Szczegółowa instrukcja wymiany paska rozrządu na przykładzie Mitsubishi Galant 2.4 GDI (1997-2005), kod silnika 4G64

, 20 marca 2014, 15:07

Silnik 2.4 GDI był montowany w samochodach grupy Mitsubishi, m.in. Galant, Space Runner/Gear i Space Wagon. Niestety podczas wymiany paska rozrządu mechanicy popełniali niekiedy poważne błędy. Aby mieli Państwo pewność, że pasek rozrządu oraz paski napędów pomocniczych zostaną wymienione bezproblemowo, ContiTech Power Transmission Group przedstawia szczegółowe wskazówki dotyczące montażu. W niniejszym artykule ekspert ContiTech przedstawia krok po kroku właściwą procedurę wymiany pasów.

Producent silnika zaleca wymianę paska rozrządu oraz paska wałka wyrównoważającego co 90.000 km lub co 6 lat. Jest to maksymalny okres użytkowania paska rozrządu, którego w żadnym wypadku nie należy przekraczać.

Procedura wymiany w zależności od modelu trwa:

  • Mitsubishi Galant – 2,00 godziny,
  • Pozostałe modele (oprócz Galant) – 2,40 godziny
     

Wskazówka: Jeśli pasek rozrządu jest wymieniany, napinacz i rolka prowadząca muszą również zostać wymienione. Hydrauliczny tłumik drgań napinacza należy sprawdzić i ewentualnie wymienić.

Do przeprowadzenia prawidłowego montażu wymaga się zastosowania następujących narzędzi specjalnych:
Przyrząd do regulacji rolki napinacza – Mitsubishi nr MD998767.

Prace przygotowawcze:

  • Odłączyć akumulator.
  • Wykręcić świece zapłonowe (silnik łatwiej się obraca).
     

PASEK ROZRZĄDU:

UWAGA:  koniecznie stosować się do poniższych zaleceń:

  • Nie obracać wałem korbowym i wałkiem  rozrządu po demontażu paska rozrządu.
  • Obracać silnik w kierunku normalnej pracy silnika (jeżeli nie określono inaczej).
  • Obracać tylko kołem wału korbowego i nie obracać innym kołem zębatym.
  • Przestrzegać wielkości momentów  dokręcenia.
     

Demontaż:

  1. Zdemontować:

    • Dolną osłonę silnika (jeżeli występuje).
    • Górną osłonę silnika.
  2. Podeprzeć silnik.
  3.  Zdemontować:

    • Poduszkę silnika.
    • Wspornik poduszki silnika.
    • Paski napędowe układów pomocniczych.
    • Koło pasowe pompy wodnej.
  4. Ustawić znaki odniesienia koła pasowego wału korbowego (wycięcie) na znaki na osłonie dolnej paska rozrządu (T). (Rys. 1)
  5. Zdemontować:

    • Śruby koła pasowego wału korbowego. (Rys. 2 C)
    • Koło pasowe wału korbowego. (Rys. 2 D)
      UWAGA: W niektórych silnikach aby zdemontować koło pasowe wału korbowego, należy również wykręcić śrubę centralną wału korbowego. (Rys. 2 E)
    • Górną osłonę paska rozrządu. (Rys. 2 A)
    • Dolną osłonę paska rozrządu. (Rys. 2 B)
  6. Obracać wałem korbowym zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara, aż znaki odniesienia pokryją się. (Rys. 3, 4, 5 i 6) W niektórych przypadkach, aby wykonać tę czynność należy ponownie zamontować śrubę centralną wału korbowego.

Rys. 3. Znaki odniesienia na kole wałka wyrównoważającego
Rys. 4. Znaki odniesienia na kole pompy olejowej
Rys. 5. Znaki odniesienia na kole wałka rozrządu zaworów ssących i obudowie głowicy
Rys. 6. Znaki odniesienia na kole wałka rozrządu zaworów wydechowych i obudowie głowicy

  1. Poluzować śrubę rolki napinacza. (Rys. 7 A)
  2. Zdemontować:

    • Śruby hydraulicznego tłumika drgań napinacza paska. (Rys.7 B)
    • Hydrauliczny tłumik napinacza. (Rys. 7 C)
    • Pasek rozrządu.
       

Montaż:

  1. Sprawdzić obudowę hydraulicznego tłumika drgań napinacza (Rys. 7 C) pod względem nieszczelności i uszkodzeń. W razie potrzeby wymienić.
  2. Wcisnąć powoli popychacz w obudowę tłumika drgań napinacza, aż otwory pokryją się. Można zastosować imadło.
  3. Przytrzymać popychacz odpowiednim bolcem (Rys. 8 C), który należy wsunąć przez otwór w obudowie tłumika.
  4. Zamontować hydrauliczny tłumik drgań napinacza paska. (Rys. 8 A)
  5. Dokręcić śruby. (Rys.8 B) Moment dokręcenia: 24 Nm.
  6. Znaki odniesienia muszą się pokrywać (Rys. 3, 4, 5 i 6).

UWAGA: Sprawdzić prawidłowe położenie koła pompy olejowej. W tym celu należy wyjąć śrubę zaślepiającą z bloku cylindrów. Wsunąć w otwór wkrętak krzyżakowy Ǿ 8. Wkrętak musi dać się wsunąć na głębokość 60 mm od krawędzi bloku cylindrów. Jeżeli wkrętak można wsunąć tylko na 20 mm należy koło pompy olejowej obrócić o 360° i ponownie wsunąć wkrętak. (Rys. 9)

  1. Znaki odniesienia muszą się pokrywać. (Rys. 4)
  2. Pasek rozrządu zakładać w lewą stronę, rozpoczynając od koła na wale korbowym. Należy również zwrócić uwagę, czy pasek między kołami zębatymi jest naprężony.
  3. Rolkę napinacza mocno docisnąć do paska. Dokręcić śrubę rolki napinacza. (Rys. 7 A)
  4. Wyciągnąć wkrętak z otworu w bloku cylindrów.
  5. Obrócić wałem korbowym o 1/4 obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
  6. Obrócić wałem korbowym 1/4 obrotu zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, aż znaki odniesienia będą się pokrywały (Rys. 3, 4, 5 i 6)      
  7. Poluzować śrubę rolki napinacza. (Rys. 10 A)
  8. Obrócić rolkę napinającą momentem 3,5 Nm. w lewą stronę. Zastosować przyrząd nr MD998767.

(Rys. 10 B) Dokręcić śrubę rolki napinacza. (Rys. 10 A) Moment dokręcenia: 48 Nm.

  1. Wyjąć bolec z obudowy napinacza, aby uwolnić popychacz. (Rys. 8 C)
  2. Obrócić wałem korbowym dwa obroty w prawo. Znaki odniesienia muszą się pokrywać. (Rys. 4) Odczekać 5 minut by w napinaczu hydraulicznym wyrównało się ciśnienie.
  3. Znaki odniesienia muszą się pokrywać. (Rys. 3, 4, 5 i 6)
  4. Sprawdzić, czy popychacz wystaje na długość 3,8-4,5 mm.  Jeżeli tak nie jest – powtórzyć napinanie. (Rys. 11)
  5. Zamontować elementy w kolejności odwrotnej do demontażu.
  6. Dokręcić śruby koła pasowego wału korbowego.  Moment dokręcania: 25 Nm. Jeżeli była odkręcana śruba centralna wału korbowego, należy ją dokręcić. Moment dokręcania: 108 – 127 Nm.
  7. Po zamontowaniu pasków układów pomocniczych sprawdzić ich napięcie za pomocą przyrządu Conti® BTT Hz:

    • Napęd alternatora:

      • Pasek nowy: 241 – 276 Hz.
      • Pasek używany: 201 – 222 Hz.
    • Napęd klimatyzacji i wspomagania układu  kierowniczego:

      • Pasek nowy: 137 – 157 Hz.
      • Pasek używany: 114 – 126 Hz.
         

Pasek wałka wyrównoważającego:

Demontaż:

  1. Zdemontować pasek rozrządu, w sposób opisany w poprzednim rozdziale.
  2. Zdemontować:

    • Śrubę wału korbowego. (Rys. 12 A)
    • Koło pasowe na wale korbowym. (Rys. 12 B)
    • Generator impulsu czujnika kąta wychylenia wału korbowego. (Rys. 12 C)
    • Czujnik kąta wychylenia wału korbowego.
  3. Poluzować śrubę rolki napinacza paska na wałku wyrównoważającym. (Rys. 12 D)
  4. Zdjąć pasek z wałka wyrównoważającego.
     

Montaż:

  1. Znaki odniesienia muszą się pokrywać. (Rys. 3 i 4)
  2. Założyć pasek wałka wyrównoważającego.
  3. Rolkę napinacza mocno przesunąć w prawo do paska. Dokręcić śrubę rolki napinacza. (Rys. 12D) Moment dokręcenia: 19 Nm.
  4. Nacisnąć pasek kciukiem w punkcie oznaczonym ▲. Pasek musi się ugiąć o 3 – 4 mm. (Rys. 13)
  5. Jeżeli tak nie jest – powtórzyć napinanie.
  6. Zamontować elementy w kolejności odwrotnej do demontażu.
  7. Dokręcić śrubę wału korbowego. (Rys. 12 A) Moment dokręcenia: 108-127 Nm.
  8. Zamontować pasek rozrządu w sposób opisany w poprzednim rozdziale.
  9. Po zamontowaniu pasków układów pomocniczych sprawdzić ich napięcie za pomocą przyrządu Conti® BTT Hz:

    • Napęd alternatora:

      • Pasek nowy: 241 – 276 Hz.
      • Pasek używany: 201 – 222 Hz.
    • Napęd klimatyzacji i wspomagania układu  kierowniczego:

      • Pasek nowy: 137 – 157 Hz.
      • Pasek używany: 114 – 126 Hz.

         

Dowiedz się więcej

Aplikacja do diagnostyki paska wieloklinowego
Aplikacja do diagnostyki paska wieloklinowego

W miarę starzenia się paski EPDM tracą stopniowo gumowy materiał. Ta utrata materiału zmniejsza wydajność paska. Firma Gates przygotowała dla użytkowników smartfonów aplikację PIC Gauge, która pomaga zdiagnozować stopień zużycia pasków. PIC Gauge określa straty materiału w oparciu o zaawansowaną cyfrową technologię przetwarzania obrazu oraz specyfikacje branżowe. Wystarczy zrobić zdjęcie aparatem smartfonu. Wyniki są dostępne […]

Pięć milionów zestawów PowerGrip z Polski
Pięć milionów zestawów PowerGrip z Polski

W czerwcu 2013 roku zakład produkcyjny firmy Gates w Legnicy wyprodukuje 5-milionowy zestaw PowerGrip. Linia montażowa została uruchomiona na początku 2011 roku. Fabryka w Legnicy jest największym i najbardziej zaawansowanym technicznie zakładem produkcyjnym Gates na terenie Europy. Rozpoczęcie kompletacji zestawów na terytorium Europy było logicznym następstwem uruchomienia produkcji napinaczy w Izmirze (Turcja) na OE i […]

Plastikowe zaślepki przy wymianie rozrządu – Renault
Plastikowe zaślepki przy wymianie rozrządu – Renault

Zestawy naprawcze Renault nie zawierają plastikowych zaślepek, które sprzedawane są oddzielnie. Tymczasem ulegają one zużyciu i należy wymieniać je przy każdej wymianie rozrządu. Obowiązkowa wymiana plastikowych zaślepek Zaślepki są stosowane w modelach z silnikami 1.4, 1.4 16V, 1.6 16 V, 1.8 16V, 2.0, 2.0 16V, 2.0 16V Turbo (kody silników: K4J – K4M – F4P […]

Wymiana rozrządu w Fordzie – napinacz paska rozrządu
Wymiana rozrządu w Fordzie – napinacz paska rozrządu

Ford kilkukrotnie zmieniał wzory napinaczy paska rozrządu w niektórych swoich modelach. Producent zaleca montaż tylko ostatniego wyprodukowanego napinacza. Napinacz w silnikach Forda Zmiana wzoru napinacza paska rozrządu dotyczy niektórych samochodów z silnikami Forda o poj. 1.2 16V, 1.4 16V, 1.6 16V: Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Fusion, Ford Puma, Mazda 121, Mazda 2, Volvo S40, […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 30 marca 2014, 22:56 1 -1

Prościzna kuźwa

Odpowiedz

damian, 23 lipca 2016, 13:44 0 -1

a gdzie nowe śruby?

Odpowiedz