Początek wiosny to doskonały czas na zmianę filtra kabinowego i najlepszy sposób na pozbycie się pyłków i zanieczyszczeń. Tylko wysokiej jakości filtry zapewniają komfort podróżowania, zdrowie i bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
Stosowane w pojazdach filtry mają za zadanie nie tylko chronić silnik ale także zdrowie i komfort kierowcy oraz pasażerów. To zadanie spełniają tylko najlepsze filtry kabinowe. Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu z bliska.
Eksperci ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) alarmują: nawet niska obecność w powietrzu pyłów PM 2,5 jest szkodliwa dla zdrowia i może prowadzić do astmy, alergii, przewlekłej choroby płuc, zawałów i nowotworów – szczególnie raka płuc. WHO Dopuszcza średniodobowe stężenie PM 2,5 w ilości 25 mikrometrów/m3. W naszych miastach (np. Warszawa) poziom stężenia sięga 180 mikrometrów/m3. Kierowcy narażeni są w szczególny sposób na wdychanie tych zanieczyszczeń. Wyobraźmy sobie, że w ciągu 6 minut jazdy samochodem narażeni jesteśmy na wdychanie takiej ilości zanieczyszczeń co podczas 30 min. marszu. Do układu wentylacji kabiny średnio na godzinę dostaje się nawet 520 000 litrów powietrza i dlatego dla zdrowia kierowcy i pasażerów koniecznie jest gruntowne oczyszczanie powietrza napływającego z zewnątrz przez filtr kabinowy.
Im mniejsze cząsteczki, tym bardziej szkodliwe dla zdrowia.
Zanieczyszczenia i pyłki mają różne źródło pochodzenia. Drobne pyłki ang. Particulate Matter (PM) to bardzo drobne mikroskopijne cząstki, które nie opadają na ziemię lecz unoszą się w powietrzu. Największa ekspozycja zanieczyszczeń jest na wysokości 0,9-1,5m, a więc tam, skąd zasysane do kabiny jest powietrze. Drobne pyłki powstają ze ścieru asfaltu, zużywania się opon czy też podczas hamowania. Dosyć istotny udział w emisji drobnych cząstek do atmosfery mają piece na paliwa stałe, które w głównej mierze odpowiadają za zanieczyszczenie rakotwórczym benzo(a)pirenem.
Z rury wydechowej samochodów wydobywają się spaliny w tym groźny dla naszego zdrowia dwutlenek azotu (NO2).
Im mniejsze są cząsteczki, tym bardziej szkodzą naszemu zdrowiu. Jak podaje Departament Ochrony środowiska „Małe cząsteczki wnikają głębiej do dróg oddechowych niż większe. Dlatego nie mogą być wydalone podczas wydychania. Mowa tutaj o cząsteczkach poniżej wielkości PM2,5, które to dostają się również głęboko do płuc i pęcherzyków płucnych przenikając potem do krwioobiegu. Najmniejsze cząstki o wielkości UP 0,1 µm stanowi sadza powstała w wyniku spalania paliwa i oleju – cząstki sadzy są bardzo trudne do wychwycenia i zatrzymania w filtrach. Alergicy i osoby uczulone muszą pamiętać, iż dodatkowo wysokie stężenie aeroalergenów w atmosferze powoduje nasilenie objawów chorobowych. Powietrze atmosferyczne w naszym klimacie wysycone jest pyłkiem roślin od końca stycznia do pierwszych dni października. Eksperci szacują, że niemal jeden na pięciu mieszkańców naszego kraju cierpi na katar sienny, a liczba alergików nieustannie rośnie. Wewnątrz pojazdu dochodzi do powstawania wysokich stężeń pyłków, kurzu i gazów spalinowych, co może prowadzić do dyskomfortu u astmatyków i alergików, a nawet mieć negatywny wpływ na ich zdolność koncentracji. Tylko odpowiednie filtry kabinowe zapobiegają przedostawaniu się szkodliwych cząstek do 3 µm (0, 003 mm) oraz pyłków do wnętrza pojazdu.
Należy podkreślić, że w połączeniu z pracą układu klimatyzacji, proces filtracji powietrza pomaga pasażerom w utrzymaniu koncentracji.
Filtr z aktywnym węglem czy standardowy filtr przeciwpyłkowy – który wybrać?
Chociaż na pierwszy rzut oka filtr kabinowy nie wydaje się zbyt skomplikowany, to tylko odpowiednio zastosowane warstwy materiałów z włókniny mogą zapewniać najlepsze efekty oczyszczania. Filtry kabinowe dzielimy na dwa rodzaje. Podstawową wersją jest filtr cząstek stałych. Jego głównym zadaniem jest oczyszczenie powietrza z pyłków, kurzu i zarodników. Kluczowe znaczenie ma rodzaj zastosowanego medium filtrującego oraz jakość wykonania wszystkich połączeń między materiałem filtrującym, a ramką filtra. Filtry kabinowe Hengst są wykonane z najwyższej jakości włókniny ponieważ są bardziej odporne na pleśń i wilgoć. Standardowy filtr kabinowy zbudowany jest z trzech warstw filtracyjnych – wstępnej (zatrzymującej największe cząstki zanieczyszczeń), mikrofazy (zatrzymuje mikrocząstki, pyłki i bakterie) i warstwy nośnej (stabilizującej filtr kabinowy). Medium filtrujące wykorzystywane do produkcji filtrów kabinowych jest stale udoskonalane, co powoduje, że są coraz bardziej odporne na warunki atmosferyczne w których są eksploatowane. Filtry kabinowe z węglem aktywnym, dzięki dodatkowej warstwie są w stanie zatrzymać również szkodliwe gazy (m.in. ozon, benzol), spaliny i nieprzyjemne zapachy. Stosowany w filtrach Hengst węgiel, dzięki specjalnej technologii pozyskania posiada niezwykłą strukturę wewnętrzną (1 gram= 1000 m.kw), a jedna łyżeczka węgla aktywnego odpowiada powierzchni boiska piłkarskiego.
Warstwa węgla aktywnego działa podobnie jak gąbka, zatrzymując szkodliwe gazy w porach o średnicy 10000 razy mniejszej od średnicy ludzkiego włosa.
Zadbaj o czyste powietrze w miejscu pracy. Ochrona kierowcy i pasażerów za pomocą filtra kabinowego marki HENGST.
Samochód pracując w ciężkich warunkach zasysa zanieczyszczone powietrze i działa podobnie jak odkurzacz, dlatego szczególnie dla kierowców i pasażerów, którzy spędzają wiele godzin za kierownicą temat filtra kabinowego szczególnie polecamy ku uwadze. Dlatego firma Hengst jako partner w rozwoju i dostawca seryjny na pierwszy montaż, produkuje filtry o jakości wyposażenia oryginalnego, odpowiadające specyfikacjom i spełniające restrykcyjne wymogi producentów pojazdów. Do licznych filtrów kabinowych, które w najwyższym stopniu i niezawodnie eliminują drobne pyłki należy filtr kabinowy E2998LI do samochodów grupy Volkswagen (np. Golf VII, Skoda Octavia III) czy też E2998LC – filtr kabinowy z węglem aktywnym. Najwyższej jakości materiały i precyzyjna obróbka stosowana w procesie produkcji filtrów gwarantują ich skuteczną i efektywną pracę. Bogata oferta firmy obejmuje filtry cząstek stałych, które pochłaniają pyłki, kurz i sadzę, jak również filtry z wkładem z węglem aktywnym, które dodatkowo pochłaniają nieprzyjemne zapachy i gazy spalinowe. Oba rodzaje filtrów wykazały w testach blisko 100% skuteczność działania.
Czy filtr kabinowy należy wymieniać?
Chłonność filtra kabinowego jest ograniczona i w zależności od warunków zewnętrznych zmienia się. Dlatego producenci samochodów zalecają zazwyczaj wymianę filtrów kabinowych co 15000 km, ale nie rzadziej niż raz na rok. My zalecamy wymianę filtra dwa razy w roku, jeżeli pojazd jest intensywnie eksploatowany: na wiosnę, kiedy to przez zimę w układzie wentylacyjnym nagromadziło się wiele zanieczyszczeń oraz jesienią, tak aby usunąć z układu pyłki i uschnięte liście. Jeśli nie będzie wymieniany filtr regularnie spadnie wydajność filtracji, dojdzie do wzrostu różnicy ciśnienia powietrza co może spowodować nawet uszkodzenie wentylatora, a system klimatyzacji pojazdu będzie pracował mało wydajnie. Poza tym nagromadzone w filtrze bakterie i liczne drobnoustroje (np. grzyby bakterie) będą się rozmnażać i sam filtr będzie ogniskiem wykluwania się zanieczyszczeń, które wdychamy siedząc wygodnie w kabinie.
Nietrudno dostrzec tu potencjał, który warsztaty mogą wykorzystać jako dodatek do istniejących zleceń serwisowych. Co więcej, aby ułatwić mechanikom montaż części producenta, Hengst dostarcza jasne i proste instrukcje montażowe do wszystkich typów filtrów ze swojego katalogu. Są one dostępne zarówno w wersji on-line, na www.hengst-catalog.com, jak i w każdym opakowaniu produktu.
Praktyka: Dobre powody, by regularnie wymieniać filtr kabinowy
1. Wymieniaj filtr co najmniej raz w roku, a w przypadku intensywnej eksploatacji samochodu, dwa razy w roku.
2. Tylko w ten sposób można zagwarantować skuteczną filtrację kurzu, pyłków i zanieczyszczeń z powietrza. Jakość powietrza wewnątrz pojazdu ma duży wpływ na koncentrację i zdrowie pasażerów.
3. Regularna wymiana filtrów chroni silnik wentylatora nawiewu i umożliwia swobodny przepływ strumienia powietrza.
4. Niefiltrowane lub słabo filtrowane powietrze może pozostawić warstwę białego nalotu na wewnętrznej stronie przedniej szyby.
5. Ograniczone jest przedostawanie się nieprzyjemnych zapachów do kabiny.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
fan Hengst-a, 31 marca 2016, 0:19 0 0
no proszę bardzo co za profesjonalny artykuł :)
Odpowiedz