Na czym polega homologacja klocków hamulcowych ECE R90?

, 10 października 2012, 13:21

Prawidłowe funkcjonowanie układu hamowania pojazdu(w tym klocków hamulcowych) jest jednym z najistotniejszych czynników bezpieczeństwa użytkowników dróg. Moc potrzebna do wyhamowania pojazdu z określonej prędkości przekracza trzykrotnie moc wymaganą do rozpędzenia tego pojazdu do tej prędkości. Zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg poruszającym się swobodnie po różnych krajach Europy, eliminacja produktów nie spełniających podstawowych wymagań bezpieczeństwa oraz jednolity system oceny jakości tych produktów, było głównymi przyczynami wprowadzenia od 31 marca 2001 roku obowiązku przestrzegania, przez producentów klocków hamulcowych, standardu jakościowego R90, określonego w dyrektywie Unii Europejskiej 98/12 Anex 15.

 

Michał Łyziński, Business Development Director Europa Środkowo-Wschodnia oraz Country Manager Polska w firmie Federal-Mogul

Dyrektywa ta nakazuje by wszystkie pojazdy klasy M1, M2 i N1 do 3,5t (samochody osobowe, pojazdy dostawcze i autobusy), zarejestrowane po 1 stycznia 1999 roku, były wyposażone w homologowane, w/g zaleceń tej dyrektywy, klocki i szczęki hamulcowe. W chwili obecnej wszystkie kraje tzw. starej Europy a także Polska, Czechy, Węgry, Rumunia, Chorwacja, Słowenia, Słowacja, Rosja, Ukraina, Łotwa, Estonia, Turcja potwierdziły swój akces do tej inicjatywy.

Potencjalnymi kandydatami są Japonia, Australia, Nowa Zelandia i USA.

ECE R90 standard określa rodzaj testów i zatwierdzeń którym podlegać muszą wszystkie klocki i szczęki hamulcowe używane w tzw. dystrybucji wolnorynkowej (aftermarket). Określa również relacje pomiędzy materiałem ciernym używanym do zastosowań OE/OES i materiałem aftermarketowym.

Wyroby dopuszczone do sprzedaży wolnorynkowej muszą posiadać odpowiednie oznakowanie świadczące o dopuszczeniu do sprzedaży.

By otrzymać homologację ECE R90 należy wprowadzane na rynek klocki i szczęki hamulcowe poddać określonym badaniom (w wyspecjalizowanej, autoryzowanej jednostce, uprawnionej do prowadzenia tego rodzaju testów i wydawania certyfikatów). Zakres tych badań jest pewnym, niewielkim fragmentem, który stosuje się do pełnych badań wymaganych od klocków stosowanych na OE i wymaganych przez producentów samochodów. Przykładowo testy OE nowego klocka trwają 6-12 miesięcy, podczas gdy testy w/g standardu R90 trwają 3-5 godzin.

Poniższa tabela przedstawia orientacyjnie zakres testów obowiązujących dostawców OE i testów wymaganych przez standard R90 (obowiązujących dostawców wolnorynkowych):

  TEST O.E. TEST ECE R90
Czułość ciśnieniowa TAK TAK
Czułość prędkościowa TAK TAK
Czułość temperaturowa TAK NIE
Fading lekki TAK TAK
Fading ciężki TAK NIE
Przewodność cieplna TAK NIE
Judder TAK NIE
Hałaśliwość TAK NIE
Zużycie – klocki TAK NIE
Zużycie – tarcze TAK NIE
Czas trwania testu 6-12 miesięcy 3-5 godzin


Uzyskane wyniki testów produktów aftermarketowych nie mogą odbiegać +/- 15% od materiałów oryginalnych (stosowanych na pierwsze wyposażenie). Oczywiście materiał cierny nie może zawierać azbestu.

Naturalnie, uzyskanie certyfikatu w/g standardu R90 na określony materiał cierny w żaden sposób nie oznacza, że jest on odpowiednikiem OE/OES, potwierdza jedynie, że spełnia on minimalne standardy bezpieczeństwa określone w dyrektywie UE.

Uzyskanie certyfikatu R90 potwierdzane jest jednoznacznym oznakowaniem, które musi być umieszczone na tylnej części klocka.

Dla przykładu :

Symbol E4 90 R-01355/755 jest numerem uzyskanej autoryzacji jednostki certyfikującej, a w szczególności:

  • E4 – numer jednostki/kraju gwarantującej potwierdzenie przestrzegania standardu R90
  • 01 – numer wydania regulacji
  • 355 – typ okładziny hamulcowej
  • 755 – typ płytki mocującej
     

A zatem, w sprzedaży wolnorynkowej klocków i szczęk hamulcowych należy przestrzegać:

  1. By klocek posiadał oznaczenia R90 jednostki certyfikującej
  2. Opakowanie klocka powinno zawierać szczegółową instrukcję montażu w języku danego kraju gdzie jest on sprzedawany
  3. Na opakowaniu powinny być oznaczenia:

    • marki i typu samochodu do którego wyrób ten jest przeznaczony
    • daty produkcji
    • nazwy i znaku handlowego wytwórcy
       

Okresowe badania klocków hamulcowych znajdujących się na polskim rynku wskazują, że część producentów posiadających certyfikat R90 nie zawsze spełnia kryteria tego standardu, co oznacza ,że organizacja produkcji tych wyrobów nie jest stabilna.

Najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest stosowanie produktów dystrybuowanych na wolnym rynku przez producentów klocków hamulcowych na pierwszy montaż(OE), gdyż te wyroby projektowane, wykonywane i sprawdzane są w/g standardów OE/OES, znacznie wyższych od tych określonych w R90. W Europie jest 3 producentów klocków hamulcowych na pierwszy montaż i te ,rozważając sprawy skuteczności hamowania i bezpieczeństwa na drodze, w pierwszej kolejności powinny być wybierane podczas wymiany.

Autor: Michał Łyziński, Business Development Director Europa Środkowo-Wschodnia oraz Country Manager Polska w firmie Federal-Mogul

Dowiedz się więcej

Zobacz film: Eksperci porównują klocki hamulcowe
Zobacz film: Eksperci porównują klocki hamulcowe

Specjaliści marki Ferodo sprawdzili klocki hamulcowe dostępne na polskim rynku, porównując je na przykładzie produktów przeznaczonych do Audi A3 z silnikiem 1.9 TDI. By klocek hamulcowy działał optymalnie, musi dobrze zachowywać się w różnych warunkach. Różnice między osiągami dostępnych na rynku klocków aftermarketowych są drastyczne i nie wszystkie powinny być wykorzystywane do dynamicznej jazdy. Zobacz […]

Klocki hamulcowe bez certyfikatu ECE R90 – weź udział w sondażu
Klocki hamulcowe bez certyfikatu ECE R90 – weź udział w sondażu

Europejski przepis ECE R90 wymaga, by wszystkie klocki hamulcowe zostały poddane testom, w których porównuje się osiągi części zamiennych z osiągami fabrycznych części układu hamulcowego. Według komentarzy naszych czytelników, na polskim rynku można jednak napotkać na produkty, które wymaganych testów nie przeszły, a co za tym idzie sprzedawane są nielegalnie. Przykładowe komentarze: (Kliknij, aby przeczytać […]

Zapobieganie piskom klocków
Zapobieganie piskom klocków

Wymagania dyktowane potrzebami bezpieczeństwa i komfortu jazdy wpływają w znaczący sposób na budowę współczesnych układów hamulcowych. Hamulce odgrywają dominującą rolę nie tylko w zakresie bezpieczeństwa, ale również wpływają na ocenę komfortu prowadzenia pojazdu. Z pojęciem bezpieczeństwa łączy się bezpośrednio pojęcie skuteczności, niezawodności, stateczności i trwałości układu hamulcowego, natomiast wygoda ich uruchamiania, progresywność działania a także […]

Nowa strona internetowa firmy Ferodo
Nowa strona internetowa firmy Ferodo

Rozpoczęła działanie polska strona internetowa Ferodo. Znajdują się tam informacje o nowościach, porady techniczne, testy porównawcze oraz wyszukiwarka produktów. Do wizyt zachęca prosta nawigacja oraz poprawne działanie na tabletach i smartfonach. Strona pozwala też sprawdzić oryginalność części. Federal-Mogul uruchomił polską stronę internetową Ferodo Jednym z bardziej praktycznych narzędzi dostępnych na stronie Ferodo.pl jest wyszukiwarka części. […]

Volkswagen Passat B6 – tylne hamulce – poradnik montażowy
Volkswagen Passat B6 – tylne hamulce – poradnik montażowy

Passat B6 wyposażony jest w elektromechaniczny układ hamulców postojowych zintegrowany z zaciskami hamulców tylnych. Układ wymaga zatem użycia systemu diagnostycznego do wycofania tłoków do pozycji początkowych w zaciskach. Wymiana hamulców w Passacie B6 Przed podjęciem pracy na układzie hamulców tylnych Passata, konieczne jest posiadanie interfejsu urządzenia diagnostycznego oraz ładowarki akumulatora (oprócz zwyczajnych narzędzi warsztatowych). Ładowarka […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 5 listopada 2012, 20:52 0 0

Tendencyjny brak wiedzy

Odpowiedz