawdzić stan wałków i ich łożysk.
Odpowiedz