Według Michelin, w 2015 roku popyt na opony z segmentu samochodów osobowych i dostawczych oraz ciężarowych powinien nadal rosnąć w Ameryce Północnej i w Chinach, jak również w Europie, gdzie jednak będzie utrzymywał się na nieco niższym poziomie. Na nowych rynkach wzrost będzie zgodny z trendami rynkowymi, a w Azji Południowo-Wschodniej rynek będzie się odradzał.
Klienci segmentu opon przemysłowych będą skłonni do dalszego ograniczenia zapasów. Spodziewany jest spadek sprzedaży opon pierwszego wyposażenia w segmencie rolniczym, podczas gdy segment opon budowlanych, pierwszego wyposażenia oraz infrastrukturalnych będzie nadal nieznacznie wzrastał.
Celem Michelin jest wzrost wolumenów sprzedaży zgodnie z aktualnymi trendami panującymi na rynkach, na których Grupa prowadzi swoją działalność. Dodatkowo, Grupa w 2015 roku stawia sobie za cel wzrost zysku przed uwzględnieniem zdarzeń jednostkowych, uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie 11% oraz przepływów pieniężnych w wysokości około 700 mln euro przy nakładach inwestycyjnych rzędu 1,7 – 1,8 mld euro.
(w milionach euro) |
2014 |
2013 |
sprzedaż netto |
19 553 |
20 247 |
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych
|
2 170 -145 |
2 234 |
Marża operacyjna przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych |
11,1% |
11,0% |
Opony do samochodów osobowych |
10,5% |
10,2% |
Opony ciężarowe i ich dystrybucja |
8,1% |
7,8% |
Działalność specjalistyczna |
19,3% |
20,6% |
Zysk operacyjny po uwzględnieniu pozycji jednorazowych |
1 991 |
1 974 |
Zysk netto |
1 031 |
1 127 |
Nakłady inwestycyjne |
1 883 |
1 980 |
Zadłużenie netto |
707 |
142 |
Zadłużenie netto/Kapitał własny |
7% |
2% |
Wynagrodzenia pracowników |
4 612 |
3 895 |
wolne środki pieniężne (wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne) |
322 |
1 154 |
roce |
11,1% |
11,9% |
liczba pracowników |
112 300 |
111 200 |
Przegląd rynków
Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych
2014 % zmiana rok do roku |
Europa |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka/Indie/ Bliski Wschód |
łącznie |
Pierwsze wyposażenie Rynek wymiany |
+ 3% + 1% |
+ 5% + 6% |
+ 4% + 4% |
– 16% + 5% |
+ 2% + 4% |
+ 3% + 4% |
4 kwartał 2014 % zmiana rok do roku |
Europa |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indi) |
Ameryka Południowa |
Afryka/Indie/ Bliski Wschód |
łącznie |
Pierwsze wyposażenie Rynek wymiany |
– 0% – 7% |
+ 4% + 6% |
– 0% + 3% |
– 9% + 5% |
+ 12% + 4% |
+ 1% + 1% |
Pierwsze wyposażenie
- W Europie 3-proc. wzrost popytu odzwierciedlał skumulowany efekt 5-proc. wzrostu w krajach Europy Zachodniej (kompensując niską sprzedaż z początku 2013 roku) oraz 12-proc. spadku w Europie Wschodniej (w tym 25-proc. spadek w 4 kwartale).
- W Ameryce Północnej rynek rozwijał się prężnie, rosnąc o 5-proc. rok do roku. Wzrost napędzał trwały popyt na rynku samochodów oraz sprzyjające warunki ekonomiczne.
- W Azji (z wyłączeniem Indii) rynek wzrósł w sumie o 4-proc. W Chinach rynek w dalszym ciągu rósł dynamicznie – 9-proc. rok do roku.
-
W Ameryce Południowej 16-proc. spadek popytu w porównaniu z 2013 rokiem wynikał ze słabej sytuacji ekonomicznej w Brazylii i Argentynie.
Rynek wymiany
- W Europie rynek wzrósł o nieco ponad 1-proc. w całym roku. Popyt w Zachodniej Europie rósł o 2-proc. pomimo 8-procentowego spadku w 4 kwartale z powodu niskiego popytu na opony zimowe. Rynek opon zimowych był stabilny w ciągu roku – niektóre z konkurencyjnych firm rozpoczęły dostawy opon do dealerów już w czerwcu, jednak ciepła pogoda jesienią spowodowała nagły i ostry spadek popytu, a w efekcie dealerzy zostali ze sporymi zapasami niektórych marek.
- W Ameryce Północnej rynek wzrósł o 6-proc., dzięki zwiększaniu zapasu opon importowanych
- z Chin w odpowiedzi na planowanie wprowadzenie obowiązku celnego, jak również stabilnemu popytowi na opony zimowe w Kanadzie oraz chłonnemu rynkowi w Meksyku.
- W Azji (z wyłączeniem Indii), popyt rósł w sumie o 4-proc. W Chinach wzrost wyniósł 8-proc. rok do roku by spowolnić w drugiej połowie roku z powodu słabszej sytuacji ekonomicznej. Z kolei rynek Japoński wzrósł o 2-proc. a popyt napędzało głównie zwiększone zapotrzebowanie na opony zimowe.
-
W Ameryce Południowej popyt wzrósł o 5-proc napędzany głównie przez rynek brazylijski.
Wolumen sprzedaży: opony do samochodów ciężarowych
2014 % zmiana rok do roku |
Europa |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indi) |
Ameryka Południowa |
Afryka/Indie/ Bliski Wschód |
łącznie |
Pierwsze Rynek wymiany* |
– 9% + 1% |
+ 16% + 8% |
+ 1% + 1% |
– 21% – 4% |
+ 3% – 1% |
– 1% + 1% |
4 kwartał 2014 % zmiana rok do roku |
Europa |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indi) |
Ameryka Południowa |
Afryka/Indie/ Bliski Wschód |
łącznie |
Pierwsze Rynek wymiany* |
– 15% – 4% |
+ 25% + 5% |
– 4% – 2% |
– 34% – 10% |
– 0% – 1% |
– 4% – 2% |
*Opony radialne i diagonalne
Pierwsze wyposażenie
- W Europie odnotowano znaczący 9-procentowy wzrost rynku, mimo spadku sprzedaży w Europie Zachodniej (-4 proc.) z powodu niekorzystnych warunków ekonomicznych i politycznych oraz wprowadzenia nowych norm emisji spalin Euro VI. Spadek odnotowano również w Europie Wschodniej.
- W Ameryce Północnej rynek nadal rozwijał się gwałtownie (wzrost o 16%), stymulowany przez popyt w segmencie opon pierwszego wyposażenia.
- W Azji (z wyłączeniem Indii) popyt na opony radialne i diagonalne wzrósł o 1-proc. W Chinach
- 1-proc. wzrost rynku był efektem poprawy wydajności sektora transportowego oraz mniejszego zapotrzebowania na opony ze strony segmentu autobusowego z powodu silnej konkurencji ze strony przewoźników kolejowych.
- Na rynkach Ameryki Południowej popyt obniżył się gwałtownie – 21-proc w skali roku i 34-proc
-
w samym tylko czwartym kwartale 2014 roku, po gwałtownym wzroście z 2013 roku spowodowanym zapotrzebowaniem ze strony sektora rolniczego.
Rynek wymiany
- W Europie rynek wymiany wzrósł o 1% w ciągu roku. W Europie Zachodniej wzrost stymulowany był poprzez sytuację w przemyśle transportowym oraz budowaniu zapasów magazynowych przez dilerów. W Europie Wschodniej popyt spadł szczególnie silnie w czwartym kwartale roku. W 2014 roku odnotowano również gwałtowny wzrost zapotrzebowania na opony z segmentu podstawowego.
- Rynek Ameryki Północnej nadal rozwijał się gwałtownie, rosnąc 8-proc. rok do roku. W czwartym kwartale zanotował natomiast spadek rok do roku z powodu wysokiej bazy porównawczej. Czynniki makroekonomiczne oraz trendy w przemyśle transportowym pozostały stabilne, podczas gdy udział rynkowy opon importowanych zwiększył się, zwłaszcza w Meksyku.
- Wolumen sprzedaży w Azji (z wyłączeniem Indii) wzrósł o 1-proc. W Chinach rynek wzrósł o 1-proc. pomimo spowolnienia w segmencie transportu towarów i przy stabilnej sytuacji segmentu przewozów pasażerskich. W Japonii wolumen wzrósł o 6-proc, głównie dzięki większemu popytowi na opony zimowe pod koniec roku.
-
W Ameryce Południowej wolumen sprzedaży wzrósł o 4-proc. przy bardziej wymagających warunkach społeczno-ekonomicznych.
Opony Specjalistyczne
Opony przemysłowe – popyt na duże opony przemysłowe spadł gwałtownie w porównaniu z 2013 rokiem, na skutek m. in. zmniejszenia stanów magazynowych i ograniczenia nakładów inwestycyjnych przez spółki wydobywcze, które były odpowiedzią na spadek cen surowców. Popyt na rynku pierwszego wyposażenia odrodził się gwałtownie w krajach rozwiniętych po tym jak w ubiegłym roku zapasy magazynowe były ograniczane przez przedsiębiorstwa.
Opony rolnicze – popyt na rynku pierwszego wyposażenia w krajach rozwiniętych i w Ameryce Północnej osłabł gwałtownie m. in. z powodu spadających cen zbóż oraz zniesieniu przywilejów podatkowych w USA.
Z kolei wolumen sprzedaży na rynku wymiany był stabilny w Europie (choć nieco osłabł w drugiej połowie roku), ale w Ameryce Północnej był znacząco niższy.
Opony do jednośladów – w Europie rynek opon motocyklowych rozwijał się, czemu sprzyjały temu korzystne warunki atmosferyczne. Z kolei w Ameryce północnej popyt spadł rok do roku.
Opony lotnicze – popyt na rynku samolotów komercyjnych wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem wskutek zwiększania się pasażerskiego ruchu lotniczego.
Sprzedaż netto i wyniki operacyjne w 2014
Sprzedaż netto w 2014 roku wyniosła 19 553 mln euro w porównaniu do 20 247 mln euro rok wcześniej. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 2 170 mln euro w porównaniu do 2 234 mln euro w 2013. Zysk netto za 2014 rok wyniósł 1 031 mln euro.
Pomimo utrzymania wysokich wydatków inwestycyjnych w 2014 roku oraz zrealizowanych przejęć, Grupa Michelin osiągnęła wolne przepływy pieniężne na poziomie 722 mln euro. Na dzień 31 grudnia 2014 roku, wskaźnik zadłużenia netto do kapitałów własnych wynosił 7% przy długu netto na poziomie 707 mln euro. Na koniec poprzedniego roku wskaźnik wynosił 2%, a dług 142 mln euro.
Informacje o segmentach
w mln euro |
sprzedaż netto |
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych |
marża operacyjna przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych |
|||||||
2014 |
2013 |
2014 |
2013 |
2014 |
2013 |
|||||
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz dystrybucja |
10 498 |
10 693 |
1 101 |
1 086 |
10,5% |
10,2% |
||||
Opony ciężarowe |
6 082 |
6 425 |
495 |
503 |
8,1% |
7,8% |
||||
Działalność specjalistyczna |
2 973 |
3 129 |
574 |
645 |
19,3% |
20,6% |
||||
Grupa |
19 553 |
20 247 |
2 170 |
2 234 |
11,1% |
11,0% |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz dystrybucja
Sprzedaż netto w segmencie opon do samochodów osobowych oraz dystrybucji wyniosła 10 498 mln euro (po uwzględnieniu negatywnego wpływu wahań kursów walutowych na poziomie 1,3%) w porównaniu do 10 693 mln euro w 2013. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 1 101 mln euro (stanowiąc 10,5% sprzedaży netto) w porównaniu do 1 086 mln euro (10,2%) w roku 2013.
Opony ciężarowe i dystrybucja
Sprzedaż netto w segmencie opon ciężarowych i dystrybucji wyniosła 6 082 mln euro w porównaniu do 6 425 mln euro w 2013. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 495 mln euro, stanowiąc 8,1% sprzedaży netto, w porównaniu do 503 mln euro oraz 7,8% rok wcześniej.
Działalność specjalistyczna
Sprzedaż netto w segmencie opon specjalistycznych wyniosła 2 973 mln euro w porównaniu do 3 129 mln euro w 2013.
Komentarze