Wahacze, tuleje metalowo-gumowe i sworznie pod kontrolą

26 sierpnia 2019, 12:18

Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od rodzaju wahacza, jego integralnymi elementami mogą być także sworznie oraz tuleje metalowo-gumowe. Wiosenny przegląd samochodu to dobra okazja, by zweryfikować ich stan techniczny i w razie potrzeby – wymienić na nowe.

Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje zwiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki”, czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały element zawieszenia, jednak również podlegający okresowej kontroli w warsztacie.

W wielu modelach samochodów tuleje oraz sworznie są integralnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się poprzez stuki lub niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one przede wszystkim na zmęczeniu materiału, z którego wykonany jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu np. w wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega przede wszystkim na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska.

Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać przede wszystkim na skrzypieniu podczas przyspieszania lub hamowania, stukaniu podczas jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym lub nierównomiernym zużyciu opon oraz wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Nawet mały luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny przez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia lub pęknięcia gumy, z jakiej wykonana jest tuleja.

Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity” sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Równocześnie, nawet wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego rodzaju sytuacjach występuje duże prawdopodobieństwo, że uszkodzeniu uległ również sam przegub kulowy, przez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po wymianie osłony. Gumowa osłona może dodatkowo zamknąć w swym wnętrzu szkodliwe dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. Ponadto, prawidłowa praca przegubu kulowego wymaga obecności substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana przez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona przez ciała obce.

Bezpośrednie połączenie wahacza, sworznia i tulei ułatwia ich oględziny. Decydując się na wymianę poszczególnych elementów lub całego zestawu wahacza powinniśmy kierować się wyborem części renomowanych producentów. Przykładem tego są elementy zawieszenia Delphi Technologies, których jakość odpowiada standardom rynku OE. Części te poddawane są rygorystycznym testom pod kątem siły, wytrzymałości i sposobu działania, dlatego możemy mieć pewność, że będą idealnie pasować do naszego modelu auta i posłużą przez długi czas. Nieocenionym wsparciem, jakie zapewnia Delphi Technologies jest także to, że mechanik montujący część główną otrzymuje równocześnie wszystkie dodatkowe elementy i akcesoria, niezbędne w procesie wymiany danego podzespołu. W oczywisty sposób zwiększa to jej jakość oraz przyspiesza czas realizacji.

W zależności od konstrukcji zawieszenia, po wymianie poszczególnych elementów należy pamiętać, by skontrolować geometrię zawieszenia. Każda tego typu ingerencja w obszarze układu kierowniczego i zawieszenia, może zmienić parametry zbieżności kół, kąty ich pochylenia oraz wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Zastosowanie części renomowanych firm takich jak Delphi Technologies daje pewność, że parametry regulacyjne geometrii zostaną zachowane w normie przewidzianej przez producenta pojazdu. Dotrzymanie zadanych wartości geometrii ma bezpośredni wpływ na optymalne zużycie elementów zawieszenia, ogumienia, długość drogi hamowania oraz właściwości jezdne samochodu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!