Rozwiązania Blue Print: wymiana sprzęgła w Audi A4

, 17 sierpnia 2021, 11:40

Tradycyjnie, w przypadku samochodów z przednim napędem, silnik i skrzynia biegów umieszczone są poprzecznie, natomiast przy napędzie tylnym silnik i skrzynia biegów umieszczone są wzdłużnie. Niemniej jednak od wielu lat Audi w swoich przednionapędowych modelach stosuje wzdłużnie umieszczony silnik oraz skrzynię biegów. Układ taki wykorzystywany jest również w wariantach z napędem na cztery koła, który w przypadku Audi nosi nazwę “Quattro”.

Opisywany w tym artykule model to Audi A4 Avant B7 2.0 TDi z roku 2008, wyposażone w przedni napęd i 6-biegową, manualną skrzynię biegów, noszącą oznaczenie 01X. Właściciel skarżył się na szarpanie sprzęgła przy zimnym silniku oraz grzechoczący hałas dochodzący z okolic skrzyni biegów. Wymagało to zdemontowania skrzyni biegów w celu dokładnego sprawdzenia stanu sprzęgła oraz koła zamachowego, a następnie zakwalifikowania do wymiany uszkodzonych elementów.

Po wprowadzeniu samochodu do warsztatu i uniesieniu maski zdemontowana została osłona silnika. Przed odłączeniem akumulatora upewniono się, że zapłon jest wyłączony.

Wskazówka ProTip:
Warto sprawdzić podstawę akumulatora oraz obudowę bezpieczników, a konkretnie odpływ wody. W modelu tym bardzo często dochodzi do zatkania opływu zanieczyszczeniami oraz liśćmi opadającymi z drzew. Gdy odpływ jest zatkany w obszarze akumulatora gromadzi się woda, która może powodować problemy w układzie elektrycznym!

Samochód został uniesiony na podnośniku, dzięki czemu uzyskano dostęp do wszystkich elementów, które należy zdemontować od spodu samochodu. Następnie zdemontowano wszystkie osłony silnika i skrzyni biegów, łącznie ze wspornikiem, który można łatwo uszkodzić podczas wyjmowania skrzyni biegów.

Zlokalizowano, odkręcono i w razie potrzeby zabezpieczono śruby mocujące obudowę sprzęgła (w tym dwie mocujące rozrusznik). Ze względu na to, iż śruby różnią się rozmiarem i długością konieczne należy zapamiętać ich umiejscowienie.

Wskazówka ProTip:
Silnik ten oraz ta skrzynia biegów stosowane są w wielu innych pojazdach Grupy VAG. Oznacza to, że wiele części, w tym elementy montażowe, jest wspólnych.

Następnie zdemontowano osłonę termiczną nad prawą półosią napędową. Przed odkręceniem śrub mocujących półosie napędowe, oznaczone zostało ustawienie każdej z nich. Po oznaczeniu i odkręceniu śrub zostały one odsunięte na bok (Zdj. 1). Z prawej strony skrzyni biegów znajduje się włącznik światła cofania. Przewód został odpięty i zabezpieczony. Nad tym włącznikiem znajduje się końcówka jednego drążka wybieraka biegów. Śruba mocująca została odkręcona i wysunięta na bok (Zdj. 2).

Z lewej strony umieszczony jest siłownik sprzęgła oraz drugi koniec drążka mechanizmu zmiany biegów. Na przewodzie hydraulicznym umieszczono zacisk zabezpieczający przed wypłynięciem płynu z siłownika sprzęgła. Następnie odłączono wężyk i jego końcówkę zasłonięto w celu uniknięcia przedostawania się do środka zanieczyszczeń. Kolejną operacją było odkręcenie nakrętki mocującej mechanizm zmiany biegów (Zdj. 3).

Po podparciu skrzyni biegów odkręcono wszystkie śruby belki podpierającej skrzynię biegów. Element ten również wymaga zdemontowania.

Wskazówka ProTip:
Jest to możliwe po opuszczeniu układu wydechowego – po odkręceniu go od kolektora wydechowego, lub po zdemontowaniu wieszaka układu wydechowego (zlokalizowanego na środku układu wydechowego). Pozwala to uzyskać większą ilość przestrzeni roboczej pomiędzy podłogą samochodu a układem wydechowym (Zdj. 4).

Po lekkim opuszczeniu skrzyni biegów odkręcono dźwignie wybieraka biegów. Przed całkowitym wyciągnięciem przekładni należy koniecznie upewnić się, że wykręcone zostały wszystkie śruby mocujące, przewody elektryczne i wężyki odpięte oraz zabezpieczone. Po sprawdzeniu wszystkiego skrzynia biegów została wyciągnięta z pojazdu.

Po wymontowaniu skrzyni biegów zablokowane zostało koło dwumasowe w celu uniknięcia obracania się wału korbowego. Oryginalne sprzęgło samonastawne oraz dwumasowe koło zamachowe zostały odkręcone, ściągnięte, a następnie poddane kontroli. Elementy te pokonały przebieg 225 000 km (140 000 mil). Najpierw kontroli poddano koło zamachowe, na powierzchni roboczej którego odkryto niebieskawe ślady. Świadczyło to o nadmiernej temperaturze generowanej przez zużyte sprzęgło. W rezultacie konieczny okazał się również pomiar bicia osiowego koła zamachowego. Bicie osiowe przekraczało dopuszczalną granicę 2,9 mm.

Kontroli poddano również mechanizm wysprzęglający. Z dźwigni wysprząglającej ściągnięte zostało łożysko wyciskowe. Wraz z upływem czasu oraz zużyciem stało się suche i zaczęło głośno pracować.

Po sprawdzeniu wszystkich elementów układu sprzęgła podjęto decyzję o wymianie całego zestawu sprzęgła oraz koła zamachowego. Do wymiany fabrycznego sprzęgła samonastawnego wybrano zestaw Blue Print SMARTFIT ADV1830146.

Uwaga na temat wybranego produktu:
Zaletą tego zestawu jest brak wrażliwego mechanizmu samonastawnego, co oznacza również brak konieczności wstępnego nastawienia przy pomocy specjalnego przyrządu. Ten zestaw SMARTFIT zastępuje obydwie, fabrycznie montowane wersje sprzęgła, co warsztatowi ułatwia dobór i wymianę. Przed rozpoczęciem montażu poszczególnych elementów, powierzchnia współpracy pomiędzy blokiem silnika a obudową sprzęgła została oczyszczona z resztek smaru, oleju, zanieczyszczeń oraz pyłu pochodzącego ze starej tarczy sprzęgła. Obok nowego sprzęgła zamontowano nowe dwumasowe koło zamachowe, do czego użyto śrub mocujących ADV18331. Zanim poszczególne elementy zostały zabezpieczone i odpowiednio ustawione, wszystkie śruby zostały dokręcone momentem zalecanym przez producenta, równomiernie i po kolei (Zdj. 5).

Przed połączeniem skrzyni biegów z silnikiem zamontowano nowe łożysko wyciskowe oraz dźwignię wysprzęglającą. Wcześniej robocze punkty podparcia zostały posmarowane w celu zapewnienia lżejszego działania (Zdj. 6).

Po wymianie wszystkich elementów silnik został podparty dodatkowym podnośnikiem. Wszystkie przewody, wężyki oraz linki mechanizmu zmiany biegów zostały zabezpieczone tak, by nie przeszkadzały przy montażu skrzyni biegów. Kolejnym krokiem był montaż wszystkich elementów od góry przekładni oraz dolnej podpory poprzecznej. Dzięki temu można było usunąć podnośniki podpierające silnik oraz skrzynię biegów. Ponownie zamontowano wszystkie elementy wcześniej zdemontowane w celu wyciągnięcia skrzyni biegów. Wszystkie śruby i mocowania zostały dokręcone odpowiednim momentem.
Samochód ostrożnie opuszczono na koła, a następnie podpięto akumulator. Kolejnym krokiem było uzupełnienie zbiorniczka świeżym płynem hamulcowym. Siłownik sprzęgła został odpowietrzony. Kolejnym krokiem było zresetowanie zegara oraz elektrycznego układu podnoszenia szyb (funkcja opuszczenia/podnoszenia po jednokrotnym naciśnięciu przycisku). Na końcu została przeprowadzona jazda próbna w celu sprawdzenia poprawności działania sprzęgła.

Artykuł został przygotowany na podstawie materiałów marki Blue Print. Cały asortyment elementów sprzęgła dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.
Marka Blue Print należy do bilstein group, firmy skupiającej również inne marki. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!