W jednym z niedawno publikowanych artykułów został opisany proces produkcji odlewu na tarcze i bębny hamulcowe w odlewni Mikoda w Blachowni k. Częstochowy. W dzisiejszym artykule prezentujemy etap produkcji tarcz i bębnów ,,na gotowo”.
Obróbka i wiercenie
Zobacz proces produkcji odlewu na tarcze i bębny hamulcowe w odlewni Mikoda w Blachowni k. Częstochowy.
Gotowe odlewy są pakowane na palety i przewożone 12 km do magazynów zakładu produkującego gotowy wyrób. Następnie są pobierane z magazynu i dostarczane na halę produkcyjną. Na każdą referencję jest opracowywany program komputerowy obróbki w dziale informatycznym, a następnie transmitowany do komputera maszyny obrabiającej tarcze. Wszystkie obrabiarki to najnowocześniejsze tokarki CNC ze sterowaniem sinumerik lub fanuc. Każda tarcza jest obrabiana na dwóch maszynach. Każda z nich obrabia tylko jedną stronę tarczy. Po tej obróbce tarcze przechodzą pierwszy etap wstępnej kontroli jakości.
Następnym etapem jest wiercenie. Odbywa się to na pionowych centrach obróbczych lub wielowrzecionowych wiertarkach. Już odwiercone tracze lite transportowane są do działu ostatecznej kontroli jakości. W każdej sztuce sprawdzane są najistotniejsze parametry, czyli równoległość powierzchni ciernych względem siebie i płaszczyzny przylegającej do piasty. Parametry te mają najistotniejsze znaczenie podczas późniejszej eksploatacji ponieważ odchylenie od ściśle określonych norm tj. 0,03mm i 0,01mm powoduje tzw. „bicie”, czego objawem jest pulsowanie pedału hamulca podczas hamowania.
Wyważanie i pakowanie
Tarcze wentylowane przed ostateczną kontrolą jakości wymagają wyważenia. Odbywa się to na specjalistycznych wyważarkach. Tarcze są wprawiane w ruch obrotowy zbliżony do rzeczywistych obrotów podczas jazdy samochodem z prędkością od 60-120 km/h. Następnie są automatycznie oznaczane miejsca ewentualnego niewyważenia. W miejscach oznaczenia występuje naddatek, który jest usuwany. Po tej operacji tarcze są badane powtórnie na wyważarce. Następnie tarcze i bębny są trwale znakowane. Podany jest numer tarczy, logo producenta, minimalna grubość poniżej której tarcze należy wymienić. Po oznakowaniu są transportowane do działu kontroli ostatecznej.
Następnym etapem jest pakowanie. Przed zapakowaniem tarcze są poddawane wizualnej ocenie (czy nie nastąpiło uszkodzenie mechaniczne podczas transportu). Następnie są konserwowane środkami antykorozyjnymi i pakowane w woreczki foliowe i kartony. Na każdy karton jest przyklejana etykieta z kodem kreskowym, numerem tarczy i rysunkiem pokazującym najważniejsze wymiary. Oznakowanie numerami ATM jest bardzo czytelne, polega na tym, że dwie pierwsze cyfry pokazują do jakiej marki albo grupy samochodów są przeznaczone dane tarcze. I tak np. 02 – do grupy VW czyli VW, Audi, Skoda, Seat, a tarcze 04 do BMW.
Jakość Mikoda
Firma przywiązuje ogromną wagę do jakości swoich produktów zdając sobie sprawę, że tarcze hamulcowe są jednym z najważniejszych elementów stanowiącym o bezpieczeństwie w ruchu drogowym a w skrajnych przypadkach może decydować o zdrowiu lub nawet życiu. O wysokiej jakości tarcz Mikoda świadczy jeden z najbardziej prestiżowych światowych certyfikatów TÜV Rheinland.
Pocieszającym jest fakt, ze coraz więcej mechaników i użytkowników dróg zdaje sobie sprawę, że stosowanie tarcz i bębnów hamulcowych o potwierdzonej renomie i jakości, a do takich należą produkty MIKODA, jest gwarancją bezpieczeństwa.
Komentarze