Elastyczne koła pasowe – metody kontroli

Redakcja, 21 listopada 2017, 12:26

Oględziny koła pasowego wykonujemy co 60.000 km lub przy każdej wymianie paska klinowego. W jaki sposób najłatwiej sprawdzić koło pasowe podpowiadają specjaliści z NTN-SNR.

Gdy silnik jest chłodny i wyłączony, należy zrobić znak na kole sięgający od jego zewnętrznej krawędzi aż do piasty.

Następnie należy uruchomić silnik i włączyć wszystkie funkcje korzystające z napędu paska klinowego (wspomaganie kierownicy, obracając kierownicę, alternator, włączając urządzenia elektryczne, kompresor, włączając AC).

Wyłączyć silnik i sprawdzić znak na kole pasowym. Znak powinien wrócić do swojej pierwotnej pozycji. W przeciwnym wypadku należy wymienić koło, ponieważ wkładka elastyczna nie spełnia swojej funkcji.

Sprawdzamy:

  • Spuchnięcie pierścienia elastycznego np. na skutek oddziaływania oleju
  • Pęknięcia lub bruzdy w pierścieniu elastycznym
  • Deformacja pierścienia elastycznego
  • Pęknięcia na piaście lub kole zewnętrznym (prowadzącym)
  • Rozczłonkowanie segmentów koła
  • Obecność kawałków części elastycznej koła na pasku

Komentarze

Brak komentarzy