ZF notuje rekordowy poziom sprzedaży

10 kwietnia 2018, 15:01

Koncern ZF w 2017 r. osiągnął rekordowy poziom sprzedaży. Teraz ogłasza zwiększenie nakładów na badania i rozwój.

ZF Friedrichshafen AG po raz kolejny zwiększy nakłady na badania i rozwój oraz będzie pracować jeszcze intensywniej nad technologiami dla przyszłości mobilności. Powyższą deklarację złożył Wolf-Henning Scheider, od 1 lutego Dyrektor Generalny (CEO) ZF, na corocznej konferencji prasowej firmy w Friedrichshafen. Grupa ZF zakończyła rok finansowy 2017 z rekordową sprzedażą o wartości 36,4 mld EUR. Po uwzględnieniu kursów wymiany walut oraz działań M&A wzrost organiczny wynosi 6%. Grupa doprowadziła również do dalszej redukcji zadłużenia spowodowanego przejęciem TRW Automotive oraz poinformowała o wyższej skorygowanej marży EBIT wynoszącej 2,3 mld EUR, pomimo wzrostu nakładów na badania i rozwój.

– Świat mobilności dynamicznie się rozwija – stwierdził Scheider. – Zamierzamy zaproponować naszym klientom pionierskie rozwiązania we wszystkich obszarach zgodnie z naszym motto: Patrz – Myśl – Działaj. Dlatego chcemy jeszcze bardziej zwiększyć wydatki na badania i rozwój.

W 2017 r. Grupa ZF zainwestowała 2,2 mld EUR w badania i rozwój, co stanowi wzrost o prawie 15% w porównaniu z 2016 r. W tym roku w skali globalnej przeznaczy znacznie więcej niż 2 mld EUR na prace rozwojowe, przede wszystkim nad napędami elektrycznymi, technologiami układów hybrydowych w skrzyniach, systemami bezpieczeństwa pojazdów oraz automatyzacją prowadzenia pojazdów. Z uwagi na powyższe plan budżetu przeznaczonego na badania i rozwój wzrośnie w tym roku z 6,1% do ok. 6,5%. ZF zamierza również w dalszym ciągu inwestować w rzeczowy majątek trwały (2017: 1,4 mld EUR). Grupa planuje m.in. budowę dwóch nowych zakładów produkcyjnych elementów napędów elektrycznych.

Wzrost sprzedaży o 6%

W 2017 r. ZF zanotował sprzedaż w wysokości 36,4 mld EUR, co oznacza nominalny wzrost o 3,6% (2016: 35,2 mld EUR). Po uwzględnieniu kursów wymiany walut oraz działań M&A organiczny wzrost sprzedaży wyniósł 6%.

– Wynik pokazuje zaangażowanie i wysoki poziom motywacji naszych pracowników, powiedział Scheider. – Działy pojazdów użytkowych oraz technologii układów napędowych osiągnęły ponadprzeciętny wzrost sprzedaży, wynoszący odpowiednio 7,2 oraz 9,3%.. Nasze wyjątkowo wydajne automatyczne skrzynie biegów do samochodów osobowych przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2. Są one kluczowym elementem umożliwiającym osiąganie europejskich limitów oraz globalnych celów klimatycznych, dzięki czemu cieszą się dużym popytem. W połączeniu ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym technologia ta w dalszym ciągu charakteryzuje się ogromnym potencjałem wzrostu – powiedział Scheider.

Wzrost regionalny kształtował się na zróżnicowanym poziomie. Zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej, sprzedaż wzrosła o ponad 3%. Wzrost organiczny wynoszący 8% w regionie Azji i Pacyfiku spadł do ok. 2% ze względu na negatywny wpływ kursu wymiany chińskiego juana. Wydaje się, że kryzys gospodarczy w Ameryce Południowej zasadniczo dobiega końca. Sprzedaż w tym regionie znacznie wzrosła, o ok. 26%, startując z niskiego pułapu.

Na dzień 31 grudnia 2017 r. liczba zatrudnionych w Grupie ZF wynosiła 146 148 osób (2016: 136 820 osób). Dodatkowe miejsca pracy powstały głównie w Chinach, Meksyku, Portugalii, USA oraz w Niemczech, w większości w działach technologii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, e-mobilności, technologii podwozi oraz technologii układów napędowych. Spośród dodatkowych miejsc pracy na całym świecie, 1 700 stanowisk powstało z myślą o obszarze badań i rozwoju.

Stabilny zysk, większa produktywność 

W zeszłym roku ZF zwiększył zarówno sprzedaż, jak i zysk. Skorygowany zysk operacyjny, czyli zysk przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT), zwiększył się z 2,2 mld EUR do 2,3 mld EUR. Skorygowana marża EBIT utrzymała się na poziome z poprzedniego roku i wyniosła 6,4%. Zarówno sprzedaż, jak i zysk mieszczą się w górnych pułapach kwot prognozowanych na początku 2017 r. Skorygowane wolne przepływy pieniężne wyniosły 1,8 mld EUR na koniec poprzedniego roku (2016: 2,0 mld EUR). Wskaźnik kapitału własnego zanotował ponowny wzrost z 21% do 24,4%.

– Zamknęliśmy zyskowny i bardzo dla nas pomyślny rok”, podkreślił dr Konstantin Sauer, Dyrektor Finansowy ZF. – Usprawniliśmy nasze procesy i strukturę kosztów w trudnych warunkach, dodatkowo udało nam się zwiększyć produktywność. Dzięki temu możemy zwiększyć budżet na badania rozwój, co pozwoli nam łatwiej osiągać zysk.

Po upływie ok. 2,5 roku od przejęcia TRW Automotive w maju 2015 r., ZF do końca 2017 r. skutecznie obniżył zadłużenie brutto do 6,4 mld EUR – o prawie połowę pierwotnej kwoty.

– W związku z dużymi wolnymi przepływami pieniężnymi planujemy w dalszym ciągu obniżać nasze zobowiązania i zmniejszać obciążenia Grupy ZF w 2018 r. – stwierdził dr Sauer.

Perspektywy na 2018 r. 

Na całym świecie rynek zmienia się w sposób nieprzewidywalny. W związku z tym w 2018 r. Dyrektor Generalny ZF przewiduje wzrost organiczny wynoszący ok. 5%. ZF zamierza wkrótce sfinalizować transakcję sprzedaży jednostki biznesowej ds. systemów kontroli nadwozia na rzecz Luxshare, co spowoduje proporcjonalny spadek sprzedaży. Grupa ZF spodziewa się, że sprzedaż osiągnie wartość ok. 36,5 mld EUR. Tak jak w poprzednim roku, Grupa ZF zamierza osiągnąć skorygowany zysk operacyjny EBIT na poziomie 6% oraz skorygowane wolne przepływy pieniężne na poziomie ponad 1 mld EUR.

Przyspieszenie w obszarze innowacji 

Dynamiczny rozwój przemysłu motoryzacyjnego wiąże się z wysokimi wymaganiami wobec branży, dlatego Dyrektor Generalny ZF Wolf-Henning Scheider pragnie przyspieszyć wdrożenie współpracy projektowej w obrębie Grupy.

– Kładziemy nacisk na tworzenie zespołów międzydziałowych o wysokim poziomie autonomii w zakresie podejmowania decyzji i współpracy – powiedział Scheider. – Zespoły łatwiej przystosowują się do wymogów w nowych, szybko zmieniających się obszarach technologii. W zakresie tego rodzaju projektów coraz ściślej współpracujemy z klientami już na bardzo wczesnym etapie, aby atrakcyjne produkty szybciej trafiały do produkcji seryjnej. To oznacza również, że możemy projekt wygasić na wczesnym etapie, jeśli nie spełnia on pokładanych w nim oczekiwań. Nasze podejście wprowadza do dużej firmy kulturę start-upów.

Zespoły ZF będą stale tworzone na nowo, ściśle według bieżących wymagań projektu. Chodzi o to, aby w szybkim tempie potrafiły reagować na tematy przyszłości i opracowywać dla klientów najlepsze możliwe rozwiązania. Przykładem jest kilka projektów związanych z automatyzacją prowadzenia pojazdów.

– W związku ze stosowaniem naszej sprawdzonej metody projektów przygotowujących produkcję seryjną w tradycyjnych obszarach, obecnie działamy także dwutorowo – wyjaśnił Scheider.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!