Metelli Co. jest pierwszą firmą na rynku wtórnym, która wprowadza do oferty przełączalną pompę wodną. Produkt został zaprezentowany po raz pierwszy na targach Automechanika 2012.
Pompa umożliwia zatrzymanie przepływu płynu chłodzącego za pomocą bramki poruszającej się w kierunku osiowym, kontrolowanej przy użyciu aktywacji pneumatycznej. Ruch jest uzyskiwany poprzez indukowanie próżni w komorze, zamkniętej przy użyciu przepony i uszczelek wargowych. Zginanie się przepony umożliwia osiowe przesuwanie bramki, oddzielając spiralę pompy wodnej od objętości wokół wirnika. Komora próżniowa jest odseparowana od płynu przez trzy membrany, które zastępują tradycyjne uszczelki wargowe i gwarantują płynne funkcjonowanie mechanizmu, nawet w ciężkich warunkach pracy.
Zastosowanie membran jako statycznych uszczelnień, dostarcza korzyści w kwestii niezawodności pompy, ponieważ uszczelki wargowe zużywają się wskutek tarcia o wał. Sytuacja, w której metalowe cząsteczki dostałyby się do układu chłodniczego zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia uszczelek wargowych, które pracują na wale.
Pompa Metelli jest odporna na wymienione problemy, zapewnia też bezusterkowe funkcjonowanie w dwóch przypadkach – awarii układu pneumatycznego oraz ugięcia się sprężyn, ponieważ ciśnienie chłodziwa działa jak siła powrotna na powierzchni membrany.
Prototyp tej nowej, przełączalnej pompy wodnej został oficjalnie zaprezentowany na targach Automechanika 2012. Nowa pompa Metelli 24-1167 ma zastosowanie w pojazdach marek Audi, Seat, Skoda, Volkswagen z silnikiem 1.2 FSI (63-77kW), począwszy od wersji z roku 2009.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.metellispa.it
Komentarze