Właściciel pojazdu podczas naprawy boryka się często z dylematem „część nowa czy używana”. Wybór ciężki, bo powiązany ze sporym nakładem finansowym. Niemniej rolą mechanika jest zawsze doradzanie opcji jak najskuteczniejszej i najbezpieczniejszej.
Wiele części w samochodzie zużywa się eksploatacyjnie i po wyjęciu ich z tzw. „rozbitka” można je z powodzeniem użyć ponownie w innym samochodzie. Niestety w przypadku używanych części klimatyzacji samochodowej jesteśmy w większości przypadków skazani na porażkę.
Układy klimatyzacji samochodowej pracują z olejami, które mają właściwości higroskopijne i powodują absorbcję wilgoci (wody) do wnętrza układu. Producenci części zamiennych i samochodów doskonale sobie z tego zdają sprawę i dlatego je odpowiednio zabezpieczają na tą okoliczność. I tak na przykład wszystkie kompresory NRF po procesie produkcji są poddane próżni, co powoduje odparowanie wilgoci i wydostanie wszystkich gazów z jego wnętrza. Następnie kompresor napełnia się gazem obojętnym (azot lub hel) dla niedopuszczenia wchłaniania wilgoci do jego wnętrza podczas transportu i magazynowania. Podobna procedura jest stosowana w pozostałych elementach klimatyzacji.
Jak to się ma z używanymi częściami klimatyzacji samochodowej? Wystarczy wejść na obojętnie, który portal sprzedaży internetowej i wyszukać używaną część klimatyzacji by zobaczyć w jakim stanie do nas trafi.
Po pierwsze jak widzimy na załączonym powyżej zdjęciu, kompresor został zdemontowany z samochodu i nie jest w żaden sposób zabezpieczony przed wchłanianiem wilgoci do oleju. Jeżeli już są zabezpieczane to przeważnie porty ssania i tłoczenia są zatkane jedynie papierem lub folią, co nie jest ŻADNĄ przeszkodą dla wilgoci. Już od momentu rozpięcia przewodów klimatyzacji do części, która zawiera olej kompresorowy pochłaniana jest wilgoć. Powoduje to w prostej linii korozję części aluminiowych oraz stalowych.
Oleje o niskiej jakości, które są niekiedy stosowane w przeglądach i naprawach układów klimatyzacji mają tendencję do reakcji chemicznych z wilgocią. Powoduje to wytwarzanie substancji chemicznych, które potrafią skleić tłoki z cylindrami powodując unieruchomienie kompresora.
Nie znając historii samochodu, który był „dawcą” kupowanej części możemy się natknąć na wiele innych nieprawidłowości, które dyskwalifikują taką część z dalszego użytkowania. Przykładem może być tutaj zastosowanie „uszczelniacza do układu klimatyzacji”, który w poniższym przykładzie doprowadził do całkowitego zniszczenia klimatyzacji.
Takie same niespodzianki mogą też nas czekać w pozostałych częściach klimatyzacji, gdyż olej kompresorowy krąży po całym układzie klimatyzacji i będzie tak samo reagował jak w przykładach powyżej.
Kupowanie używanych części klimatyzacji samochodowej jest często polem minowym dla właściciela, a stwierdzenie „kupując tanią część musisz liczyć się z wysokimi kosztami” jest w tym przypadku bardzo zasadne.
Komentarze