Firma Tedgum przygotowała poradnik, jak w prosty i łatwy sposób wymienić podporę na wale kardana, gdy wał jest fabrycznie
nierozbieralny. Takie rozwiązanie spotkać można w wielu nowoczesnych samochodach, np. Volkswagenie Touaregu.
W wielu przypadkach serwis odmawia wymiany tego konkretnego podzespołu, oferując wymianę całego wału co wiąże się z wysokimi kosztami. Poradnik Tedgum pokazuje jak bez dużych nakładów pieniężnych można wykonać taką operację za pomocą podstawowych narzędzi.
1. Zaciśnij imadło na wale kardana. Zdejmij zacisk z osłony gumowej przy podporze wału.
2. Uderzając młotkiem w śrubokręt do dobijania delikatnie odegnijosłonę z przegubu. Następnie przesuń ją wzdłuż wału.
3. Ruchem kołowym rozłącz obie części wału. Od tej pory aż do momentu złożenia będziemy pracować oddzielnie na dwóch częściach wału.
4. Z pierwszej części wału za pomocą śrubokręta podważ i wysuń wzdłuż wału pierścień zabezpieczający i koszyk przegubu.
5. Wyczyść go i sprawdź czy nie nosi śladów zużycia. Następnie z powrotem go zamontuj.
6. Z drugiej części wału najpierw należy zsunąć pierścień ustalający.
7. Za pomocą ściągacza do łożysk usuń zużyte łożysko podpory kardana.
8. Nową podporę mocujemy na wale i delikatnie wbijamy młotkiem przy pomocy rury, aż osiądzie na swoim miejscu. Rura musi się opierać na pierścieniu wewnętrznym łożyska.
9. Montujemy pierścień ustalający. Zawsze należy stosować nowe pierścienie.
10. Po zamontowaniu pierścienia osadzamy osłonę przegubu na złącze wielowypustowe na wale kardana.
11. Składamy obie części wału w jedną całość. Jedną część montujemy w imadło i wciskamy do niej drugą zwracając uwagę na to, aby wpusty na wale były dopasowane z wypustami na bieżni wewnętrznej.
12. Przy łączeniu obu części wału należy pamiętać aby nanieść odpowiednią ilość smaru w koszyku przegubu.
13. Zaciskamy osłonę przegubu na wale specjalnym przyrządem. Jest on dostępny w ofercie Tedgum pod nr 01265968. Po zakończeniu należy założyć nowy zacisk na osłonie gumowej przy podporze wału.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 31 stycznia 2013, 22:46 4 0
Witam. Obawiam się, że po takiej naprawie wał będzie do wymiany lub do dalszej naprawy. Takie mocowanie wału najczęściej prowadzi do jego odkształcenia i utraty wyważenia co prowadzi do drgań w czasie jazdy. I jeszcze jedno części rozłączane należy oznaczyć aby złożyć je w to samo położenie. Wały najczęściej są wyważane całościowo i złożenie w innym położeniu będzie powodować drgania w czasie jazdy.
Odpowiedz
Anonim, 3 lutego 2013, 2:12 0 -1
mozna dac do wywazenia po naprawie, nie widze problemu i tak klient buli :)
Odpowiedz
Anonim, 5 lutego 2013, 16:14 0 -3
A Amerykanie mają dzieloną podporę, która się składa z 2 półpierścieni i można ją zamontować bez wybudowania wału. Proste i nie jest prymitywne.
Odpowiedz
Majki, 27 grudnia 2019, 10:35 1 0
Totalne brednie, jak można złożyć bieżnie łożyska z dwóch elementów ?
Odpowiedz
Anonim, 9 czerwca 2014, 22:43 0 0
zrobimy jak piszą-czekamy na efekt.Pzd
Odpowiedz
Andrzej Halicki, 27 grudnia 2019, 10:42 1 0
Po takiej naprawie wał nadaję się do utylizacji. Byłem właśnie przy takiej naprawie w moim Tiguanie. Efekt: zgięta rura zaraz za podporą, zniszczona osłona metalowa przegubu i podwozie zapierdzielone smarem, brak możliwości wyważenia ze względu na zgniecenia i powstałą krzywiznę wału. Koszty: 360zł podpora, 400zł wymiana, 1250zł drugi wał po regeneracji z roczną gwarancją
Odpowiedz
Anonim, 27 maja 2021, 8:37 2 -2
Panda 4x4 mam do wymiany podporę imadło duże mam da się naprawić samemu
Odpowiedz
Ogór, 12 czerwca 2021, 22:11 2 0
Widać, że piszący instrukcje nie jest praktyczny tylko może teoretyczny.
Instrukcja mi osobiście pomogła bo dowiedziałem się z niej, że trzeba rozgiac osłonę do rozpolowienia.
Brakuje w niej info o oznaczeniu wału by nie stracił wyważenia.
Ja to zrobiłem i osłonę zakulem bez "specjalnego narzędzia"
Smarem nie rzuca, wal nie bije, a demontaż i montaż zalecam robić na prasie,a nie jakims ściągaczem hehe
Odpowiedz