Opony przyszłości potrafiące zbierać i analizować dane czy te, w których skład wchodzi żywy mech to tylko wybrane niezwykłe premiery z branży oponiarskiej, zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Genewie. Zapraszamy na przegląd nowości.
Najwięksi producenci ogumienia zaprezentowali swoje najnowsze generacje opon, a także opracowywane technologie, które w niedalekiej przyszłości mogą trafić do seryjnej produkcji. Od utrzymywania przyczepności na drodze przez bazę danych na temat charakterystyki prowadzenia pojazdu, aż do możliwości realnego wpływu na środowisko – kompetencje opon przyszłości poszerzają się w bardzo szybkim tempie.
Cybernetyczne stoisko Pirelli
Podczas 88. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie światło dzienne ujrzała najnowsza technologia marki Pirelli – Cyber Car. Opony zamontowane w aucie są w stanie wejść w interakcję z komputerem pokładowym samochodu i dostarczyć informacje na temat działania auta, tak aby odpowiednio dopasować ustawienia ABS czy ESP do panujących warunków. System trafi do seryjnej produkcji pod koniec 2018 r.
Cyber Car to dalsze rozwinięcie idei Cyber Fleet – systemu opracowanego dla flot oraz Pirelli Connesso, dedykowanego dla każdego kierowcy, którego debiut na rynkach europejskim odbędzie się jeszcze w tym roku.
Czujniki, które ważą zaledwie kilka gramów, monitorują status każdej z opon oraz przesyłają zebrane dane do elektronicznej jednostki sterującej. Zebrane informacje trafiają następnie do dedykowanej aplikacji Pirelli Connesso lub poza aplikacją, także do wewnętrznego systemu auta (w przypadku Cyber Car). Technologie Pirelli wykorzystują dedykowane systemy, aby nawiązać interakcję bezpośrednio z kierowcą (Pirelli Connesso), menedżerem floty firmowych pojazdów (Cyber Fleet), czy zarówno kierowcą, jak i producentem auta jednocześnie (Cyber Car). Systemy te przystosowane są do zastosowań zarówno w samochodach z napędem elektrycznym, jak i spalinowym, dzięki bazowaniu na uniwersalnej technologii zaadaptowanej do potrzeb danego pojazdu.
Kluczowe dane, takie jak panujące we wnętrzu opony ciśnienie powietrza, czy temperatura, a także głębokość jej bieżnika to tylko niektóre z parametrów jakie system przekazuje do jednostki sterującej auta.
Zapisywane dane zawierają także poziom statycznego obciążenia pionowego: kluczową informację w przypadku aut elektrycznych. Aktualnie zasięg pozostały do całkowitego opróżnienia baterii wyliczany jest na bazie parametrów standardowych, podczas gdy system Cyber Car umożliwia analizę danych faktycznych. Znając dokładną masę pojazdu, jednostka sterująca zamontowana w aucie ma możliwość dokonania dokładniejszej kalkulacji, jak daleki dystans może jeszcze przejechać auto zanim zostanie ponownie podłączone do ładowania.
Kolejnym etapem ewolucji systemu będzie Cyber Tyre: opona przyszłości, będąca w stanie zbierać jeszcze większą liczbę danych i przekazywać je bezpośrednio do jednostki sterującej samochodu z każdym obrotem każdej z opon. Pomimo, że technologia w tej formie nie jest jeszcze dostępna na rynku jej pierwszą integrację Pirelli ma już za sobą na przykładzie Ferrari FXXK – tysiąckonnego hypercara dedykowanego do jazdy torowej.
Nowości ze stoiska Yokohama
Oprócz przeznaczonej na rynek całorocznej opony osobowej, japońska marka przedstawiła pierwszą zimową oponę bezdętkową oraz najnowsze modele opon, konstruowanych z wykorzystaniem przyjaznej środowisku technologii BluEarth.
Marka zaprezentowała najnowsze modele, w tym światową premierę opony całorocznej do aut osobowych, a także przeznaczonej na europejski rynek opony Geolandar M/T G003 – dedykowanej SUV-om. Po raz pierwszy też Yokohama zaprezentowała na rynku europejskim bezdętkową oponę zimową iceGUARD iG60 – przeznaczoną do jazdy w trudnych warunkach.
Na stoisku nie zabrakło nowości, projektowanych z zastosowaniem technologii BluEarth, w tym debiutujących w Polsce opon BluEarth-Es ES032 oraz BluEarth RV-02. Odwiedzający stoisko, mieli okazję oglądać produkty flagowej serii opon wyścigowych ADVAN, która w 2018 roku świętuje 40. rocznicę istnienia. Wśród nich opona ADVAN Sport V105, a także model ADVAN A052.
Jednym z tematów tegorocznej prezentacji YOKOHAMA podczas Geneva Motor Show była nowa strategia zarządzania GD2020 – plan zwiększenia obecności marki na rynku opon premium, z uwzględnieniem opon zimowych i sportowych.
Bridgestone z pojazdem solarnym
Marka Bridgestone powróciła na Salon Samochodowy w Genewie z przekrojem swoich technologii oraz produktów, w tym z najnowszą, letnią oponą turystyczną premium Turanza T005.
Uwagę odwiedzających stoisko Bridgestone przyciągnął thyssenkrupp blue.cruiser. Sportowy samochód zasilany energią słoneczną z technologią ologic i oponami Bridgestone Ecopia, stworzony przez studentów Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Bochum (Niemcy), którzy zajęli drugie miejsce w klasie Cruiser w ubiegłorocznej edycji Bridgestone World Solar Challenge.
Goście genewskich targów mieli również okazję przyjrzeć się flagowym produktom klasy premium z asortymentu Bridgestone:
- DriveGuard – opony typu Run Flat pozwalające na kontynuowanie jazdy po przebiciu opony z prędkością 80 km/h na dystansie 80 kilometrów. Opony mogą zostać zamontowane w większości samochodów z systemem monitorowania ciśnienia kół (TPMS).
- Dueler A/T 001 – całoroczna opona typu all-terrain
- Potenza S007 – sportowa opona zaprojektowana by zapewnić przyczepność i czułość prowadzenia nawet przy prędkościach przekraczających 300 km/h
- Blizzak LM001 EVO – najnowsza opona zimowa
- Ecopia EP500 – z technologią ologic to opona wybrana przez BMW na pierwszy montaż w modelu i3. Większa średnica opony pozwala zmniejszyć opory toczenia, a jej mniejsza szerokość obniża napór powietrza, co skutkuje niższym zużyciem paliwa oraz ogranicza emisję dwutlenku węgla.
Na stoisku Bridgestone pojawiło się także najnowsze hybrydowe coupe ze stajni Lexusa – LC500h. Na kołach samochodu znalazły się 20 – calowe opony Turanza T005 z technologią Run Flat, dające poczucie bezpieczeństwa i pełnej kontroli nad autem.
W Genewie zostały zaprezentowane także trzy modele opon firmy Firestone:
- Roadhawk
- Multiseason
- Winterhawk
Goodyear z rewolucyjną oponą przyjazną środowisku
Najnowsza opona koncepcyjna Goodyear, którą zaprezentowano podczas tegorocznych targów w Genewie to rozwiązanie, realnie wpływające na czystszą miejską motoryzację.
Koncepcyjna opona Oxygene wyróżnia się budową – w jej skład wchodzi żywy mech rosnący na ścianie bocznej. Otwarta struktura i konstrukcja bieżnika umożliwiają absorpcję i cyrkulację wilgoci oraz wody z powierzchni drogi, co uruchamia fotosyntezę i uwalnianie tlenu do atmosfery.
Bieżnik opony Oxygene wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, którym odżywia się mech rosnący w ścianie bocznej. Proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. W mieście wielkości aglomeracji paryskiej, w której znajduje się około 2,5 miliona pojazdów oznaczałoby to wytwarzanie prawie 3000 ton tlenu i absorpcję ponad 4000 ton dwutlenku węgla rocznie.
Opona powstaje w procesie trójwymiarowego druku z proszku gumowego pochodzącego z odzyskanych opon. Absorbująca wstrząsy konstrukcja wydłuża okres eksploatacji opony i minimalizuje problemy z obsługą Opona posiada otwartą strukturę, która poprzez absorpcję wody z bieżnika poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni.
Oxygene wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.
Oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – który umożliwia łączenie się opony z Internetem Rzeczy. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.
Artykuł jest aktualizowany
Komentarze