Kierowcy nie wiedzą, jak właściwie dobierać i stosować oświetlenie

24 września 2014, 15:33

Prawidłowe oświetlenie samochodu jest bardzo istotne dla bezpieczeństwa – deklarują kierowcy, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy OSRAM. Wyżej na liście znalazł się tylko układ hamulcowy i kierowniczy. Okazuje się jednak, że większość nie wie, jak właściwie dobierać i stosować oświetlenie.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia
na zlecenie firmy OSRAM, polscy kierowcy nie mają wystarczającej wiedzy w kwestiach oświetlenia samochodowego. Nie wiedzą jak o nie dbać, jak dobierać i na co zwracać uwagę przy kupnie żarówek.

Polscy kierowcy postrzegają oświetlenie jako trzeci pod względem bezpieczeństwa element
w samochodzie. Na liście kluczowych podzespołów znalazło się zaraz po układzie hamulcowym
i kierowniczym, a przed pasami czy poduszkami bezpieczeństwa. Większość, bo aż 90 proc. badanych, przyznała także, że nie zdarza im się jeździć bez włączonych świateł, ale prawie 80 proc. respondentów często spotyka na drodze pojazdy bez zapalonych reflektorów.

Używanie niehomologowanych zewnętrznych źródeł światła jest zabronione, głównie ze względu na bezpieczeństwo. Jednak jedynie połowa kierowców zwraca uwagę na to, czy kupowany przez niego produkt jest dopuszczony do użytku. Do tego aż 92 proc. badanych nie wie, jakim symbolem oznacza się homologację.

Tylko 36 proc. kierowców sprawdza je po każdej wymianie żarówki. Dla reszty jest to raczej nieistotne lub w ogóle nieważne. Na pytanie o to, jak sprawdzamy ustawienie świateł, 44 proc. przyznało, że kontroluje je w stacji diagnostycznej lub serwisie, ale ponad 1/3 kierowców robi to samodzielnie. A to z dużą dozą prawdopodobieństwa oznacza, że taki reflektor świeci nieprawidłowo – zbyt nisko lub oślepia innych użytkowników drogi.

Choć kierowcy słyszeli o różnych właściwościach żarówek samochodowych, przy ich kupnie kierują się głównie wcześniejszym doświadczeniem (39 proc.) i ceną (33 proc.). Zaledwie co czwarty zwraca uwagę na najważniejszy dla sprawności oświetlenia czynnik, jakim są parametry żarówek, czyli m.in. większa ilość światła, dłuższy jego zasięg lub bielsza barwa. Ponadto 83 proc. respondentów wskazało na trwałość jako najbardziej istotny element żarówek samochodowych. Oczywiście, im dłużej działające światła, tym mniejszy problem z ich wymianą, ustawianiem i wizytą w serwisie. To jednak dowodzi, że kierowcy nie zdają sobie sprawy, jak źródła światła emitujące np. większą jego ilość mogą wpłynąć na komfort jazdy i bezpieczeństwo.

Okuliści zwracają uwagę, że w warunkach widzenia zmierzchowego (a z takim mamy do czynienia po zmroku) nasz wzrok traci swą funkcjonalność i przy słabym oświetleniu lub oślepieniu nie gwarantuje skutecznego spostrzegania obiektów i wyróżnienia ich z tła.

– „Nawet jeśli kierowca przeniesie wzrok na odpowiedni obiekt – znak drogowy, pieszego czy rowerzystę na poboczu – może w takich warunkach po prostu „widzieć́, ale nie zobaczyć́” – czyli nie rozpozna zagrożenia i nie wykona właściwego manewru” – tłumaczy dr n. med. Adam Trapkowski, okulista.

Oświetlenie ma także wpływ na samopoczucie, psychikę, stany emocjonalne czy nawet procesy fizjologiczne. I, co istotne, ważne jest nie tylko co widzimy, ale i jak widzimy.
– „Widzenie dostarcza nam więcej informacji, niż wszystkie pozostałe zmysły razem wzięte. Niedostateczna jakość światła w znacznym stopniu może ograniczać naszą wydolność wzrokową. Właściwe oświetlenie drogi przez reflektory samochodu ma zatem kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego” – mówi dr Andrzej Markowski, psycholog transportu, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce.

Biorąc pod uwagę fizjologiczne i psychologiczne aspekty związane z widzeniem, ogromne znaczenie mają zarówno prawidłowo dobrane i ustawione światła, jak również właściwy ich wybór. Żarówki uznanych producentów charakteryzują się niemal idealną powtarzalnością i spełniają określone wymagania. Warto też zwracać uwagę na żarówki o podwyższonych parametrach. W przypadku Osram Night Breaker Unlimited jest to zysk 40 m zasięgu i do 110% jaśniejsze i 20% bielsze światło. Zwiększa to komfort jazdy dzięki redukcji zmęczenia wzroku i jednocześnie sprawia, że dobrze widoczne są pasy na jezdni, znaki drogowe czy idący poboczem ludzie.

Nawet przy korzystaniu z żarówek uznanego producenta, w których powtarzalność geometrii skrętki jest bardzo wysoka, po każdej wymianie należy sprawdzić ustawienie reflektorów, które może rozregulować choćby zamykanie pokrywy silnika czy jazda po nierównościach. Ponadto żarówki najlepiej wymieniać parami, bo prawdopodobieństwo przepalenia się drugiej jest bardzo duże, a obie lampy będą świecić wówczas jednakowo.
 

Dowiedz się więcej

Nowości w ofercie Neolux
Nowości w ofercie Neolux

Firma OSRAM rozszerzyła gamę samochodowych źródeł światła należącej do niej marki Neolux. Wśród nowości są m.in. lampy ksenonowe D1S i D2S, które – podobnie jak inne produkty Neolux – łączą wysoką jakość z przystępną ceną. Nowe lampy ksenonowe D1S i D2S w marce Neolux są produkowane w Niemczech według najwyższych standardów jakościowych. Charakteryzują się temperatura […]

Nie warto oszczędzać
Nie warto oszczędzać

Wśród tanich żarówek samochodowych mogą się zdarzyć takie, które nie odbiegają jakością od produktów renomowanych producentów. Ale czy warto zdawać się na przypadek, gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo? Produkty znanych marek charakteryzują się niemal idealną powtarzalnością, co oznacza że skrętka żarnika jest w żarówkach wyprodukowanych w różnym czasie w tym samym miejscu. To bardzo ważne, […]

Ksenon, LED, laser czy… halogen?
Ksenon, LED, laser czy… halogen?

Postęp w oświetleniu samochodowym nigdy nie był tak szybki, jak w ostatnich 20-25 latach. Zaczęło się od reflektorów ksenonowych, które w seryjnym samochodzie pojawiły się w 1991 roku. Później przyszła pora na LED, stosowane od 2008 roku. Na kolejny krok nie trzeba było czekać tak długo – są już pierwsze samochody, w których drogę oświetlają […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Hołek, 29 kwietnia 2015, 20:48 0 0

No mi się podoba to że OSRAM edukuje kierowców pod względem oświetlenia, ze to jest bardzo ważny element w samochodzie. Źle ustawione światła mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo, szczególnie w nocy na nieoświetlonej drodze.

Odpowiedz