Elastyczne koło pasowe – montaż i demontaż

15 grudnia 2017, 11:04

Zadaniem elastycznego koła pasowego jest płynne przenoszenie napędu z wału korbowego na akcesoria silnika.

Koło pasowe jest narażone na uszkodzenia ze względu na niekorzystne warunki pracy, takie jak wysoka temperatura, czy możliwy kontakt z płynami eksploatacyjnymi. Wszystko to może doprowadzić do uszkodzenia elastomeru, inaczej zwanego tłumikiem drgań. Defekt koła może następnie spowodować awarię silnika uniemożliwiającą kontynuację jazdy oraz powodującą niebezpieczeństwo utraty kontroli nad pojazdem. Dzięki zastosowaniu elastycznego koła pasowego prawdopodobieństwo uszkodzenia oraz nieprawidłowej pracy napędu urządzeń dodatkowych zostaje znacznie zmniejszone.

Niesprawne koło pasowe może doprowadzić do nieprzyjemnych wibracji wyczuwalnych przez kierowcę, hałasów oraz nierównej pracy silnika. W takiej sytuacji mogą szwankować układy ładowania, wspomagania i klimatyzacji, co powoduje dyskomfort w prowadzeniu pojazdu. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów należy niezwłocznie sprawdzić stan techniczny koła pasowego.

Wskazówki dotyczące demontażu:

  • Nie należy wywierać nacisku na bieżnię zewnętrzną koła pasowego podczas próby jego zdjęcia z piasty wału.
  • Nie wolno podgrzewać koła w celu łatwiejszego demontażu, może skutkować to jego zdeformowaniem lub uszkodzeniem części elastycznej.
  • Konieczne jest użycie specjalistycznego ściągacza. Rekomendowane jest użycie narzędzia HAZET Ref. 1789 N-1.

Wskazówki instalacyjne:

  • Nie należy mocować koła razem z paskiem osprzętu, gdyż może to spowodować niewspółosiowe dopasowanie koła z piastą wału korbowego, a co za tym idzie ich uszkodzenie.
  • Nie należy przekraczać zalecanej wartości momentu dokręcenia śruby centralnej. Grozi to jej uszkodzeniem. Koniecznie należy wymienić śrubę na nową i przykręcać korzystając z klucza dynamometrycznego (indywidualny moment dokręcania trzeba sprawdzić w instrukcji serwisowej).
  • Nigdy nie należy uruchamiać silnika bez zamontowanego paska akcesoriów.
  • Należy unikać kontaktu koła z płynami eksploatacyjnymi, ze względu na możliwość uszkodzenia elementu tłumiącego (elastomeru).

WAŻNE: Podczas wymiany koła pasowego wszystkie elementy układu powinny zostać zweryfikowane i w razie konieczności wymienione na nowe (pasek zawsze). Dla prawidłowego funkcjonowania układu należy zachować bezwzględną czystość podczas jego montażu.

Na podstawie materiałów firmy NTN-SRN

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!