Olej – nie tylko w silniku

, 17 grudnia 2013, 8:50

Olej w samochodzie najczęściej kojarzony jest z silnikiem. Tymczasem, jak wiemy, nie jest to jedyny układ w samochodzie, który wymaga smarowania. Silnik generuje energię, a za jej transport i rozdział na koła odpowiada układ przeniesienia napędu.

Klasyfikacje jakościowe oleju

W większości aut z silnikiem umieszczonym z przodu oraz napędem na koła przednie za przekazanie napędu od silnika do kół odpowiada skrzynia biegów, która prawie zawsze jest zblokowana (w jednej obudowie) z przekładnią główną oraz mechanizmem różnicowym. W samochodach z napędem na koła tylne oraz 4×4 konieczne jest zastosowanie skrzynki rozdzielczej oraz tylnego mechanizmu różnicowego. Każdy element zazwyczaj smarowany jest oddzielną kąpielą olejową oraz – co jest niemal regułą – innym olejem. Stosowanie innych gatunków oleju jest bezpośrednio związane ze zróżnicowanymi wymaganiami dotyczącymi lepkości i jakości.

Lepkość oleju musi być dokładnie taka, jakiej wymaga producent, gdyż to ona w istotnym stopniu odpowiada za poprawną pracę i trwałość synchronizatorów w skrzyniach biegów. Dobór właściwej lepkości zależy także od prędkości obrotowych elementów pracujących w kąpieli olejowej oraz z obciążeniami i naciskami w przekładni zębatej. Ważna jest również jakość oleju, która jest mocno zróżnicowana w odniesieniu do konstrukcji przekładni oraz jej warunków pracy.

Najczęściej stosowaną klasyfikacją jakościową w motoryzacji jest norma API GL z klasami jakości od najniższej GL-1 do najwyższej stosowanej w motoryzacji API GL-5. Niestety, nie można powiedzieć, że każda wyższa klasyfikacja spełnia wymagania wcześniejszej. Normy API od GL-1 do API GL-4 są dedykowane do skrzyń biegów i jakość oleju wzrasta wraz z wyższym indeksem normy. Oleje te są stosowane w skrzyniach biegów, gdyż zapewniają ochronę elementów wykonanych z metali kolorowych, bo z nich najczęściej wykonane są synchronizatory. Natomiast wyższa norma API GL-5 dedykowana jest do najcięższych warunków pracy, to znaczy w tylnych mostach i mechanizmach różnicowych, gdzie występują przekładnie hipoidalne, wymagające olejów, które zapewnią bardzo dobrą ochronę przed zużyciem przy występowaniu dużych sił tarcia podczas współpracy zębów przekładni.

Oleje API GL-5 chronią przed zużyciem, ale pakiety dodatków wzmacniające właściwości ochronne bywają agresywne w stosunku do metali kolorowych i mogą powodować ich korozję. Dlatego te oleje stosowane są tam, gdzie nie występują synchronizatory wykonane z metali kolorowych, a warunki pracy są cięższe niż w skrzyniach biegów. Należy pamiętać, by nie stosować oleju API GL-5 do skrzyń biegów, gdzie wymagany jest olej z normą API GL-4.

Kolejnym rozwinięciem klasycznych przekładni stosowanych w mechanizmach różnicowych są dyferencjały z ograniczonym poślizgiem często nazywane w skrócie LSD (Limited Slip Differential). Dyferencjały takie są stosowane w autach terenowych i sportowych, ponieważ umożliwiają przekazywanie momentu napędowego nawet w przypadku, gdy jedno z kół straci przyczepność. Oczywiście wymagają one jeszcze bardziej wyspecjalizowanych olejów, które zawierają dodatkowo modyfikatory tarcia. Dodatki te umożliwiają przemieszczanie się płytek sprzęgieł ciernych wywołujących zwiększone tarcie mechanizmu różnicowego. Olejem dedykowanym do takich mechanizmów jest Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, który dzięki syntetycznym bazom olejowym oraz pakietowi wyspecjalizowanych dodatków może być stosowany w najbardziej zaawansowanych i wymagających konstrukcjach. Co ważne, oleje typu LS można stosować także w prostszych układach, bez blokady płytkowej.

 

Wiedza o obecności olejów w układzie przeniesienia napędu to nie wszystko – należy pamiętać o okresowej ich wymianie. Najczęściej wymagana jest ona co 100 000 km i często taka informacja podawana jest w materiałach serwisowych, natomiast bardzo rzadko jest uwzględniona w instrukcjach obsługi pojazdów. Informacje o olejach niewymagających wymiany powinniśmy traktować „z przymrużeniem oka”, gdyż każdy płyn eksploatacyjny traci swoje właściwości wraz z upływem czasu i przebiegiem.

Dowiedz się więcej

Bliższa współpraca Hondy i Castrola
Bliższa współpraca Hondy i Castrola

Wszystkie silniki z obecnej i planowanej gamy Hondy będą zalewane olejami z nowej linii Castrol EDGE Professional H, o lepkościach 0W-20, 0W-30 i 5W-30. To jeden z zapisów trzyletniej umowy, którą Honda Motor Europe podpisała z firmą Castrol. Castrol rekomendowanym dostawcą środków smarnych dla Hondy Japoński producent razem z firmą Castrol opracował nową linię olejów […]

Ardeca Lubricants – Pure Sport – wyczynowy olej silnikowy
Ardeca Lubricants – Pure Sport – wyczynowy olej silnikowy

Ardeca Lubricants Polska – wyłączny importer produktów Ardeca Lubricants na Polskę, poinformował o wprowadzeniu nowej linii olejów silnikowych typu Double Ester. W skład linii wchodzą dwa warianty oleju typu Racing – Pure Sports 10w60 i Pure Sports 5w40. Ardeca Racing Pure Sports Pure Sports to wyczynowy olej silnikowy wyprodukowany w oparciu o technologię podwójnych estrów, […]

Płyn do spryskiwaczy po noworocznych zmianach
Płyn do spryskiwaczy po noworocznych zmianach

Zgodnie z obowiązującymi od niedawna przepisami sprzedaż płynów zawierających metanol jest w Polsce zakazana. Ten alkohol i jego opary są szkodliwe dla człowieka. Oparty na nim płyn do spryskiwaczy również uznano za szkodliwy. Parując, jest on zasysany do układu wentylacji auta i kumulowany w przestrzeni pasażerskiej, co może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Płyn zgodny […]

Castrol zainwestuje więcej w nowoczesne szkolenia mechaników
Castrol zainwestuje więcej w nowoczesne szkolenia mechaników

W ponad 120 treningach zorganizowanych przez Akademię Castrol w 2013 roku wzięło udział 1600 mechaników i doradców serwisowych. Jest to najlepszy wynik w historii firmy, ale ma być jeszcze poprawiony, gdyż firma zamierza zwiększyć inwestycje w ten sektor swojej działalności. Formuła szkoleń Akademii Castrol przeszła w ubiegłym roku modernizację, która dała pozytywny efekt. Dziś stałym […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!