Smarowanie tulei prowadzącej i tarczy sprzęgła

8 sierpnia 2012, 12:15

Eksperci ZF Services zwracają uwagę na konieczność przestrzegania zaleceń producenta dotyczących właściwego smarowania podzespołów sprzęgła. Przykładowo zestawu sprzęgieł marki SACHS, są dostarczane z torebką odpowiedniego smaru – odpornego na temperaturę i wysokie obciążenia powierzchniowe (Zdj. 1). Zawartość torebki wystarcza na jednorazowe nasmarowanie profili piasty sprzęgła oraz, jeżeli jest taka konieczność, tulei prowadzącej, po której porusza się wysprzęglik.

Przestrzeganie zaleceń dotyczących smarowania poszczególnych elementów sprzęgła jest kluczowe dla ich sprawnego działania. W przeciwnym razie przedwczesnemu zużyciu mogą ulec np. tuleja prowadząca (zwana również prowadnicą rurową) oraz tulejka przesuwna wysprzęglika. Warto pamiętać, że te dwa elementy można smarować wyłącznie w sytuacji, gdy oba wykonane są z metalu. Jeśli tulejka wysprzęglika wykonana jest z tworzywa sztucznego, w żadnym wypadku nie można nakładać na nią smaru. Jednocześnie, w przypadku tulejek z tworzywa sztucznego nasmarowanych fabrycznie, warstwy takiego smaru nie wolno usuwać.

Odpowiednie smarowanie prowadnicy sprawia, że wysprzęglik porusza się po niej swobodnie, bez szarpnięć i zakleszczeń. Zanim przystąpi się do smarowania prowadnicy, należy zwrócić uwagę na jej ogólny stan. Warto też skontrolować, czy jest dokładnie centralnie ustawiona nad tarczą zamachową. Prowadnica nosząca wyraźne oznaki zużycia (Zdj. 2) powinna zostać od razu wymieniona na nową.

Również tarcza sprzęgła musi łatwo przesuwać się na profilu wałka sprzęgłowego. W przypadku braku smarowania profili, w krótkim czasie wytworzy się rdza, która spowoduje trudności w wyłączaniu sprzęgła. Szczególnie istotne jest prawidłowe smarowanie wielowypustu piasty. Ten ostatni element należy nasmarować, następnie poruszyć tarczę sprzęgła w jedną i drugą stronę, a na koniec usunąć nadmiar smaru z wielowypustu piasty i wałka sprzęgłowego. Przedostanie się nadmiaru smaru na okładzinę powoduje szarpanie i ślizganie się sprzęgła.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 5 września 2012, 6:30 1 -2

Tylko dureń nie smaruje tych części. Oczywiście --jak wszystko w życiu --- trzeba to robić z głową !!!

Odpowiedz