Ksenon, LED, laser czy… halogen?

5 listopada 2014, 23:14

Postęp w oświetleniu samochodowym nigdy nie był tak szybki, jak w ostatnich 20-25 latach. Zaczęło się od reflektorów ksenonowych, które w seryjnym samochodzie pojawiły się w 1991 roku. Później przyszła pora na LED, stosowane od 2008 roku. Na kolejny krok nie trzeba było czekać tak długo – są już pierwsze samochody, w których drogę oświetlają reflektory laserowe.

Co będzie kolejnym krokiem? Trudno powiedzieć, ale jedno jest pewne – mimo rosnącej popularności technologii ksenonowej, LED i – na razie na niewielką skalę – laserowej, z pewnością jeszcze przez długie lata przeważająca część samochodów będzie wykorzystywała poczciwe żarówki halogenowe. Które, by nie odstawały zanadto od nowocześniejszych źródeł światła, wciąż są modernizowane.

Coraz bielsze światło

Dąży się do tego, by temperatura barwowa była jak najbardziej zbliżona do światła dziennego, w okolicy 6000 K. Najbliższe tej wartości są lampy oparte na LED i laserowe, ale zanim zdobędą one popularność zbliżoną choćby do „ksenonów” minie jeszcze trochę czasu.

Pojawiają się zatem także żarówki generujące coraz bielsze światło. Oczywiście takie zabiegi powinny się odbywać w ramach obowiązujących przepisów, dlatego np. żarówki OSRAM Night Breaker Unlimited charakteryzują się światłem o temperaturze 4000 K – to wartość bliska maksymalnej dopuszczalnej dla tego typu źródeł światła (4200 K). Dla porównania – standardowe żarówki halogenowe generują światło ciepłe, zbliżone do żółtego. Jego temperatura barwowa wynosi ok. 3200 K. W przypadku żarówek Cool Blue Intense ta wartość wynosi 4200 K. Z kolei barwa światła lamp ksenonowych „zaczyna się” od 4100 K i sięga nawet ponad 5500 K (zbliżające się do kresu trwałości palniki Cool Blue Intense).

Trwałość? Zależy od typu żarówki

Oczywiście różnice między poszczególnymi rodzajami reflektorów widać nie tylko w temperaturze barwowej, lecz także w trwałości. Najprościej powołać się na przewidywaną przez producenta laboratorium trwałość statystyczną. Żarówki H7 mają trwałość ok. 550 godzin, czyli mniej więcej ok. roku. Typ H4 jest tu niemal dwukrotnie lepszy (900 godzin). To wartości dla żarówek standardowych renomowanych producentów. Produkty o podwyższonych parametrach świetlnych, np. Night Breaker Unlimited czy Cool Blue Intense mają krótszą trwałość – w przypadku typu H7 jest to 250 godzin, zaś dla H4 – ok. 500 godzin. Rekompensują to znacznie większą ilością światła i dłuższym zasięgiem wiązki światła.

Z kolei żarówki o zwiększonej trwałości (Ultra Life) zbliżają się (w przypadku H4) do lamp ksenonowych, czyli do blisko 3000 godzin. Żarówka OSRAM Ultra Life H7 powinna pracować ok. 1000 godzin.

Trwałość lamp ksenonowych jest szacowana na ok. 2500-3000 godzin, czyli przy przebiegach rzędu 15 000 km rocznie trzeba je wymieniać co 5-6 lat. LEDy, stosowane na pierwszy montaż w nowych samochodach są źródłem zdecydowanie najtrwalszym. Przyjmuje się, że powinny pracować tyle, ile samochód. Widać więc wyraźnie, że każda kolejna generacja oświetlenia jest znacznie trwalsza.

Niestety, samodzielne określenie momentu, w którym żarówka halogenowa czy dioda zbliża się do kresu swojej pracy, jest trudne. Temperatura barwowa światła w ich przypadku jest taka sama przez cały okres „życia”. Dlatego najczęściej konieczność wymiany źródła światła jest dla kierowcy zaskoczeniem. Teoretycznie łatwiej jest w przypadku palników ksenonowych, bo nie przepalają się one jak żarówki. Ich temperatura barwowa i ilość wytwarzanego światła zmieniają się w ciągu użytkowania. Lampy należy wymienić, gdy ilość światła spadnie poniżej 80% początkowej wartości.I w tym cała trudność, bo mało który kierowca, a nawet nie każdy warsztat jest w stanie ten moment właściwie określić. Dlatego podpowiadamy, że lampy powinno się wymienić, gdy oświetlają drogę w sposób zbliżony do żarówek halogenowych. Jeśli barwa ich światła jest różowo-fioletowa oznacza to, że dawno przeoczyliśmy moment, w którym należało je wymienić.

Nie warto oszczędzać

Niezależnie od tego, czy w samochodzie są żarówki halogenowe czy ksenony na pewno nie warto na nich oszczędzać. Tylko produkty znanych marek charakteryzują się niemal idealną powtarzalnością, co oznacza że skrętka żarnika jest w żarówkach wyprodukowanych w różnym czasie w tym samym miejscu. To bardzo ważne, gdyż nawet minimalna odchyłka w przypadku żarówek reflektorowych może powodować, że możliwości reflektora nie będą wykorzystane w 100 proc., a droga przed samochodem – należycie oświetlona.

Artykuł sponsorowany OSRAM

Dowiedz się więcej

Nie warto oszczędzać
Nie warto oszczędzać

Wśród tanich żarówek samochodowych mogą się zdarzyć takie, które nie odbiegają jakością od produktów renomowanych producentów. Ale czy warto zdawać się na przypadek, gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo? Produkty znanych marek charakteryzują się niemal idealną powtarzalnością, co oznacza że skrętka żarnika jest w żarówkach wyprodukowanych w różnym czasie w tym samym miejscu. To bardzo ważne, […]

Kierowcy nie wiedzą, jak właściwie dobierać i stosować oświetlenie
Kierowcy nie wiedzą, jak właściwie dobierać i stosować oświetlenie

Prawidłowe oświetlenie samochodu jest bardzo istotne dla bezpieczeństwa – deklarują kierowcy, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy OSRAM. Wyżej na liście znalazł się tylko układ hamulcowy i kierowniczy. Okazuje się jednak, że większość nie wie, jak właściwie dobierać i stosować oświetlenie. Jak wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu przez Instytut Badawczy ARC […]

Limitowana seria żarówek Osram
Limitowana seria żarówek Osram

Dla kierowców, którzy lubią światło o biało-niebieskiej barwie, jak w reflektorach ksenonowych, firma Osram przygotowała nową, limitowaną wersję żarówek Cool Blue Intense. Żarówki Cool Blue Intense Limited Edition charakteryzują się większą ilością wytwarzanego światła (do 30 proc. w porównaniu do żarówek standardowych) o temperaturze barwowej do 4200 K (najwyższa dopuszczalna dla żarówek halogenowych). Do wyboru […]

Kolejny samochód z oświetleniem laserowym
Kolejny samochód z oświetleniem laserowym

Oświetlenie laserowe trafiło do kolejnego modelu samochodu jako wyposażenie fabryczne. Pionierską technologię firmy OSRAM tym razem wykorzystano w BMW 7. To kolejny po BMW i8 model z monachijskiej fabryki, wyposażony w to rozwiązanie. Firma OSRAM, rozwija technologię laserową do reflektorów. Lampy w tej wersji są oferowane w seryjnie produkowanych BMW i8 od czerwca 2014 roku, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

mikiciuk, 25 kwietnia 2015, 7:09 0 0

POmimo że ksenony się nie palą tak jak halogeny to ja wole światło halogenów, ale tych firmowych od OSRAM, dobrze mi się widzi w nocy.

Odpowiedz