Całą dekadę temu zostało powołane do życia Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Od początku jego istnienia przedstawiciele niezależnego rynku motoryzacyjnego spotykają się, by podsumować i omówić bieżące wydarzenia w branży. Tak było i tym razem, przy okazji dziesiątej już konferencji.
Konferencja zazwyczaj odbywa się pod koniec roku (tym razem 3 grudnia), a więc w dobrym czasie, aby pokusić się o podsumowania roku. Tradycyjnie przedstawiono dane i wyliczenia dotyczące rynku części motoryzacyjnych w Europie i w Polsce z podziałem na segment osobowy i ciężarowy.
Spotkanie otworzyli Alfred Franke, prezes SDCM, oraz moderatorka konferencji, Barbara Masłowska z firmy TEXA Poland. Pierwszy wystąpił Robert Kierzek, prezes Inter Cars SA, poruszając temat rynku części motoryzacyjnych do pojazdów osobowych w Europie. Oprócz przestawienia podstawowych danych z europejskich rynków, zaprezentował informacje dotyczące znajomości marek serwisów szybkiej obsługi (fast-fit) oraz franczyzowych. W gronie serwisów szybkiej obsługi na uznanie zasługuje wynik brytyjskiej sieci Kwik Fit oraz niemieckiego ATU z bardzo dużą rozpoznawalnością. W grupie warsztatów franczyzowych liderami są odpowiednio ATS Euromaster i Bosch Service.
Robert Kierzek, prezes zarządu Inter Cars SA
Najważniejszym punktem prezentacji Roberta Kierzka była jednak lista głównych czynników determinujących zmiany na rynku posprzedażowym w Europie. Obok zmiany podejścia właścicieli do ich pojazdów i wzrostu popularności Internetu, a także rosnącej potrzeby komfortu użytkownika końcowego (nadejście tzw. pokolenia Y), Kierzek wymienił coraz popularniejszą telematykę, rosnące znaczenie flot, wzrost stopnia komplikacji napraw oraz łatwość porównania ofert sprzedaży części i usług serwisowych. Tym wyzwaniom będzie musiała wkrótce sprostać branża.
Dyrektor zarządzający Europart Holding GmbH, Pierre Fleck, swoje wystąpienie poświęcił zagranicznemu rynkowi części motoryzacyjnych do pojazdów ciężarowych. Zwrócił uwagę na fragmentację europejskiego rynku, ale przewiduje jego konsolidację, na wzór konsolidacji firm kurierskich. Nie obyło się bez porównań z sytuacją w Polsce. Pierre Fleck zwrócił uwagę, że – zarówno wśród dystrybutorów, jak i firm transportowych – często zbyt dużą rolę gra cena. Zdaniem Flecka, efektem jest obniżanie przez niektórych dystrybutorów marż i sprzedawanie części niższej jakości, co przekłada się na niezadowolenie z jakości produktów. Rozwiązaniem jest zaś szybkość usług, która daje klientom znacznie większe zadowolenie z usługi, niż cena.
Następnie Alfred Franke, prezes SDCM, oraz Tomasz Dulinicz, współwłaściciel agencji badawczej Smartscope przeprowadzili interaktywną ankietę na temat rynku części motoryzacyjnych w Polsce. We wstępie, Franke zwrócił uwagę na wzrost parku motoryzacyjnego w ciągu dekady niemal o połowę – do 15 mln pojazdów. Wielkość produkcji całego przemysłu samochodowego to 110 mld zł rocznie, z czego ponad połowę stanowią części. W 10 lat produkcja i sprzedaż części odnotowała 3-krotny wzrost, notując poziom 70 mld zł. Ankieta wykazała m.in., że producenci części inwestują 8-10 proc. swoich przychodów w badania i rozwój. Dynamika rozwoju dystrybutorów też jest imponująca – liczba filii wzrosła do 1080 w 2015, podczas gdy 10 lat wcześniej wynosiła tylko 590.
Zobacz wyniki interaktywnego badania przeprowadzonego podczas konferencji
Alfred Franke przedstawił także działania Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych na rzecz niezależnego rynku. Prezes organizacji wspomniał między innymi o działalności organizacji na rzecz przyjęcia przez Polskę Klauzuli Napraw, która pozytywnie wpływa na działalność firm z niezależnego sektora motoryzacji. Zauważył działania stowarzyszenia, mające na celu zmniejszanie szarej strefy w motoryzacji, zabieganie o przestrzeganie GVO przez producentów pojazdów i zapewnianie przez nich niezależnym warsztatom dostępu do danych technicznych.
M.in. dzięki SDCM wprowadzono wiele poprawek w Ustawie dot. homologacji części samochodowych. Akademia Bezpiecznej Jazdy przekonywała kierowców do dokonywania profilaktycznych przeglądów pojazdów w warsztatach. Wśród najnowszych działań stowarzyszenia, Alfred Franke wymienił stworzenie raportu na temat błędów w bazie CEP, dokumentu na temat zagrożeń związanych z telematyką, opracowania dotyczącego funkcjonowania SKP. Podkreślił też zaangażowanie w projekt INNOMOTO i wspomniał o organizacji konkursu Warsztat Roku. To oczywiście nie wszystkie działania stowarzyszenia. Wystarczy zauważyć, że w ciągu ostatnich sześciu lat, w mediach ukazały się łącznie 2 892 publikacje na temat działalności SDCM.
Wspomniany wyżej program INNOMOTO to inicjatywa, która nie doszłaby do skutku, gdyby nie zaangażowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Z-ca Dyrektora tej instytucji – Piotr Pryciński – przedstawił szczegóły programu, m.in. jakie działania powinny podjąć firmy, które chciałyby otrzymać wsparcie na sfinansowanie innowacyjnych projektów motoryzacyjnych.
od lewej: Alfred Franke i Tadeusz Kościński, wiceminister w Ministerstwie Rozwoju
Mimo okresu pełnego zmian na polskiej arenie politycznej, czas na udział w konferencji znalazł przedstawiciel Ministersterstwa Rozwoju. Wiceminister Tadeusz Kościński sprawuje swoją funkcję od kilku dni, lecz – jak wspomniał – zamierza w najbliższym czasie żywo zainteresować się rynkiem motoryzacyjnym i działalnością niezależnego sektora.
Po krótkiej przerwie przyszła pora na debaty. Dotyczyły one trzech aktualnych i istotnych dla branży tematów: błędach w oficjalnych ewidencjach danych o rynku, kontroli podmiotów działających na rynku motoryzacyjnym i ich wpływie na ich działalność, telematyki i związanych z nią szans oraz zagrożeń, a także konieczności wprowadzenia zmian w systemie badań technicznych pojazdów.
Pierwsze trzy tematy omawiali: Joanna Szkudłapska-Włodarczyk z firmy MAHLE, Paweł Hańczewski z firmy Bosch, Bogumił Papierniok z Moto-Profilu oraz Janusz Andrzejewski z Auto Land Polska. Dyskusję prowadził Alfred Franke z SDCM, na zmianę z Bogumiłem Papierniokiem.
Do dyskusji na temat SKP zaproszono osoby najbardziej kompetentne w tej kwestii. Obrady prowadził Rafał Sosnowski – prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, a wypowiadali się: Łukasz Twardowski – Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego, Leszek Turek – prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów i Jerzy Maliński – prezes Organizacji Pracodawców Motoryzacyjnych MOVEO.
Zwieńczeniem konferencji było wręczenie nagród dla najlepszych warsztatów, wyłonionych w organizowanym przez SDCM i Partslife konkursie "Warsztat Roku". Zobacz wyniki konkursu.
Laureaci konkursu "Warsztat Roku"
X Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego odbyła się w budynku Ministerstwa Gospodarki (wciąż obowiązująca nazwa) i pod tegoż Ministerstwa Patronatem. Wsparciem otoczyły konferencję także Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, agencja Invest in Poland oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.