Doładowanie silników spalinowych jest jednym z najpoważniejszych problemów z jakim borykają się konstruktorzy silników w celu osiągnięcia jak największej mocy przy jednocześnie niskim poziomie zużycia paliwa i niską emisją szkodliwych dla środowiska spalin.
Doładowanie turbosprężarkowe polega na wykorzystaniu energii uchodzących spalin do napędu wirnika turbiny umieszczanego na wspólnym wale ze sprężarką podającą do cylindrów powietrze pod zwiększonym ciśnieniem.
Sięgając kilkanaście lat wstecz pod maską naszych aut można było spotkać turbosprężarkę o najprostszej konstrukcji jaka była turbosprężarka z zaworem upustu spalin.
Obecnie najczęściej spotyka się turbosprężarki ze zmienną geometrią napływu spalin tzw. VTG, VNT.
Ewolucja turbosprężarek ma na celu zmniejszenie efektu turbo-dziury i czasu reakcji silnika.
Przy większych silnikach, powyżej 2,5 litra lepiej jest użyć 2 małych turbosprężarek zamiast jednej dużej, ponieważ małe turbiny szybciej się rozpędzają.
Najnowsza konstrukcja i coraz to częściej spotykana, to połączenie dwóch turbosprężarek więzią gazową. Turbosprężarki pracują sekwencyjnie tj. przy niskich obrotach wszystkie spaliny napędzają jedną turbinę, natomiast druga w tym czasie nie pracuje. Dzięki temu pierwsza turbina ma szybki czas reakcji. Kiedy ilość spalin wzrośnie tak, aby napędzać obie turbiny, do pracy włącza się druga turbosprężarka pomagając osiągnąć maksymalne ciśnienie doładowania. Takie połączenie powoduje znaczne polepszenie własności dynamicznych silnika, a tym samym pozbycie się „turbo-dziury”.
Przykładem jest turbosprężarka (R2S) firmy BorgWarner, która debiutowała w roku 2004 w BMW 535D o pojemności silnika 3,0 litra. Dzięki takiemu rozwiązaniu auto przyspiesza w całym zakresie prędkości obrotowej silnika co przekłada się na poprawę kultury jazdy i mniejsze zużycie paliwa.
Patrząc w przyszłość można stwierdzić ze turbosprężarka stanie się wkrótce niezbędnym elementem, każdego pojazdu zarówno z silnikiem Diesla jak i benzynowym, podyktowane to jest zaostrzającymi się normami ekologicznymi jak i ekonomicznymi.
Przygotował: Sylwester Cichocki Firma Moto-Remo
Nowe turbosprężarki w ofercie Firmy Moto-Remo
Firma Moto-Remo jako autoryzowany przedstawiciel światowych producentów turbosprężarek poszerza swoją ofertę o kolejne nowe numery turbosprężarek, które mają zastosowanie w samochodach osobowych:
Turbosprężarka Garrett 728989-0018, która jest używana w samochodzie marki BMW X3 o pojemności silnika 3,0 L, oraz turbosprężarka 724930-0008, która jest używana w samochodzie marki Audi A3 oraz w VW Golf o pojemności silnika 2,0L.
Więcej informacji o ofercie: znajduje się na stronie internetowej www.motoarena.pl
tel. (089)648-67-76
Komentarze