Zapobieganie piskom klocków

, 8 listopada 2012, 12:05

Wymagania dyktowane potrzebami bezpieczeństwa i komfortu jazdy wpływają w znaczący sposób na budowę współczesnych układów hamulcowych. Hamulce odgrywają dominującą rolę nie tylko w zakresie bezpieczeństwa, ale również wpływają na ocenę komfortu prowadzenia pojazdu. Z pojęciem bezpieczeństwa łączy się bezpośrednio pojęcie skuteczności, niezawodności, stateczności i trwałości układu hamulcowego, natomiast wygoda ich uruchamiania, progresywność działania a także cichobieżność związane są ściśle z oceną komfortu prowadzenia. Dobór odpowiednich własności i parametrów często musi oznaczać kompromis.

Proces hamowania samochodu wymaga dokonania przemiany energii kinetycznej, na inne rodzaje energii. Przemiana ta dokonuje się w procesie tarcia. Podczas tarcia energia kinetyczna, ulega przemianie głównie na energię cieplną, powodującą nagrzewanie trących się ciał, a także m.in. na energię powodującą wymuszenie drgań samowzbudnych wywołujących zjawiska wibroakustyczne.

Dźwięki i drgania emitowane przez układ hamulcowy zawierają się w bardzo szerokim paśmie częstotliwości: od częstotliwości poniżej częstotliwości percepcji narządu słuchu człowieka aż do zakresu ultradźwięków. Ponadto dźwięki emitowane przez układ hamulcowy mogą wystąpić w szerokim zakresie warunków pracy pojazdu: od prędkości znacznie poniżej 1 km/h, aż do wysokich prędkości osiąganych na autostradach. Niektóre dźwięki i drgania w układzie hamulcowym wystąpią tylko wówczas gdy określone warunki zostaną spełnione jednocześnie, np.: temperatura, wilgotność, prędkość, opóźnienie hamowania.

W Europie powszechnie wykorzystywanym testem do badania zdarzeń wibroakustycznych pochodzących od układu hamulcowego jest próba prowadzona w rejonie miejscowości Mojacar na południu Hiszpanii. Jedna pętla testowa liczy około 125km, jej trasa przebiega różnymi drogami: Obejmuje zarówno drogi szybkiego ruchu, z ograniczoną ilością hamowań; ale także obszary śródmiejskie, zawierające liczne skrzyżowania i progi zwalniające w okolicach przejść dla pieszych, gdzie cykle zahamowań są bardzo liczne i powtarzane w niewielkich odstępach czasu. Trasa zawiera także znaczące zmiany klimatu: od pustynnego i suchego do nadmorskiego ze zmienną temperaturą i wilgotnością. Tak zmienne warunki otoczenia umożliwiają skuteczne ujawnianie nieprawidłowości w pracy układu hamulcowego. Test Mojacar jest często definiowany jako najgorszy przypadek warunków korzystnych do generowania dźwięków. Z tego powodu próby przeprowadza tam wielu producentów pojazdów, hamulców i części hamulcowych m.in. inżynierowie z działu badań i rozwoju firmy Lumag.

Oprócz konstrukcji hamulca, stanu tarczy hamulcowej, klocki hamulcowe są postrzegane jako najczęstsze źródło generowanych pisków. Zmiana niektórych własności materiału ciernego, ma znaczący wpływ na zachowanie komfortowe hamulca. Również wykonywanie fazowania krawędzi materiału,  często przynosi zadowalające efekty.

Inną metodą jest zapobieganie możliwemu rozchodzeniu się drgań między poszczególnymi elementami składowymi układu hamulcowego i propagowaniu tych drgań do elementów mocujących a także zawieszenia pojazdu. Modyfikacje mogą polegać albo na usztywnieniu elementów bezpośrednio się stykających albo na zwiększeniu ich tłumienia. Zgodnie z tą ideą producenci materiałów ciernych produkują klocki z zamontowanym, na tylną część klocka, dodatkowym elementem tłumiącym drgania o strukturze wielowarstwowej tzw. shimem.

Liczne badania w trudnych warunkach drogowych typu Mojacar mają na celu optymalizację konstrukcyjną, indywidualny dobór nakładek antypiskowych, kształtu skosów, parametrów procesu produkcyjnego oraz składu materiału ciernego klocków Breck.

Dowiedz się więcej

Lumag buduje najnowocześniejszą fabrykę w Europie Środkowej
Lumag buduje najnowocześniejszą fabrykę w Europie Środkowej

W maju 2012 r. rozpoczęła się budowa nowego zakładu produkcyjnego Lumag Sp. z o.o. Budżet największej w 25-letniej historii firmy inwestycji oszacowano na 70 mln zł. Fabryka, która wielokrotnie zwiększy obecne moce produkcyjne, będzie zlokalizowana w miejscowości Budzyń. Oddalona o 3 km od obecnej siedziby spółki fabryka będzie najnowocześniejszym w Europie Środkowej zakładem produkującym klocki […]

Na czym polega homologacja klocków hamulcowych ECE R90?
Na czym polega homologacja klocków hamulcowych ECE R90?

Prawidłowe funkcjonowanie układu hamowania pojazdu(w tym klocków hamulcowych) jest jednym z najistotniejszych czynników bezpieczeństwa użytkowników dróg. Moc potrzebna do wyhamowania pojazdu z określonej prędkości przekracza trzykrotnie moc wymaganą do rozpędzenia tego pojazdu do tej prędkości. Zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg poruszającym się swobodnie po różnych krajach Europy, eliminacja produktów nie spełniających podstawowych wymagań bezpieczeństwa oraz […]

Zinnger wprowadza do oferty klocki i tarcze hamulcowe
Zinnger wprowadza do oferty klocki i tarcze hamulcowe

Marka Zinnger Germany wprowadziła dwie nowe linie produktów. Są to klocki i tarcze hamulcowe. Klocki i tarcze hamulcowe Zinnger Germany W ofercie znajdują się tarcze i klocki do samochodów marek: Audi, Skoda, VW, Seat, Opel, Mercedes-Benz, Fiat, Citroen, Peugeot, Renault, Ford, BMW, Mitsubishi, Nissan, Alfa Romeo, Dacia. Wszystkie klocki posiadają certyfikaty EC-R90. Produkty dostępne są […]

Dlaczego hamulce piszczą? – geneza powstawania procesów wibroakustycznych w układach hamulcowych
Dlaczego hamulce piszczą? – geneza powstawania procesów wibroakustycznych w układach hamulcowych

Procesowi poruszania się pojazdu silnikowego zawsze towarzyszą różne zjawiska wibroakustyczne. W zdecydowanej większości, procesy wibroakustyczne pochodzące od pojazdów są uznawane za zjawiska niepożądane. Takimi zjawiskami są niewątpliwie dźwięki pochodzące od układu hamulcowego. Skąd pochodzą nieporządane dźwięki? Wiadomo, że każdy pojazd samochodowy jest bardzo skomplikowaną strukturą: składa się z wielu zespołów i podzespołów. Praca tych wszystkich […]

Komentarze

Brak komentarzy