W całej Europie obecnie ponad 2 miliony samochodów napędza silnik 1.5 BlueHDI 130 KM produkcji PSA. To bardzo udana jednostka, która na rynek weszła w 2017 roku i w dalszym ciągu możemy ją spotkać w niektórych modelach.

Zestaw pompy wody dla 1.5 BlueHDI 130 KM
Artykuł dotyczy silnika wysokoprężnego o kodach DV5RC/DV5RCF/DV5RD, czyli 1.5 BlueHDI projektu koncernu PSA. Motor napędza samochody różnych marek, w większości grupy Stellantis, ale też między innymi Forda Kugę.

Firma Dolz wprowadziła na rynek zestaw pompy wody z tylną obudową. Obudowa jest kluczowa, ze względu na umiejscowienie elementu w silniku. Mała ilość miejsca do wymiany części powoduje, że nieuszkodzenie starej obudowy jest bardzo trudne.
Na obrazku pompa wody jest widoczna pod numerem 4, czyli między wałem korbowym a elementami wtrysku paliwa, przy których dodatkowo umieszczono napinacz.
Dodatkowo obudowa pompy oraz sama pompa są zbudowane z innych materiałów, co ma znaczenie pod kątem zniekształcania się plastikowej części w wyniku różnicy temperatur. To sprawiło, że nawet PSA zaleca wymianę całego elementu.
Te aspekty sprawiły, że Dolz stworzyło zestaw pompy wody z obudową, zalecając wymianę całego kompleksu przy okazji serwisu rozrządu.
Konstrukcyjna wada łańcucha 1.5 BlueHDI 130 KM
Warto zaznaczyć, że producent opracował także zestaw łańcucha rozrządu, który pomija komplikacje i wady oryginalnych łańcuchów, sprawiając, że wymiana jest o wiele łatwiejsza. Te części kryją się pod numerami SKCC190 i SKCC191.
Problem w silniku 1.5 BlueHDI dotyczy sposobu połączenia wałków rozrządu. Jest to prosty system, gdzie koła zębate wałków rozrządu są połączone przez zestaw łańcucha. Teoretycznie jest to proste i skuteczne rozwiązanie, jednak wada konstrukcyjna łańcucha powodowała komplikacje dla użytkowników. Łańcuch o zbyt niskiej grubości był podatny na usterki. Producent auta w późniejszych modelach zmienił łańcuch, zgodnie z wytycznymi serwisowymi.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Roger935, 7 sierpnia 2024, 13:30 4 -7
Ten silnik to totalna porażka. Nawet wycofano go z gamy cors. Ocena że to udana konstrukcja to punkt widzenia warsztatu.
Odpowiedz
Marecki, 27 sierpnia 2024, 4:20 15 -2
450 tys bez problemu. A ktoś kto mówi że jest nieudany napewno nie miał z nim nic wspólnego. Niesamowicie ekonomiczne
Odpowiedz
Dawid, 5 stycznia 2025, 23:40 1 0
Może mylisz z 1.6hdi. nie wierzę że zrobiłeś 450k nowym 1.5bhdi bez zmiany na łańcuszek 8mm.
Odpowiedz
Michu, 21 lutego 2025, 9:30 2 0
Wymieniaj łańcuch razem z paskiem rozrządu co 100 tys. i będzie ok. Nie ma co dramatyzować.
Odpowiedz
Adam, 18 stycznia 2025, 23:37 2 0
Można było wymieniać na kmpl 7mm i jeździć dalej. Niektóre egzemplarze robiły na tym łańcuchu nawet 200 t.km, a niektóre - ostro traktowane - ok 100 a czasami mniej! To naprawdę bardzo udany silnik.
Odpowiedz