Firma MANN+HUMMEL, będąca partnerem rozwojowym i dostawcą na wyposażenie seryjne dla międzynarodowego przemysłu samochodowego prezentuje na odbywających się w dniach 13-23 września 2007 targach IAA we Frankfurcie szereg innowacyjnych produktów. Wśród prezentowanych rozwiązań jest między innymi: system filtracji powietrza dla sportowego BMW X5, czy Nissana Qashqai, miska olejowa z tworzywa sztucznego do samochodów osobowych, kolektor powietrza dla 8-cylindrowego silnika nowego, sportowego BMW M3.
System filtracji powietrza dla sportowego BMW X5
Celem jaki starano się osiągnąć, tworząc systemy filtracji powietrza do dwóch wariantów silników BMW X5 było znalezienie takiego rozwiązania, które charakteryzowałoby się doskonałą akustyką przy ograniczonej utracie ciśnienia.
Dla 4,8-litrowego, ośmiocylindrowego silnika benzynowego BMW X5 MANN+HUMMEL stworzył dwukomorowy system filtracji powietrza, który składa się z przewodów doprowadzających powietrze, trapezowego wkładu filtracji powietrza, designerskiej pokrywy i przewodów odprowadzających powietrze.
W przypadku 3-litrowego silnika z sześciorzędowym cylindrem filtry powietrza z przewodami doprowadzającymi powietrze i odprowadzającymi go należą do zakresu dostawy.
Ograniczony poziom hałasu
Aby maksymalnie ograniczyć poziom hałasu w kabinie samochodu wykorzystano specjalne rozwiązania akustyczne, które charakteryzują się pewnym zakresem frekwencji i umożliwiają poprawienie akustyki silnika. W dwukomorowym zasysaniu agregatu V8 zastosowano po stronie napływu i odpływu powietrza rezonatory. W silniku R6 zintegrowano rurę lambda z przewodami zanieczyszczonego powietrza, a po stronie napływu oczyszczonego powietrza –dwukomorowy rezonator dla wyciszenia. Dla obu filtrów powietrza stworzono także specjalne przyłącza do bloku silnika. W przypadku V8 wykonano je z tworzywa sztucznego, zaś przy R6 wykonano je z metalu.
Wzrost wydajności silnika
Kolejnym szczególnym rozwiązaniem w systemie V8 jest obudowa dmuchomierza, która uwzględnia ograniczone pole montażu. Dla połączenia obu kanałów czystego powietrza z obudową czujnika przepływu powietrza konstruktorzy wykorzystali optymalizujące przepływ żebra, które polepszają sygnał dmuchomierza. Dlatego doprowadzana do silnika masa powietrza dla spalania jest zawsze optymalna, co przyczynia się do wzrostu wydajności silnika.
Kolektor powietrza dla 8-cylindrowego BMW M3
MANN+HUMMEL dostarcza kolektor powietrza do pierwszego 8-cylindrowego silnika nowego samochodu sportowego BMW M3.
Kolektor o pojemności 28 litrów zapewnia mocnemu ośmiocylindrowemu silnikowi z wysokimi obrotami i 309 kW (420 koni) niezbędną ilość zasysanego powietrza. MANN+HUMMEL wprowadza kolektor powietrza wykonany w najnowszej technologii wykorzystującej tworzywa sztuczne. Element ten składa się z polyamidu z 30-procentowym udziałem włókien szklanych i waży zaledwie pięć kilogramów. Przyczynił się on tym samym do optymalizacji wagi 202-kilogramowego silnika.
Ukryte spoiny spawalnicze
MANN+HUMMEL rozwinął tu nową koncepcję, która pozwala na ukryte nanoszenie spoin spawalniczych. Ta innowacyjna koncepcja oferuje nowe możliwości w zakresie wzornictwa przemysłowego w obrębie silnika, które optycznie umożliwiają konstrukcję kolektora według życzeń klienta. Dotychczas panowała obiegowa opinia, że spoina spawalnicza jest niezbędna w miejscach kontaktu obu połówek kolektora. Ograniczało to zastosowanie procesu spawania wibracyjnego w ważnych optycznie wysokowartościowych elementach wzorniczych.
W nowej, zgłoszonej do patentu koncepcji znika przeszkadzająca spoina spawalnicza, a pojawia się rezultat spawania wibracyjnego, powodując dobre wrażenia optyczne.
Kolektor ten od kwietnia 2007 roku jest na wyposażeniu seryjnym. Jego roczna produkcja będzie wynosiła blisko 20 tysięcy egzemplarzy.
Miska olejowa z tworzywa sztucznego dla samochodów osobowych
Miska olejowa – jeden z ostatnich wysoko pojemnych elementów budowy każdego samochodu osobowego, która nie była dotąd produkowana z tworzywa sztucznego, od 2009 roku pojawi się na seryjnym wyposażeniu jako lekki element budowy samochodu.
Wprowadzenie nowego rozwiązania przez firmę MANN+HUMMEL wiąże się z oszczędnością blisko 30% wagi w porównaniu do hybrydowych elementów budowy z aluminium i tworzywa sztucznego, a w przypadku tych samych części wykonanych z aluminium oszczędność ta sięga blisko 60%.
Obniżenie wagi oznacza również ograniczenie zużycia paliwa, jak również spadek emisji dwutlenku węgla.
Miski olejowe z tworzywa sztucznego mają jeszcze jedną dużą zaletę. Pozwalają na integrację funkcji w tej samej masie, np. systemów ssawnych powietrza. Poprzez integrację różnych komponentów można znacznie obniżyć koszty dodatkowe w zakresie wagi, miejsca montażu oraz ułatwienia montażu.
Informacje dodatkowe
Od połowy lat 90-tych ub. wieku MANN+HUMMEL prowadził wszechstronne badania nad seryjnym wyposażeniem samochodów osobowych w miski olejowe z tworzywa sztucznego, które spełniałyby ściśle określone, wysokie wymogi. Przy np. przejeżdżaniu przez nasyp kolejowy miska olejowa z tworzywa sztucznego zachowuje swoje funkcje tak samo dobrze, jak elementy wykonane z magnezu czy aluminium. Zwyczajowe wyłączanie silnika w warsztatach umożliwia stabilny i równomierny spływ oleju do miski olejowej poprzez zintegrowane i zdefiniowane punkty celowego oddziaływania siły. Krótkookresowy szok termiczny 165 stopni C w żadnym razie nie narusza funkcji.
Dzisiaj już nawet uderzenie w kamień nie stanowi żadnego problemu.
W odniesieniu do misek olejowych w Europie popularne są dwie różne koncepcje silników: mniej więcej połowa silników potrzebuje miski olejowej do wsparcia przekładni, w drugiej połowie zaś – miska spełnia funkcję pokrywy.
W koncepcjach pokrywy miska olejowa może być zastąpiona przez rozwiązania oparte na tworzywach sztucznych. Zaletą jest redukcja wagi o blisko 60%. W koncepcjach hybrydowych, które spełniają te same wymagania w zakresie statyczności misek olejowych z aluminium, zastosowanie rozwiązań z tworzyw sztucznych umożliwia 30% oszczędność w wadze.
System filtracji powietrza dla Nissana Qashqai
MANN+HUMMEL produkuje dla Nissana Qashqai system filtracji powietrza.
System ten składa się z przewodów doprowadzających zanieczyszczone powietrze, kasetowego filtra powietrza i przewodów czystego powietrza.
MANN+HUMMEL przedsięwziął poważne środki również dla udoskonalenia akustyki zintegrowanej z systemem powietrza.
Aby optymalnie wykorzystać ograniczoną powierzchnię montażową, MANN+HUMMEL stworzył filtr powietrza w postaci kasety z trapezowym wkładem filtracyjnym. Budowa taka umożliwia również przy ograniczonej powierzchni prosty serwis. Po stronie czystego powietrza zintegrowany został dmuchomierz.
W przypadku silników benzynowych o pojemności 1,6 i 2,0 litra wykorzystano różne środki akustyczne dla osiągnięcia charakterystycznego dźwięku w fazie ssania. Dwustopniowy rezonator dodatkowo poprawia akustykę silnika benzynowego. W przypadku 2,0-litrowego silnika diesla konstruktorzy zdecydowali się na nietypowe rozwiązanie i zintegrowali szerokopasmowy tłumik po stronie napływu nie oczyszczonego powietrza. Tłumik tego rodzaju wycisza hałasy turbosprężarki bezpośrednio u źródła ich powstawania. Jego bliższe źródła hałasu usytuowanie ze względu na ograniczoną powierzchnię montażową nie było możliwe. Aby zatem łamana forma budowy tłumika szerokopasmowego spełniała wymogi szczelności w trzech komorach, zastosowano specjalną trójwymiarową geometrię spawania, aby precyzyjnie i pewnie połączyć poszczególne części tłumika.
Przewody czystego powietrza z elastomeru, rezonatory i przewody ćwierć falowe to dalsze elementy pozytywnie oddziałujące na dźwięki samochodu. Dla produkcji przewodów nie oczyszczonego powietrza zespół badawczo-rozwojowy wybrał technikę formowania przez rozdmuchiwanie, ponieważ inaczej formowanie i integracja rezonatorów oraz przewodów ćwierć falowych nie byłyby możliwe do przeprowadzenia w jednym etapie produkcji.
Komentarze