Hamulce Brembo dla 5 najmocniejszych motocykli na świecie

, 3 października 2019, 10:01

„Top Five” najmocniejszych motocykli seryjnych na świecie wyjeżdża z fabryki z układem hamulcowym Brembo

Brembo jest od zawsze synonimem hamulców. Hamulce przeznaczone do motocykli sportowych muszą w szczególności zapewnić maksymalne parametry eksploatacyjne w aspekcie siły hamowania i regulacji.

Świadomi wszystkich krytycznych wymogów, najważniejsi światowi producenci motocykli w swoich najlepszych modelach standardowo stosują układy hamulcowe Brembo. Potwierdza to Top 5 najmocniejszych motocykli na świecie, które wyjeżdżają z fabryki z układem hamulcowym Brembo, dostosowanym do ich potrzeb.

To połączenie potwierdza osiągi i niezawodność hamulców Brembo, nawet gdy muszą okiełznać najmocniejsze motocykle na świecie.

„Wskakujemy więc na siodło”, aby poznać pięć najmocniejszych motocykli na rynku i sprawdzić, w jakie hamulce Brembo są wyposażone.

MIEJSCE 5. – MV AGUSTA BRUTALE 1000 SERIE ORO (208 KM)

Debiut Brutale zdefiniował na nowo termin „sportowy naked”. Wejście na rynek Brutale 1000 Serie Oro podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej, wykorzystując doświadczenie zgromadzone przez Mv Agusta w Mistrzostwach Świata Superbike. Obecna edycja, obejmująca 300 egzemplarzy, wyróżnia się wieloma detalami, które zwiększyły jej moc i zmniejszyły masę: od tłoczków z segmentami o niskim tarciu i nowego wału korbowego, przez przeprojektowaną komorę spalania i felgi z włókna węglowego, aż po elementy frezowane z jednej bryły litego materiału. Efektem końcowym jest motocykl, którego masa „na sucho” wynosi 184 kg, z silnikiem o mocy 208 KMi i maksymalnym momencie obrotowym 115 Nm przy 9300 obr./min. Motocykl Mv Agusta powrócił, aby znów siać postrach.

Swój wkład w nowy etap ewolucyjny najszybszego nakeda na świecie mają też rozwiązania techniczne opracowane przez Brembo, obejmujące wszystkie zaciski Stylema. W Brutale 1000 Serie Oro, zaciski Stylema połączono z tarczami pływającymi Brembo o średnicy 320 mm i grubości 5 mm, tworząc idealną kombinację siły hamowania i lekkości oraz promieniową pompą hamulcową 16/21, także firmy Brembo.

MIEJSCE 4. – BMW HP4 RACE (215 KM) 

Zaprezentowany na Eicma 2016 jako motocykl koncepcyjny, HP4 Race został wyprodukowany w limitowanej edycji 750 egzemplarzy. Zastosowanie szlachetnych materiałów, perfekcyjna obróbka oraz wykorzystanie wysokiej jakości komponentów pozwoliło BMW wyprodukować rasowy i bezkompromisowy motocykl wyścigowy. Jednym z charakterystycznych elementów jest samonośna rama karbonowa ważąca jedynie 7,8 kg. Z karbonu wykonane zostały także przednie i tylne obręcze oraz obudowa silnika, podobnie do specyfikacji 6.2 i 7.2 w wyścigach World Endurance i Mistrzostwach Świata Superbike. Posiada 215 KM i maksymalny moment obrotowy wynosi 120 Nm przy 10 000 obr./min. i masie 171 kg na pełnym baku. Danke BMW.

Aby zapewnić maksymalną jakość hamowania, firma Brembo zastosowała najbardziej uznane podzespoły „racing”, które sprawdziły się w najważniejszych mistrzostwach: zacisk GP4-PR, stalowe tarcze z technologią T-Drive oraz obniżoną powierzchnią hamującą, wyścigowe klocki Z04 i promieniową pompę hamulcową frezowaną z litego materiału, stosowaną również w Moto2. GP4-PR, wywodzące się z zacisków używanych w Moto2, powstają z jednego kawałka metalu i są wyposażone w 4 tytanowe tłoczki o różnych średnicach (by utrzymać stały współczynnik tarcia) oraz w uszczelki zaprojektowane do motocykli wyścigowych. Zamontowane w HP4 Race tarcze T-Drive wyróżnia osiem szpilek w kształcie litery „T” gwarantujących bardziej efektywne przekazywanie momentu hamowania, zapewniając wysoką wytrzymałość w ekstremalnych warunkach użytkowania.
(BMW HP4 Race to motocykl seryjny, wyprodukowany w limitowanej edycji 750 egzemplarzy, który nie został dopuszczony do ruchu drogowego i może być wykorzystywany wyłącznie na torach wyścigowych).

MIEJSCE 3. – APRILIA RSV4 1100 FACTORY (217 KM) 

Pierwszy motocykl Aprilia wyposażony w silnik V4 o pojemności 1078 cm3 – RSV4 1100 Factory to kolejny etap ewolucji w filozofii RSV4, gamy premium wywodzącej się od motocykla o tej samej nazwie, który 7-krotnie wygrał Mistrzostwa Świata Superbike. Zastosowanie karbonowych skrzydełek, tytanowej rury wydechowej oraz felg kutych ze stopu aluminium pozwoliło inżynierom Aprilia osiągnąć masę własną motocykla poniżej 200 kg przy pełnym baku. Dzięki zwiększeniu średnicy cylindra w porównaniu do V4 1000, optymalnej regulacji zaworów ssawnych oraz dłuższemu 5 i 6 biegowi udało się osiągnąć moc 217 KM oraz maksymalny moment obrotowy 122 Nm przy 11 000 obr./min.

Oprócz modyfikacji napędu, RSV4 1100 Factory – dzięki współpracy z Brembo – przeszła także ewolucję podwozia. Z przodu zastosowano podwójną 330-milimetrową tarczę pływającą z powierzchnią cierną ze stali nierdzewnej oraz aluminiowym kołnierzem z 6 punktami mocowania. Współpracują z nią zamontowane promieniowo zaciski typu monoblok Stylema z 4 przeciwstawnymi 30-milimetrowymi tłoczkami. Posiadają one dwa wystające żebra pełniące podwójną funkcję: są to elementy zarówno konstrukcyjne, jak i designerskie. Dzięki dwóm ostro zakończonym owiewkom, designerski jest także wlot powietrza przyłączony do górnego żebra. Zamontowana pompa promieniowa jest również produkcji Brembo, podobnie jak tylny zacisk z dwoma oddzielnymi 32-milimetrowymi tłoczkami.

MIEJSCE 2. – DUCATI PANIGALE V4 R (221 KM) 

Sportowy charakter Panigale V4 R opracowanego we współpracy z Ducati Corse jest widoczny w każdym aspekcie, począwszy od osiągów silnika, przez aerodynamiczny design aż po projekt podwozia. Desmosedici Stradale R z silnikiem V4 90° charakteryzuje się kolejnością zapłonów, dzięki czemu brzmi podobnie do Desmosedici MotoGP. Dzięki zastosowaniu nowego, kutego ze stali wału silnika, aluminiowych tłoczków i tytanowych korbowodów, osiąga moc 221 KM i maksymalny moment obrotowy 112 Nm przy 11 500 obr./min. Konieczność zmniejszenia masy Panigale V4 R poprzez usunięcie każdego zbędnego grama, spowodowała zaangażowanie we współpracę firmę Brembo, która opracowała wyjątkowy na skalę światową zacisk Stylema, stosowany później również przez inne firmy. W porównaniu z zaciskami stosowanymi w poprzednich drogowych wersjach Ducati, ważą one o 9% mniej. Zaciski mogą się również poszczycić rekordowym czasem chłodzenia, dzięki zwiększonej przestrzeni przepływu powietrza wokół tłoczków. Zaciski te pracują z tarczami pływającymi o średnicy 330 mm oraz promieniową pompą hamulcową. A wszystko to Made in Brembo.

(Klasyfikacja powinna obejmować także Ducati Panigale V4 o mocy 214,1 KM. Jednak, także w tym przypadku, by uniknąć oceny kilku modeli motocykli z tej samej rodziny, skupiamy się tylko na najlepszym).

MIEJSCE 1. – KAWASAKI NINJA H2R (310 KM)  

Opracowany przy współpracy z różnymi działami Kawasaki, Ninja H2R wyróżnia się na tle pozostałych konkurentów zastosowaniem silnika z układem doładowania. Dzięki modyfikacji turbosprężarki zapewniającej teraz większe doładowanie, silnik osiąga niesamowitą moc 310 KM, która dochodzi do 326 KM, gdy airbox jest pod ciśnieniem. Rama jest wykonana z włókna węglowego, a w miejscu lusterek zamontowano niewielkie winglety. Oto motocykl numer jeden.

By okiełznać taką bestię, Kawasaki zdecydowało się na wszystko, co najlepsze: parę półpływających tarcz o średnicy 330 mm i grubości 5,5 mm oraz zaciski Stylema – wszystkie od Brembo. W porównaniu do i tak rewelacyjnego zacisku M50, w który były wyposażone poprzednie wersje Ninja H2R, aluminiowy zacisk Stylema z 4 przeciwstawnymi tłoczkami (każdy o średnicy 30 mm) sprzyja obniżeniu masy (-9% przy zachowaniu tej samej sztywności), lepszemu chłodzeniu (temperaturę płynu chłodzącego obniżono o 10%) oraz większej stałości parametrów eksploatacyjnych. Przy okazji Brembo opracowało również specjalny materiał cierny do tego oraz innych modeli Kawasaki z segmentu Hypersport.
(Drugie miejsce w tej klasyfikacji powinien zająć motocykl Kawasaki Ninja H2 o mocy 231 KM. Jednakże, by uniknąć oceny kilku modeli motocykli z tej samej rodziny, skupiamy się tylko na najlepszym).

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 października 2019, 8:14 1 0

No i jeszcze Kymco AK550

Odpowiedz

Mechanik, 6 października 2019, 19:15 0 0

Hamulce super. Tłumaczenie tekstu tak dobre jak hamulce bębnowe.

Odpowiedz