Prawidłowe i bezpieczne serwisowanie pojazdów hybrydowych

, 29 kwietnia 2021, 12:42

Pojazdy z napędem elektrycznym i hybrydowym wkroczyły do świata motoryzacji na dobre. Serwisowanie klimatyzacji w takich pojazdach wiąże się z specjalnymi wymaganiami.

Warsztaty muszą zagwarantować, że oleje stosowane w sprężarkach, najczęściej POE lub specjalne oleje PAG, nie przewodzą prądu elektrycznego. Można to zapewnić tylko wtedy, gdy oleje są starannie zabezpieczone przed wilgocią (składowanie i aplikowanie) oraz uzupełniany jest właściwy rodzaj oleju. Wszelkie zanieczyszczenia krzyżowe mogą prowadzić do tworzenia się kwasów w układzie klimatyzacji. Kwas swoją drogą może spowodować awarię elektrycznego kompresora, co w wiąże się z kosztowną naprawą.

Norma SAE 2843 określa maksymalny poziom zanieczyszczeń krzyżowych na poziomie 0,1% całkowitej ilości oleju co gwarantuje nieprzewodzenie oleju i ochronę mechaników przed porażeniem prądem o wysokim napięciu. W przypadku 150 ml oleju wprowadzonego do sprężarki pojazdu, maksymalne zanieczyszczenie krzyżowe wynosi 0,15 ml. Z wyżej wymienionych powodów profesjonalne płukanie jest absolutną koniecznością. Dotyczy to nie tylko układu podawania oleju ale także wszystkich węży serwisowych i złączy.

Technologia WAECO do pojazdów hybrydowych jest równie skuteczna, jak myjki wysokociśnieniowe. W stacji do serwisowania montowany jest dodatkowy zbiornik do płukania, w którym wytwarzana jest próżnia. Czynnik chłodniczy używany do czyszczenia wewnętrznych komponentów urządzenia jest kilkakrotnie przepuszczany pod wysokim ciśnieniem w różnych kierunkach przez cały układ. Umożliwia to uzyskanie czystości węży serwisowych, zaworów magnetycznych i przewodów zgodnej z normą SAE J 2099 (potwierdzone przez instytut ILK Dresden).

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!