W ciągu ośmiu miesięcy 2013 r. w krajach członkowskich UE zostało zarejestrowanych ponad 7,8 mln nowych samochodów osobowych, czyli o ponad 5% mniej niż rok temu. Na tym tle dobrze prezentuje się wynik Polski, gdzie na razie notowany jest minimalny wzrost sprzedaży.
Dwie Europy
Europejskie stowarzyszenie ACEA podało pierwsze powakacyjne dane dotyczące sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej. Okazało się, że podczas, gdy w lipcu sprzedaż aut wzrosła o 5%, w sierpniu o tyle samo spadła. Przedstawiciele Exact Systems, firmy kontrolującej części motoryzacyjne, spodziewają się, że koniec roku będzie dużo lepszy. Także w Polsce lepszym miesiącem wakacyjnym okazał się lipiec – prawie 25 tys. zarejestrowanych aut i ponad 19% wzrost r/r. Polska po ośmiu miesiącach roku może pochwalić się lepszym wynikiem niż cała UE (+2% r/r, 191 tys. zarejestrowanych aut osobowych).
Europejska mapa rejestracji aut wygląda zupełnie inaczej w lipcu i sierpniu. W lipcu główne rynki odnotowały wzrosty. Wśród nich możemy wymienić Francję (+0,9%), Niemcy (+2,1%), Hiszpanię (+14,9%) czy Wielką Brytanię (+12,7%). Tylko Włochy zanotowały 1,6% spadek. W sierpniu natomiast większość państw członkowskich takich jak Niemcy, Włochy czy Francja zanotowały spore spadki. Nieprzerwanie „zieloną wyspą” motoryzacji pozostaje Wielka Brytania z ponad 10% wzrostem r/r.
Które marki sprzedają najwięcej samochodów?
Podobnie jak w Europie, również powakacyjna mapa producentów prezentuje się w kolorze czerwonym. Zdecydowana większość z nich zakończyła w UE ten okres pod kreską: PSA Group, czyli Peugeot i Citroen (-12,3% r/r), Renault Group (-2% r/r) czy GM Group (-8% r/r). Liderem tabeli, pomimo 4,6% spadku r/r, pozostaje Grupa Volkswagen z ponad 2 mln sprzedanymi samochodami.
Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji, ocenia sytuację na rynku:
– ,,Zgodnie z kolejnymi pozytywnymi sygnałami płynącymi z różnych sektorów gospodarek w czwartym kwartale tego roku spodziewam się ok. 10% dynamiki r/r. W Polsce może wynieść ona nawet 19%, co wynika ze specyfiki ostatnich miesięcy roku. W tym okresie mamy do czynienia z wyprzedażami roczników, licznymi promocjami uruchamianymi przez dealerów samochodowych, a w związku z tym ze wzmożonym popytem zarówno wśród klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych.".
Komentarze