Polskie drogi dostarczają nam dużej dawki emocji, nie tylko ze względu na swobodę w „stylu” jazdy kierowców, jak również, a może nawet przede wszystkim, ze względu na niespotykany w innych krajach UE dyskomfort powodowany złym stanem dróg. Dlatego właśnie prawidłowy stan elementów tłumiących drgania jest jednym z najważniejszych aspektów trwałości samochodu i komfortu jazdy. To właśnie podzespoły powszechnie zwane jako elementy „metalowo – gumowe” mają największy wpływ na połączenie tych pozornie niespójnych obszarów. Firma CORTECO, należąca do największego na świecie producenta systemów kontroli i tłumienia wibracji – grupy firm FREUDENBERG / Vibracoustic / posiada największe doświadczenie w prawidłowym doborze części.
O tym do czego może prowadzić brak kontroli wszelkich drgań pokazuje załączony film.
Prawidłowo dobrane elementy „metalowo – gumowe” mają za zadanie zniwelować wibracje pochodzące zarówno od drogi, jak i od pracujących zespołów samochodu. Generalnie wyróżniamy dwa rodzaje drgań: niskiej częstotliwości – pochodzące np. od pracy silnika oraz wysokiej częstotliwości – dźwięki rozpoznawalne np. jako piski, pochodzące np. od zawieszenia. Asortyment oferowany przez CORTECO w zakresie kontroli drgań podzielony jest na grupy w zależności od źródeł powstawania drgań. Obrazuje to dołączony rysunek:
]1[
Niewłaściwie dobrane elementy lub elementy będące kiepskiej jakości podróbkami mogą wywołać efekt całkowicie odwrotny od zamierzonego – mogą doprowadzić do wzrostu drgań i wibracji!!! A to przekłada się zarówno na przyspieszone zużycie wszystkich podzespołów samochodu jak i na zwiększenie tempa zmęczenia kierowcy i pasażera. Ten drugi element jest często lekceważony przez mechaników i przez samych kierowców. Tym bardziej, że zmiana częstości drgań harmonicznych (czyli wibracji) nie zawsze musi wiązać się z czymś zauważalnym od razu dla organizmu ludzkiego. Nasz organizm wychwytuje drgania, które poza naszym stanem bieżącej świadomości drażnią i męczą nasz układ nerwowy. Dlatego dzisiejsze samochody wyposażane są nie tylko w bardzo wysublimowaną elektronikę, ale również w bardzo zaawansowane systemy kontroli i tłumienia wibracji.
A oto jakie są różnice w tłumieniu drgań przy zastosowaniu poduszki oryginalnej (Hydro) i prymitywnej kopii (zwykła guma zawulkanizowania w korpus z lekkiego metalu).
]2[
]3[
Poduszki zawieszenia silnika i skrzyni biegów pełnią funkcje:
1. nośne:
– ciężaru sinika i skrzyni biegów
– momentu obrotowego
– sił od przyspieszania i hamowania
– sił bocznych przy pokonywania zakrętów
2. izolacyjne:
– dźwięku (wysokie częstotliwości)
– wibracji w różnych stanach pracy silnika
– sił od przyspieszania i hamowania
– sił bocznych przy pokonywania zakrętów
3. tłumiące:
– uskoki zespołu napędowego pochodzące od nierówności drogi
– mikro drgania nie wytłumione przez zawieszenie nadwozia
Wynalezienie przez inżynierów Freudenberg w 1970 roku poduszki hydraulicznej i zastosowanie jej do samochodów Mercedes Benz polepszyło zdecydowanie kontrolę wibracji i zwiększyło komfort pracy kierowcy. W dniu dzisiejszym poduszki olejowo gumowe stosowane są powszechnie w wielu miejscach samochodu. O specjalizacji CORTECO niech świadczy fakt, że konstrukcje są stosowane na szeroką skalę przez znane z jakości i trwałości firmy samochodowe, takie jak: DC, BMW, Volvo, SAAB i wiele innych. Najnowsze pojazdy wyposażane są w np. w poduszki silnika i skrzyni biegów o zmiennej charakterystyce (sterowane przez procesory pojazdu). Jest to możliwe jedynie tylko przy połączeniu użyciu techniki hydro.
A oto kilka przykładów najnowszych rozwiązań konstrukcyjnych Freudenberg z zastosowaniem tłumienia hydraulicznego oraz sterowania elektrycznego zmian w sztywności i sile tłumienia . Również pozornie najprostsze tuleje metalowo – gumowe są już wyposażane w technikę hydrauliczną.
]4[
Te z pozoru niewielkie elementy, których wymiana stanowi chleb powszedni wielu warsztatów zawierają bardzo skomplikowaną technikę i technologię wytwarzania i tylko nieliczni producenci na świecie są w stanie zaoferować najlepiej dobrany asortyment uwzględniający zarówno najnowsze technologie jak i potrzeby rynku wtórnego. Wychodzą naprzeciw tym własne oczekiwaniom Freudenberg stworzył CORTECO – program zaopatrzenia rynku wtórnego w części zamienne o specyfice pochodzącej bezpośrednio od wiodącego na całym świecie producenta systemów kontroli i tłumienia drgań.
Produkty CORTECO zamieniają hałas i wibracje na ciszę i komfort.
Komentarze