Czy Polacy wybierają najtańsze części samochodowe? Zaskakujące wnioski z analizy.

8 kwietnia 2025, 9:20

Jako że realny średni wiek samochodu w Polsce przekracza już 15 lat i według wszelkich prognoz będzie wzrastał, w powszechnej opinii najpopularniejszą na rynku grupą części zamiennych są te… najtańsze. Sprawdziliśmy, czy jest tak w rzeczywistości?

Po części z jakich półek cenowych sięgają Polacy?

Jak wiemy średnia arytmetyczna wykorzystywana jest do uproszczenia skomplikowanych zagadnień. W polskim parku pojazdów mamy sporo aut nowych i prawie nowych, ale też ogromną grupę aut 20-letnich i starszych, mocno zawyżających średnią. Ta liczna grupa najczęściej bywa kojarzona z zakupami części z najniższej półki cenowej – wszak w auto o niskiej wartości nie warto inwestować znacznych środków. Okazuje się jednak, że ta logiczna konstatacja nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości.

Na postawie naszych badań przygotowaliśmy w niedalekiej przeszłości wykres, który obrazuje tendencje panujące wśród polskich klientów, w zakresie wyboru części z poszczególnych półek cenowych.

Na wykresie można zauważyć, że producenci części z wysokiej półki cenowej mają wyraźną przewagę rynkową w stosunku do części z niskiej półki (czerwone strzałki vs. zielone). Dziś przedstawiamy konkretne dane procentowe, zwracając baczniejszą uwagę na sektor części ze średniej półki.

Jakie części sprzedają się w Polsce najlepiej? Wcale nie te najtańsze.

Jak się okazuje, części z niskiej półki cenowej nie są wiodącym segmentem rynku, lecz wręcz przeciwnie – średnio najrzadziej wybieranym. W ogólnym zestawieniu dominuje półka średnia z niewielką przewagą nad najwyższą.

Przyjrzyjmy się jednak, jak to wygląda w konkretnych przedziałach wiekowych pojazdów. W przypadku aut w wieku od 0 do 8 lat nie ma niespodzianek, dominują tu części z najwyższej półki cenowej. Są to zwykle części z logo producenta lub te same części, oferowane przez faktycznych producentów. Udział części tanich jest tu marginalny. W sektorze aut w wieku 9-14 lat robi się ciekawiej, gdyż przewagę zdobywają tu części ze średniej półki cenowej. Wzrasta rola części z półki najniższej, ale daleka jest do dominującej. Stanowi zaledwie 19% całości zakupów.

W sektorze aut w wieku od 15 do 20 lat niska półka cenowa nadal nie odgrywa wiodącej roli. Co prawda jej udział znacząco wzrasta, ale wciąż niemal połowa właścicieli pojazdów wybiera części droższe – głównie te ze średniej półki.

To potwierdzenie obserwowanej już od pewnego czasu tendencji, w myśl której właścicielom aut w Polsce w większej mierze zależy na niezawodności niż na cenie naprawy. Nawet posiadacze stosunkowo starych samochodów o mniejszej wartości, zainteresowani są skuteczną i trwałą naprawą, także jeśli miałaby ona kosztować więcej. Bez wątpienia dużą rolę w rozwijaniu się tej tendencji odgrywają mechanicy i doradcy serwisowi.

Warto zauważyć, że ogromny wpływ na decyzje zakupowe w zakresie części mają także inne czynniki, a wśród nich wartość pojazdu.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

ciekawy, 10 kwietnia 2025, 8:45 4 0

Można prosić więcej na temat badań, jaka grupa, ilość głosów itd?

Odpowiedz