Prawidłowy montaż elastomerowej uszczelki pokrywy głowicy cylindrów

W ciągu ostatnich lat metalowe pokrywy zaworów w silnikach spalinowych zostały sukcesywnie zastąpione przez pokrywy, wykonane z tworzywa sztucznego. Prezentujemy instrukcję prawidłowego montażu.

Nowe, lepsze pokrywy zaworów

Pokrywy zaworów z odlewów aluminiowych lub z metalu zostały przekonstruowane na wykonania z duroplastów lub termoplastów, wzmocnionych włóknem szklanym, i posiadające zintegrowaną profilowaną uszczelkę gumową. Zalety to: redukcja masy, duża swoboda konstrukcyjna w zakresie doboru kształtów, możliwość integracji dodatkowych elementów, takich jak separatory oleju, np. Multitwister, odsprzężenie elementów konstrukcyjnych i tym samym redukcja emisji hałasu itp.

Dla zapewnienia niezawodnego uszczelnienia stosowana jest elastyczna uszczelka gumowa, nie wymagająca wysokiego docisku liniowego. Jednakże odkształcenia i odstępy pomiędzy śrubami są nadal ograniczone właściwościami fizycznymi, które muszą być indywidualnie oznaczane. Przedstawiona obok ilustracja (rys. 2) pokazuje schematyczny stan skręcenia oddzielonego modułu pokrywy głowicy cylindrów. Ponieważ guma jest nieściśliwa, tzn. ulega zniszczeniu na skutek nadmiernego nacisku, profilowe uszczelki gumowe są montowane pod zdefiniowanym naciskiem. Śruba jest wyposażona w tulejkę, działającą jako ogranicznik drogi i zapobiegającą zbyt mocnemu dokręceniu śruby.

Interakcja długości tulejki śruby, wysokości profilu oraz konstrukcji elementu oddzielającego zapewnia równowagę sił. Ta równowaga zależy od twardości i stanu materiałów elastomerowych (czerwonego i niebieskiego), które muszą zostać wymienione w razie naprawy. Moduł pokrywy głowicy cylindrów jest jednym z głównych źródeł hałasu silnika. Dzięki jego odsprzężeniu można stłumić wydzielanie hałasu.

Instrukcja montażu

Usunąć używaną uszczelkę z pokrywy zaworów

  • Wymienić śruby z gumowymi elementami odsprzęgającymi
  • Sprawdzić pokrywę, czy jest płaska i nie wykazuje pęknięć
  • Oczyścić i sprawdzić rowek uszczelki (nie może wykazywać zanieczyszczeń, obcych cząsteczek ani zarysowań)
  • Podczas montażu nie używać dodatkowej masy uszczelniającej

 

Wyjątki:

  • W obszarze narożników obejm wałka rozrządu dopuszczalna jest mała kropla masy uszczelniającej (rys. 3).

 

Uwaga:

Dodatkowo naniesiona masa uszczelniająca powoduje zmianę parametrów docisku oraz właściwości sprężystych uszczelki, a tym samym jej zakres roboczy. Zwłaszcza w przypadku uszczelek profilowych o bardzo drobnych wargach gumowych, np. w przypadku profilu teowego (rys. 4), może dojść do nadmiernego docisku i oderwania uszczelki.

  • Zgrubnie przyłożyć gumową uszczelkę profilową do pokrywy i wcisnąć ją w rowek w charakterystycznych miejscach – przy otworach na śruby, obejm, obszarów znakowania (rys. 5).
  • Poczynając od tych pozycji, wcisnąć uszczelkę w rowek w prawą i w lewą stronę. Po wciśnięciu uszczelka musi wszędzie dokładnie przylegać.

 

Uwaga:

  • Nie zaczynać tylko od jednej strony, wpychając stamtąd uszczelkę do rowka, gdyż spowoduje to jej rozciągnięcie, przez co uszczelka będzie zbyt długa i nie będzie już pasować do pokrywy.
  • Jeżeli pokrywa posiada wyprofilowania na obejmy wałka rozrządu, sprawdzić w tych miejscach osadzenie uszczelki na promieniu oraz na narożnikach obejm.
  • Jako pomocy montażowej można użyć preparat Reinzolub 70-38751-00. Delikatnie natrzeć uszczelkę i wcisnąć następnie do rowka.
  • Sprawdzić, czy występują wszystkie elementy odsprzęgające i tulejki śrub.
  • Założyć pokrywę zaworów na głowicę cylindrów i dokręcić śruby zgodnie z wymaganiami dokręcania (moment obrotowy, kolejność).

Dowiedz się więcej

Masa uszczelniająca REINZOSIL z pozytywnym wynikiem testów w silnikach zasilanych biogazem
Masa uszczelniająca REINZOSIL z pozytywnym wynikiem testów w silnikach zasilanych biogazem

Uniwersalna masa uszczelniająca VICTOR REINZ na bazie silikonu – REINZOSIL doskonale nadaje się do stosowania w silnikach zasilanych biogazem. Zawansowane testy chemiczne oraz mechaniczne potwierdziły, iż masa REINZOSIL zastosowana do uszczelnienia elementów silnika zasilanego biogazem, pozostała całkowicie odporna na działanie oleju zastosowanego w takim silniku. Reinzosil od Victor Reinz Intensywne testy dowiodły, iż obszar bezpiecznego […]

Uszczelki BGA w ofercie Cer Motor
Uszczelki BGA w ofercie Cer Motor

Firma Cer Motor wprowadziła niedawno do sprzedaży nową linię uszczelek BGA, firmy powstałej w 1928 roku w Wielkiej Brytanii – jednego z najstarszych producentów uszczelek. BGA produkuje swoje uszczelki również na rynek OE do pojazdów GM i Ford Firma ma szeroką ofertę innych produktów takich jak: • Pompy oleju, wody • Koła pasowe z tłumikiem […]

Próba ognia dla każdej uszczelki: turbosprężarka
Próba ognia dla każdej uszczelki: turbosprężarka

Termin „downsizing“ w przypadku jednostek napędowych oznacza, że przy stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej są one w stanie zapewnić sporą moc i niskie spalanie. Dzisiejsze silniki są oszczędne jak nigdy wcześniej. Dzięki turbodoładowaniu, z ograniczonej pojemności silnika, otrzymujemy podobną moc, jak wcześniej z silników o większej pojemności. Niemniej jednak, turbosprężarka jest „ kawałkiem gorącego żelastwa“, a […]

Problem z uszczelnieniem pokrywy głowicy – silniki 1.9 i 2.0 TDI
Problem z uszczelnieniem pokrywy głowicy – silniki 1.9 i 2.0 TDI

W przypadku samochodów marek Volkswagen, Audi, Seat, Skoda z silnikami 1.9 lub 2.0 TDI (z pompowtryskiwaczami) znajdujące się w zestawie uszczelnienia pokrywy głowicy nie pasują do wszystkich pokryw głowicy, które stosowane są w silniku. Istnieje starsza wersja pokrywy głowicy, dla której nie ma uszczelnienia wymiennego. Uszczelnienia pokrywy głowicy nie pasują do wszystkich typów Informacja dotyczy […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

autor / 5:02, Luty 25 2014

Niestety uszczelki Reinz to gasnąca gwiazda na pierwszym wyposażeniu; jeszcze próbują walczyć na aftermarket, ale udział mają naprawdę niewielki; w co drugim aucie na serii, jest teraz Elring; to samo z masą Elring – ta 129.400, o której wspomina kolega, jest czystym silikonem idealnie uszczelniającym silniki ze stopów metali lekkich – polecam

0 0 odpowiedz