Najnowszy model flagowej limuzyny Audi – A8 to pierwszy pojazd, który wykorzystuje diody LED nie tylko jako światła do jazdy dziennej, lecz jako główne źródło emisji światła.
Do emisji światła w przednich reflektorach wykorzystane zostały diody Opto Semiconductors wyprodukowane przez Osram. Łączą one żywotność i precyzję oświetlenia – osiągana jasność może wynosić od 125 do 1100 lumenów. Skalowalna jasność umożliwia wykorzystywanie ich do wszystkich funkcji: świateł długich, świateł mijania, świateł przeciwmgielnych oraz świateł do jazdy dziennej. Emitowane przez produkty Ostar światło jest zbliżone barwą do światła dziennego, co poprawia postrzeganie kontrastów przez kierowcę, pozwalając na szybsze zauważenie pieszych, zwierząt a nawet wybojów.
– „LED opuściły niszowy rynek limitowanych samochodów i z powodzeniem zostały przeniesione do masowej produkcji” – mówi Peter Knittl, LED dyrektor OSRAM Opto Semiconductors – „Spełniają wszystkie wymogi nowoczesnego oświetlenia samochodowego i wyznaczają nowe standardy w wielu aspektach motoryzacji. Są doskonale przystosowane do masowego użytkowania” – dodaje Knittl.
10 projektorowych soczewek zastępujących światła mijania ukształtowano we wstęgę. Dają one niezwykły wygląd, a połączenie ich z kierunkowskazami i światłami pozycyjnymi w unikalnym systemie optycznym sprawiło, że reflektory są wyjątkowo cienkie.
System adaptacyjnego oświetlenia czołowego AFS pozwala na aktywowanie różnych funkcji oświetleniowych w zależności od sytuacji. Przy złych warunkach drogowych światła redukują olśnienia i odbłyski we mgle lub silnym deszczu, rzucając szerszy i niższy strumień światła, inna charakterystyka świateł powstała do jazdy po autostradzie. Kolejną korzyścią płynącą z zastosowania diód LED jest tryb podróżny, który eliminuje konieczność zaklejania fragmentów lampy w razie podróży do kraju z ruchem lewostronnym.
Seryjny system ksenonowy w Audi A8 można doposażyć w system adaptacyjny regulujący zasięg oświetlenia. Skonstruowany przez Hellę elektroniczny system sterujący oświetleniem wykrywa pojazdy przemieszczające się przed samochodem i samoczynnie dostosowuje zasięg lamp – zapewnia to oświetlenie o największym możliwym w danym momencie zasięgu. Układ wykorzystuje również czujniki zmierzchu i deszczu oraz dane systemu GPS, dzięki czemu system może z wyprzedzeniem sytuację drogową i dostosować do niej strumień światła.
Oświetlenie LED jest również przyjazne dla środowisk, dzięki niskiemu zapotrzebowaniu na energię przy dużej efektywności, a jego trwałość sprawia, że nie trzeba ich wymieniać przez całe życie pojazdu.
Komentarze