Wymiana tulei wahacza przedniego w BMW e60

, 20 listopada 2018, 16:07

Przedstawiamy proces wymiany tulei wahacza przedniego górnego w pojeździe BMW serii 5 (e60) przy użyciu ściągacza TEDGUM® TED99705.

1. Pierwszą czynnością, która jest niezbędna do wymiany tulei przedniego wahacza, jest podniesienie pojazdu oraz demontaż koła. Następnie demontujemy osłonę silnika, znajdującą się pod pojazdem.

2. Mocowanie tulei znajduje się tuż obok stabilizatora. Zdejmujemy zaślepki, a śrubę mocującą odkręcamy za pomocą klucza nasadowego z nasadką nr 18 i klucza oczkowego nr 18.

3. Wahacz jest zwykle mocno zabrudzony. Warto go oczyścić nieinwazyjną chemią oraz przetrzeć do sucha czyściwem. Zebrany brud w skrajnym przypadku może uszkodzić gniazdo wahacza podczas demontażu starej tulei, bądź samą tuleję podczas montażu nowej.

4. Montujemy ściągacz tulei Tedgum TED99705 zgodnie z instrukcją. Za pomocą klucza oczkowego oraz klucza nasadowego wyprasowujemy tuleję z gniazda wahacza. Kierunek demontażu zużytej tulei powinien nastąpić w stronę silnika pojazdu.

5. Przed montażem tulei należy dokładnie oczyścić gniazdo wahacza oraz jego okolice. Jeżeli gniazdo jest uszkodzone, należy wymienić cały wahacz. W tym momencie warto również sprawdzić za pomocą suwmiarki średnicę tulei oraz samego wahacza.

6. Nową tuleję oraz gniazdo smarujemy izopropanolem, celem ułatwienia montażu. Mniejszy, dodatkowy otwór znajdujący się w tulei oznacza umiejscowienie jej względem oznaczenia na wahaczu. Oznaczenia podzespołów powinny być w jednej osi. Odpowiednie umiejscowienie służy poprawnemu rozłożeniu sił na tulei podczas pracy zawieszenia.

7. Wstępnie umiejscowioną nową tuleję Tedgum TED76099 w gnieździe wahacza wprasowujemy ściągaczem TED99705 zgodnie z instrukcją. Tuleje wprasowujemy przykładając ją do gniazda wahacza od strony silnika pojazdu.

8. Tuleja powinna zostać umieszczona centralnie względem środka otworu gniazda wahacza.

9. Wahacz montujemy ponownie w mocowaniu i wstępnie przykręcamy. Wahacz powinniśmy dokręcać zgodnie z specyfikacją producenta pod obciążeniem, czyli gdy pojazd stoi na kołach. Jeśli nie posiadamy kanału lub nasz podnośnik nie oferuje możliwości podniesienia pojazdu na kołach, to możemy wykorzystać dodatkowy podnośnik. Następnie, montujemy zdemontowane wcześniej zaślepki oraz dolną osłonę silnika.

Po montażu zalecane jest wykonanie krótkiej jazdy testowej, po której powinno się dokonać oględzin montowanego elementu. Warto pamiętać, że zawieszenie wielowahaczowe ma tendencję do przenoszenia obciążeń. W przypadku niewielkiego uszkodzenia jednej tulei, inna może być o wiele bardziej obciążona poprzez przenoszenie sił podczas pracy zawieszenia. Dlatego wskazane jest wymienienie wszystkich tulei, chyba że mamy całkowitą pewność, że są w dobrym stanie.

Teoria mówi, ze po wymianie tulei, geometria oraz zbieżność kół powinny pozostać niezmienione. Praktyka jest jednak odmienna. Bywa, że pojazdy mają dokonywaną korektę geometrii oraz zbieżności kół na wypracowanych elementach zawieszenia, co przekłada się na inne parametry po naprawie tych elementów. Często jest to związane z błędną diagnozą samych użytkowników – za zachowanie pojazdu obwiniają geometrię oraz zbieżność kół pojazdu, a nie same elementy zawieszenia.

Ten i inne poradniki są do pobrania na stronie internetowej firmy TEDGUM pod adresem:
http://tedgum.pl/pl/dla-mechanika.html

Powyższa instrukcja ma charakter poglądowy i służy do uproszczonego zobrazowania sposobu przeprowadzenia naprawy. Firma TEDGUM® nie odpowiada za ewentualne błędy oraz nieodpowiednią interpretację instrukcji. Naprawa powinna być wykonana przez wykwalifikowany personel, przy użyciu odpowiednich narzędzi oraz zachowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa.

Komentarze

Brak komentarzy